| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tillåten belastning för svetsförband
|
767 besök totalt |
|
oj... blev lite av en projekt-tråd när jag läste det.... Jag håller på o bygger om en fård-axel för att den skall passa på min cheva monza. Axelrören är nu kortade och alla infästningar är monterade så att det blir samma geometri som original. So far so good. Sen är det som så att min bil har två parallellstag samt en momentarm som är fäst i klumpen och går till bakkant på växellådan för att ta upp det resulterande momentet. I original då är infästningarna i klumpen i princip två lodräta rör ingjutna i godset parallellt med pinjongen. Momentarmen är en 14 cm C-profil stående på högkant och dras fast med två långa bultar så att rören sitter på insidan av c-profilen Eftersom den nya bakaxeln inte har infästning för momentarm så måste jag fixa en. Nu håller jag på o räknar lite... Man måste ju anta en belastning. Jag tog preliminärt motorns maxmoment på 1:ans växel gånger 1.5 , vilket resulterar i 11 kNm ut på drivhjulen. (Det är mer säkerhetsmarginal än man kan tro då hjulen i dagsläget inte klarar mer än ca 10 m/s2 i accelleration vilket är 1/3 av den antagna belsatningen) Jag tänkte behålla original momentarm och förstärka den, antigen genom att lägga på gods eller nått annat, framför allt pga dess utböjning. Bultarna som håller momentarmen klarar belastningen avseende skjuvning, även om jag fegräknar och låtsas att jag glömt dra åt dem o räknar med 8.8 bultar. ... .. jag har kopierat "rören" för bultarna som håller momentarmen och skall klura ut hur jag skall fästa dem i klumpen....Det är nu det blir lite lurigt, då jag inte vill få materialförändringar eller belastningar som stör lagerlägena i klumpen eller svetsa där godset är klent, så det är inte att bara klabba på med svetsen o ett par plåtbitar. Svetsa i klumpen är inga problem i sig enligt esabs lilla bibel jag har.. man använder elektroder med högt nickelinnehåll o jag kommer att ta hjälp till det då jag inte kan svetsa med pinne snyggt/rätt. nuuu kommer jag till min fråga.. vad skall jag anta tillåten belastning på svetsfogarna i klumpen ???.. hittar ju för tusan inga data för det. Det enda jag hittar är i en gammal maskinelementbok jag har o det är en byggnorm som säger runt 140 N/mm2 en skiss på hur det ser ut om det funkar med bilduppladdningen
_________________ Mats Andersen |
|
Hmm säg att vi kan uppnå samma hållhasthet som i bonnstål, typ Rm=360N/mm och Rel=220N/mm
Halvera Rel -->110N/mm Sen är ju bakaxen utsatt för dynamiska belstinger så sänk lite till. Vad får du för spänningar??? _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Skruva banåkabil
|
767 besök totalt |