| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räcker det med M8 uniball till pushrod staget?
|
1780 besök totalt |
|
Jag skulle vilja säga nej direkt utan att undra mer över det...... men visst du har ju en rak kraft så det sparar ju men kulan är liten i en m8 kontra m12 .... gängförbandet är ju inte så extremt starkt på en m8 heller....
Blir nog att vända uppochner på sparbössan satsa på m12 tycker jag om du inte har en väldigt tung bil då kanske större.... om inte annat så kommer ju lederna hålla längre om du har större.....
Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Re:
Du har säkert rätt men tänkte det kunde vara bra att få en andra åsikt innan mankastar iden helt eller gygger något dumt.
Tack för svaret _________________ Per Wahlqvist |
||
|
På formulastudent bilarna används M6, men dom väger ju inte över 300 kilo ens så..
/Ted |
||
|
Jag kör M10 i ena ändan och faktisk m12 i andra på min seven ( ca 300 kilo på framvagnen).
(men ej klar så det är enbart teori här) Gjorde inga direkt beräkningar men titta lite på vad en normal stötdämpare har (coil over har i bult storlek) och råkade ha ungefär dessa dimensioner liggande. Tittar man på data håller det troligtvis men min bil kommer även rulla en del väg med risk för potthål och slitage över åren. Vill inte behöva byta dem vid varje olje byte.
_________________ // TXbias BXrndtson |
||
|
_________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Var försiktig när du väljer länkhuvuden. Det är STOR skillnad på vad dom tål. Ett standard SKF helstållänkhuvud storlek M12 har lägre hållfasthet än ett litet M8 från Askubals motorsportserie. Å andra sidan så är Askubals "low duty" länkhuvuden bara hälften så starka ...
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Då kanske man ska bygga för M10 som alla mina hål är gjorda för men montera en hylsa och köra M8 tills man utvärderat allt och sedan köpa nytt. Dom borde ju inte smälla tvärt av med en gång. Har man bara lite koll så borde det ju vara lungt.
Det får bli M10 av racing kvallitet senare och testkörnig med M8 så länge. Har ju som sagt några att byta med
_________________ Per Wahlqvist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Räcker det med M8 uniball till pushrod staget?
|
1780 besök totalt |