Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stötdämpar infästning mot bur, hur?
1 besök senaste veckan (890 totalt)
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Håller på med framvagnen på bilen nu och har en fråga angående fästet för stötdämparen, är McP ben det gäller.

Vilken av bilderna är bäst? OBS! är snabbt gjorde i paint p.g.a brist på annat men tror ni förstår ändå

Alla röda linjer är 40mm rör till buren, det långa nedersta är redan på plats och stötdämpar infästningen sitter i den. fästet är 8mm tjockt.

Nu ska det dras ett rör rakt ner i rambenet som håller plattan och ett rör in till kupen som kommer fästas mitt på rör som löper mellan a-stolparna.

Tanke ett är att "rama" in plattan med rör och sedan dra som på bild 1 eller 2, berende på vart det är bäst att ha röret som ska in i kupen?!

Tanke två är att göra en triangel och sedan fästa det andra, problemet är att det inte finns så mycket plats och att toppen på tringel kommer hamna för långt mot motorn och röret som ska till rambenet blir dum vinkel.

Anledningen till att jag frågar är om det är negativt att rama in det då det innebär böjar på röret men samtidigt borde det inte bli några sådanan krafter så påverkar dom böjarna rakt på?

Är ni med på hur jag tänkter, vill alltså helst att ni tycker att jag ska köra på att rama in dom

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

om jag tänker rätt så borde väl centrumlinjen på röret idealt träffa centrum på fjäderbenslagringen? Fast det kanske bara har marginell betydelse...

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag antar att det blir ett rör eller stag mellan fjäderbenstornen? Annars blir staget mellan a-stolparna som en fällkniv vid kollision från sidan där ena hjulupphängningen får stryk. Ansluter man mitt på knäcklängden på ett rör har det inte mycket att sätta emot där om det inte trianguleras på annat håll.

Grymt dålig förklaring men du kanske är med på vad jag menar.

Lidköping
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
Jag antar att det blir ett rör eller stag mellan fjäderbenstornen? Annars blir staget mellan a-stolparna som en fällkniv vid kollision från sidan där ena hjulupphängningen får stryk. Ansluter man mitt på knäcklängden på ett rör har det inte mycket att sätta emot där om det inte trianguleras på annat håll.

Grymt dålig förklaring men du kanske är med på vad jag menar.

mer info om just buren finns här med bilder https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41699&highlight=

kommer bli någon form av stag mellan tornen fast löstagbar då motorn blir helt inlåst annars, kommer även boxa runt stagen mellan a-stolparna thumbs up

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande