| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta huvudbromscylinder - vad tänka på?
|
4458 besök totalt |
|
om man ska byta från en huvudbromscylinder till en annan, vad ska man då tänka på? Kan man smacka dit vilken som helst? Hur kan man bedöma vilken kapacitet en huvudbromscylinder har? Är det skillnad på de två olika kretsarna i en huvudbromscylinder av vanlig servoassisterad tvåkretshuvudbromscylinder? Eller är bromskraftens fördelning beroende enbart av bromskraftsregulatorn? Anledningen att jag frågar är att jag misstänker att huvudbromscylindern på banåkaralfan är lite klent tilltagen för mina BMW-ok. |
||
|
Du har 750-ok fram va?
original är det 25mm HBC till dom oken. Hur det sedan lirar ihop med dina bakbromsar osv vet i tusan då jag inte vet diametern på bakkretsen i HBC:n samt att den troligen är fjäderbelastad så det blir knas att räkna på iaf...
Med en justerbar strypventil borde det gå att få ngt som funkar. |
||
|
Re:
Tror samtliga BMW HBC:er jag sett har olika diameter fram och bak...iaf är det väldigt vanligt vilket kan göra det hela lite vanskligt. Detdär med fjäder inuti är det ju du som lärt mig...och det ställer ju till det än mer. Bra att det reds ut iaf. Hur det är med HBC:n till 750 är jag inte 100 på...men den borde kunna ge en fingervisning om läget iaf. |
||
|
MSV:
E32:ans HBC är inte stegborrad (25,40 mm). E38:an finns med tre olika HBC:er (20,64; 25,40/20,64; 25,40), en av dessa är stegborrad. E65:ans HBC är inte stegborrad (26,99 mm). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re: Byta huvudbromscylinder - vad tänka på?
Vad har du för kolvdiametrar (framok, bakok, HBC)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Man ska inte alltid tro allt som sägs...som vanligt mao.
|
||
|
Att en huvudcylinder har två diametrar betyder inte nödvändigtvis att den ger olika tryck bak och fram. Typexemplet är Volvo 240 som har en av kretsarna till varje bakhjul och då duger det inte med olika tryck.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
|
||
|
Det är olika diametrar på loppen för de två kolvarna. En mindre och en större.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Ett litet lyft
Jag har funderat, läst och pratat med lite olika och fått lite olika svar på mina funderingar angående dimensionering av huvudbromscylinder. Är det skillnad på att dimensionera om du har bromsvåg och separata cylindrar? Jag har exempelvis orginal 23,81mm hbc både fram och bak samt att kretsarna är ihoplagda fram och bak, Nyare modell har 23,81mm fram och 19,05 bak med samma ok, vet ej om kretsarna är ihoplagda. Jag har självklart förstört orginalförhållandet då jag bytt skivor/ok fram och bak, om man räknar lite så får jag det till en utväxling fram på 22,6 ggr och bak 10,7 ggr med nuvarande HBC (vikt bil 48/52) Vad händer med bromskraften om man byter till en stegborrad hbc med mindre diameter bak samt drar separat slinga fram/bak? MVH Joakim med dåliga bakbromsar _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4458 besök totalt |