| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo R881 på tyngre bil?!
|
1154 besök totalt |
|
Toyo R881 på tyngre bil?!
Tjena! Håller på att fundera ut vad jag skall skaffa för r-däck. Jag har kommit fram till att Toyo R881 verkar vettiga, men hittar ingen info om de tål tyngre framhjulsdrivna bilar. Jag kör för tillfället en Alfa 164QV 3.0 (200+ hästar) Väger runt 1500kg. Vad jag undrar är om nån vet ifall R881 funkar på den. Snart är min andra alfa klar, en GTV6:a 2.5, som skall bli banbil sen. Bra om däcken dessutom funkar på den. (bakhjulsdriven, 170 hk) mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Glömde nämna ovan att det blir en del banåka på bl.a Gotland Ring , det är det däcken skall vara till för. Ej vardagsbruk!
Gött med en bana på hemmaplan!
mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Menar Ni att ingen här har någon fundering eller info runt min fråga!!
Trodde ni gillade racing
Behöver inte vara en avhandling, bara en fundering eller tanke. Hjälp mig... mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
De är det jag undrar!
881:orna passar plånboken bättre, men vill veta om de funkar på en tyngre framhjulsdriven bil (typ 200 hk). Kan inte **** nån info om det, mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
R888 är väl ett mycket modernare däck och funka bättre än R881 på alla punkter vad jag har hört.
Hur mycket skiljer det i pris då, är det verkligen så mycket? Tänk nu på att bilen faktiskt inte är bättre än däcket som sitter på...
Jag vet en bil som faktiskt plötsligt hade problem med att bromsarna blev för små när R888orna kom på, så mycket bättre grepp var det jämfört med de andra Toyo däcken som satt där tidigare.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det skiljer en tjuga i pris mellan R881 och R888 i dim 195/55-15. om bromsarna tog slut med R888 så kommer de också ta slut med R881 det skilljer inte så mycket (samma gummiblandning). Den stora skillnaden är väl att R881 bara finns i 15" (tror jag) medans R888 även finns i 16" och 17". _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Nu börjar det likna nåt...
jag skall ha 15" hade jag tänkt. Bromsarna är nya åxå, så det skall bli riktigt kul att testa.
Skiljar det verkligen inte mer i pris? Trodde faktiskt att det handlade om hundralappar per däck! mvh Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Men då är det nog R881 som gäller eftersom R888 bara finns i 195or i 15" och det är väl inte intressant?
Men det kanske kommer fler storlekar till nästa år? Länk till Wheelbase _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Hade väl tänkt 205/50-15. Grejen är att jag vill att det skall funka på GTV6:an sen åxå, som har lite mindre plats i hjulhusen!
R-däcken är väl lite bredare än vanliga? Seb _________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||
|
Jo, de brukar vara lite bredare men Vi har ju 205/50-15 på Alfettan och de skiljer sig väl inte så mycket?
Nån på AP hade visst 8 tum breda fälgar med breeda däck på en GTV så det borde funka bra med 205or. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Däck för banåka
Toyo R881 på tyngre bil?!
|
1154 besök totalt |

