Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Ser ett snabbt varv lugnt ut? | 1, 2, 3 >> 18839 besök totalt |
Alltså, jag har kikat runt lite på gamla motorsportklipp.
Funderat lite på hur jag själv upplevt vissa lopp man sett på teve och live rejs etc... Är det inte så att när man sätter riktigt snabba varv så verkar det som om bilen/föraren ifråga tagit det lugnt runt banan? Antagligen ser det ut så pga att det har flutit på bra hela tiden, perfekta spårval och väl avpassade bromspunkter, apexträffar osv. Jag har inte kört mycket bana alls. (Hoppas på att ändra detta till denna säsong) Men hur upplever ni som kört mycket bana att ett snabbt varv upplevs? Blev ni förvånade? Kändes det bara "rätt" eller var du helt slut efteråt? Jag är nyfiken!! Tittar man på vissa av rejsianerna härinne o på deras egeninspelade videoklipp så ser man ju rätt ofta att snabba o snygga varv åstadkommes när de inte är i ledning eller kör ensamma på banan. Att ligga först verkar vara negativt för att sätta snabba varv. Ligga andra eller tredje bil verkar vara ett bra sätt att sätta snabba varv. Tja, jag kanske bara svamlar... Vad tycker ni?? |
||||
Ja, ofta. Man begriper inte varför det gick så fort jämfört med ett annat som kändes fortare - men gick långsammare. När man kör go-cart tycker jag att man ofta upptäcker att när det gått 10-15varv och man börjar slappna av (inte orkar längre) då kommer de snabba varven. Det är inte heller sällan som långloppsförare kör snabbare under natten än under dagen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Man blir mer avslappnad menar du? Så att som fransoserna gjorde förr - att ta ett glas innan rejset innebär ett bättre tempo? Man bör kanske jobba en del med psyket när man kör. Lära sig slappna av och hålla ett lagom grepp om ratten. |
||||
Det tror jag absolut - med betoning på att jag är amatör! Jag tänker mycket på min mentala inställning, framförallt när jag kör på ringen. För jag vill inte förila mig eller bli så trött att jag inte märker att jag blivit trött förrän det är för sent... etc... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Finns ju det gamla klassiska Murray Walker-citatet: "Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isnt! Its a lap record!"
För egen del kan jag knyta an till BTGs reflektion från hyrkarten... efter 8h sammanlagd körning (under 24h långlopp) blev mitt sista varv det snabbaste (som iofs inte var snabbt i förhållande till Lestrup&co) _________________ /Kristian Elisson |
||||
För att tala mot det så satte jag mitt snabbaste varv på första passet Jag tycker man äntligen börjat lära sig lite hur det känns när man sätter ett snabbt varv, man får liksom ett speciellt flyt och känner att man håller farten bra genom kurvorna. _________________ Martin Öberg |
||||
Eftersom min dator pajat så har jag inte sökt nåt mer på nätet - men finns det någon dokumentation eller annan fakta att läsa om detta någonstans?
Jag antar att man till viss del kan relatera till annan idrott. Vet dock inte om det är direkt jämförbar med annan idrott eftersom man kan till viss del "vila" ibland. Möjligen kan man ta micropauser i längdskidor. Eller att man ju har raster i periodbryt eller halvlek. (hockey/fotboll) Frågan är ju om annan idrott kan uppleva en positiv effekt av att vara mer avslappnad/trött? om det nu FINNS en positiv effekt av det! Kan vara så att amatörer är så krattiga att vi måste vara lätt utmattade för att inte stirra bort oss!? |
||||
Vila vette katten om man kan kalla det. Men på rakan på Anderstorp så hinner väl pulsen gå ner lite i mitten innan det är dags att tajma bromsningen (detta om man inte koncentrerar sig på en omkörning). Men med mera normal kondis så kanske man hinner ner i vilopuls på rakorna Men visst går det fortast när man inte försöker så hårt (men gärna har hjälp av inhämtning av en framför (en motiverande fokuspunkt)). Jag har satt rejäla pers på Knutan två KM5 i rad med den tekniken |
||||
Jag skulle vilja hålla med obizz när han säger att det är något som kommer med erfarenhet.
Kan väl inte säga att jag är någon banräv heller men det har börjats märkas under förra säsongen (som var min 4:e men har dock inte kört så mycket varje säsong) att pulsen börjar lugna ner sig och man är mer koncentrerad på dem viktiga sakerna när man kör, som t.ex. bromspunkter. De första gångerna man kör är man ju bara inne i ett rus med 200 i puls och ögonen över allt för att hålla koll på alla andra och för att försöka hålla bilen på banan men nu har man blivit så pass erfaren att man känner vad bilen gör och då behöver man inte tänka på det så mycket utan kan istället koncentrera sig på dem små och lite viktigare sakerna. och som obizz säger så känner man när man lyckas få med sig farten och när man hittar det där "flytet". Det blir extra tydligt när man kör gokart då dem är väldigt motorsvaga och där oflyt straffas direkt. Men att köra lite lätt utmattad och halvt full är kanske inget man ska rekomendera. Det krävs koncentration och skärpa för att känna av hur bilen beter sig och för att kunna ligga i rätt spår på banan lite halvt automatiskt medans man ägnar den större koncentrationen åt var andra är runt om kring sig och för att leta upp sina bromspunkter m.m. Försök istället komma in i det där kalla lungnet som definierar alla stora racingförare, det kommer ju mer van man blir vid känslan av att vara ute på banan och vid känslan av hur din egen bil pratar med dig. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Med avslappning menar man normalt sett inte trötthet, utan avspändhet I alla precisionssporter så är det naturligt att sträva efter en lämplig tämligt avspänd nivå. Så svaret är tveklöst ja! Men menar du trötthet så är saken i annat läge, då brister ju även koncentraionen _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, det har du rätt i. Kanhända att det rör sig om en psykisk trötthet? Eller ett "överlapp" precis innan man inte orkar mer som man kommer in i den perfekta "zonen". Nu börjar det kanske låta lite flummigt... |
||||
När jag kört som snabbast har jag varit extremt fokuserad och knappt kontaktbar innan start.
Under själva körningen har jag sen varit fortsatt fokuserad och väldigt lugn, förmodligen har jag t o m haft ganska låg puls. 2006 var ett bra år, medan 2007 var så fullt av andra viktiga händelser att jag inte klarade att fokusera på tävlandet och det syns i resultatlistan. Det som fortfarande överraskar mig är att ett varv där man tydligt minns ett misstag ibland ändå är snabbare än de där man inte upplevt att man missat alls... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Man skall vara 100% konsentread UTAN att tänka på vad man gör då går det fortast/går bäst.
Men en förutsätting för detta är att man vet hur man skall göra utan att tänka på DET. Låter det sjukt?? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det skiljer nog rejält mellan timetrial (fokus på enskilda varv), sprintrace (ca 15min), fåtimmars och 24h. Jag vet själv att alla de sprintvarv (ett knappt tvåminutersvarv med stående start) jag kört på Parkbanan har gjort mig extremt aggressiv på de första varven men jag tacklar av efter ca 7 varv (så långt räcker min kondis). Sen kan man komma i andra andningen på slutet men då behövs det en rejäl morot (nån att jaga ikapp tex). Men det är sällan jag sätter snabbaste kvalvarv på andra halvan av en stint (om det inte är upptorkande förstås). |
||||
Det ligger nåt i det. Om bromspunkter, turn-in etc sitter i ryggmärgen så kan hjärnan pyssla med annat. Problemet är väl att för oss(?) talangnyktra (motsats till talangfull) så tar det väldigt lång tid att få in körningen i ryggmärgen (ett större antal tusen koncentrerade varv iaf). |
||||
Sen är det väl oftast så att snabba varv som "ser så enkla ut" är bra mycket bättre än lika snabba varv som kämpas fram, åtminstone om man kikar på det i långloppstermer (eller privatekonomiska).
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Har man fler saker än varvtiden att bry sig om (ekonomi, taktik etc) så är det ju oftast bara mjukt, effektivt och konsekvent som gäller. Dit kommer man inte i en handvändning. |
||||
När jag läser denna tråden kommer mc-tävlingarna tillbaks i skallen och känslorna kommer fram...
Under mitt första år, sista tävlingen på säsongen åkte jag mina livs snabbaste varv på gelleråsen, låga 1.09 med gamla trösen. Under denna tävling var första och enda gången som jag upplevde ngt för mig alldeles speciellt, i utgångarna på kurvorna struntade jag i just utgången, den gick med lätt drift på bakhjulet och under tiden tänkte jag bara på att komma rätt i nästa sväng. Under hela säsongen hade man haft fullt upp med att lära sig tygla de 170hk/170 torrkilo men när flytet infann sig så skötte alltså ryggmärgen utgången och hjärnan ingången. Så kändes det för mig iaf. Ex. hade alltid varje varv släppt gasen i snabba högern efter esset innan men denna tävling klarade jag hålla fullt genom hela kurvan ända till broms för ejes. Med sladd. Fattar det inte själv så här efteråt då jag vet att när jag kört "lugnt" ett varv och kollat hast mätaren visade den 193km/h i apex! Hade jag börjat fundera på detta vansinne mitt i alltihop hade jag förmodligen släppt gasen tvärt med en highsider som följd men så gjorde jag inte. Detta var givetvis ett sidospår då detta är ett bilforum men känslan kanske blir densamma, åtminstone med en motorstark bil. Kändes bara så rätt att förmedla denna känsla... (Jag satte nästan alltid snabbaste varv på varv nr5 i både kval och race) _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||
En sak är säker, man kan inte träna upp känslan i garaget (simracing mot kompisar hjälper en del) |
||||
|
||||
Roger tar upp golfspel (iofs SIM).
Det är precis som i racing som i golf - mina bästa rundor har presterats i ett totalt lugn, samma med mina snabbaste varv på bana. När man bara gör och inte tänker.. Edit: Det är just det här som proffsen är så fanatiskt duktiga på, att kunna känna det där lugnet trots all press. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Ser ett snabbt varv lugnt ut? | 1, 2, 3 >> 18839 besök totalt |