Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta tryck i bromskrets?
1867 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Mäta tryck i bromskrets?

Går det på något sätt att mäta trycket i en bromskrets? Jag menar, jag vet ju hur jag skulle vilja göra: koppla in manometrar på bromsslangarna (byta oken mot mätklockor alltså) och trycka på pedalen samtidigt som någon går runt och läser av värdena. Men finns det utrustning för detta? Finns det mätklockor som klarar av de tryck som gäller, till ett rimligt pris?

Kristoffersson Engineering
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

I GPR katalogen 2006 fanns något som heter " 44140 Bias Gauge set £49.95 " och är två mätare som skruvas i oken istället för luftskruvarna och sen kn man avläsa trycket.
Har letat på deras hemsida http://www.gprdirect.com/epages/gprdirect.storefront men kan inte hitta den

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Weirdigge
Kumla
Här sen Jul 2006

Hej!
Rimligt pris vet jag inte men jag tror inte att $190(drygt 1200kr+frakt och sånt) är rimligt i detta fallet
eller så kanske det är det hur som helst så detta är en tryckgivare upp till 2500PSI(~172bar)
och avsedd för bromstrycksmätning. Jag vet dock inte om det räcker då jag inte har en susning
om i vilken härad trycket i en bromsledning ligger på.
http://www.corsa-inst.com/sensorsez/ps2500gbez.html

Då kan man ju logga om man har den möjligheten eller mäta med multimeter och räkna om till tryck.
och man kan mäta under drift vilket kanske är ganska bra.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Mäta tryck i bromskrets?

PerKr skrev:
Går det på något sätt att mäta trycket i en bromskrets? Jag menar, jag vet ju hur jag skulle vilja göra: koppla in manometrar på bromsslangarna (byta oken mot mätklockor alltså) och trycka på pedalen samtidigt som någon går runt och läser av värdena...

Varför vill du mäta bromsvätsketrycket?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Weirdigge skrev:
Hej!
Rimligt pris vet jag inte men jag tror inte att $190(drygt 1200kr+frakt och sånt) är rimligt i detta fallet
eller så kanske det är det hur som helst så detta är en tryckgivare upp till 2500PSI(~172bar)
och avsedd för bromstrycksmätning. Jag vet dock inte om det räcker då jag inte har en susning
om i vilken härad trycket i en bromsledning ligger på.
http://www.corsa-inst.com/sensorsez/ps2500gbez.html

Då kan man ju logga om man har den möjligheten eller mäta med multimeter och räkna om till tryck.
och man kan mäta under drift vilket kanske är ganska bra.

Race technology har en liknande och den kostar 150 pund (+17.5%VAT). Då dår du med ekvationen med.

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Weirdigge skrev:
...Jag vet dock inte om det räcker då jag inte har en susning om i vilken härad trycket i en bromsledning ligger på...

"So that you may get a hint of, what it may look like, when re-assembled":
På min lille bil, som är rätt lätt, ligger bromsvätsketrycket på ~ 45 bar (ATE specar sina bromsdelar till 120 bar).

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

För att mäta i garaget så behöver det inte alls bli så dyrt.

Köp en manometer med vettigt tryckområde, det finns massor från enstaka Pascal upp till tusentals Bar. ca 300 kr. Köp en slangstumpe som passar mot manometern i ena änden (1/4" invändigt) och luftningshålet i bromsoket i andra

Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

ice skrev:

För att jag inte kunnat hitta trovärdiga uppgifter på hur original proportioneringsventil är ställd

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

PerKr skrev:
ice skrev:

För att jag inte kunnat hitta trovärdiga uppgifter på hur original proportioneringsventil är ställd

Jag kanske uttryckte mig otydligt, nytt försök: Vad är det för körmässigt beteende du inte är nöjd med?

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

ice skrev:
PerKr skrev:
ice skrev:

Jag kanske uttryckte mig otydligt, nytt försök: Vad är det för körmässigt beteende du inte är nöjd med?

egentligen ingenting, men det verkar som att jag måste bygga om broms-systemet en liten aning. delvis för att reservdelar till originalok är dyra och sällsynta, delvis för att jag ändå tänkt uppgradera och lika gärna kan göra det nu direkt. Å andra sidan så är väl proportioneringsventilens inställning inte helt nödvändig att veta heller i det läget eftersom den ändå behöver bytas mot en justerbar...

Citera
Skruva banåkabil
Mäta tryck i bromskrets?
1867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande