Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Pyttevideo, Rotary Performance röda RX-7 FD
834 besök totalt
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Jag var hemma i skåne i helgen för att plocka delar till min RX-7 FB. På plats i den så kallade lekstugan under lördagen hörde jag något som lät som en ilsket trimmad motorcykel som var ute på en runda någonstans i byn. Stora skaror med kråkor lyfte ifrån ett närliggande buskage, jag frågade farsan vad det är för idiot som kör motorcykel med aggresiv hantering av gasen en kall decemberdag.

Fadern svarade att det var min bror som var ute och körde med sin RX-7, jag ifrågasatte detta först men när sedan ljudet kom lite närmare så blev det tydligt att det fanns en del wankelsång i kören.

Trimmade wanklar utan turbo som låter och går hysteriskt har jag hört många gånger förut. Turbowanklar med RÄTT sound har tyvärr varit alltför sällsynta, för att få höra det rätta soundet så har man fått kolla utländska filmer på nätet hitills. Denna video är panikfilmad, brorsan kom på oanmält besök så när han plockade upp Lamborghinitjatande 11-årige Jimmie för lite hjärntvätt fick jag slita upp videokameran och filma så gott det gick, tyvärr körde brorsan iväg lite väl lugnt där jag hade möjlighet att filma. Gick tydligen betydligt aggresivare till utanför kamerans räckvidd. Försöker nu övertala brorsan att filma lite seriösare innan han plockar isär grenrör och turbo för uppgradering.

http://www.braptv.com/play.php?vid=151

En liten videosnutt på bromsningen av åbäket. Siffrorna uppe i högra hörnet visar hastigheten på fyrans växel.

http://www.youtube.com/watch?v=Ytmx41iiGFE

Citat:
Mr Wankeltrim skrev:
Vi drog från ca 17-1800rpm upp till 8500rpm under konstant belastning vilket är det enda rätta sättet att mäta.
Vi provade att för skoj skull göra en mätning längre upp i varvtal vilket inte är rätt att göra men något som många andra gör och då lämnade motorn 760hk 794Nm vid 6833rpm :o
Så visst går det att frisera till siffrorna om man vill men hur kul är det att ha ett sånt papper.

Sommaren 2008 kan bli riktigt intressant.

Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Wankel på E85, går det? Hört att wanklar kräver bensin för smörjningens skull...
Citera
Bilder o videos
834 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande