Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1527 besök totalt |
Helljus ??
Hej! Jag undrar om det måste finnas helljus på en bil enligt bilprovningen ![]() Mvh ![]() Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
Hej
Enligt VVFS 2003:22 så skall det vara minst två helljus. Har man en bil med dubbla runda strålkastare, typ BMW, så kan man ju lösa det med H4-insatser om man vill ta bort en av strålkastarna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Hej
Tja...det borde väl funka. Ska kolla lite mer i reglerna och återkommer... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Hej
Nu har jag läst på, såvitt jag ser det finns det inget som hindrar att man bara har "extraljus" som helljus - men de skall vara typgodkända: 23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års mo-dell skall 1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2 kap. 27 §), 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5, 4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8, 5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20, 6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31, 7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112, 8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller 9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b eller c. Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989. 24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99. Det kan vara ett problem - så försök kolla att lyktan du sätter dit är typgodkänd. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1527 besök totalt |