| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Passar BMW 540 svänghjul på 530 Motor?
|
1 besök senaste veckan (1526 totalt) |
|
Passar Bmw 540 svänghjul på 530 Motor?
hej! jag går i planer att slänga ner min M60B30 motor (v8 3.0L) från bmw 530 i min Opel Commodore och förhoppningsvis framöver ha en kul bil att åka lite bana och köra lite Drifting med. jag har Motor och växellåda dock har motorn haft automatlåda förut så de jag saknar är svänghjul och koppling, så nu till frågan. Passar svänghjulet och kopplingen Från M60B40 (v8 4.0l) från bmw 540 till min motor som är en M60B30? eller finns det nått annat svängjhul som passar från nån annan Bmw motor? (Jag valde att ställa frågan här då det brukar finnas mycket kunningt folk om det mesta här och är även medeveten om att det finns specifika Bmw forum men är mer tveksam på kunnskapen bland folket där) Mvh: Gustav Karlsson _________________ //Gustav Karlsson Kör:Bmw 325i Bygger: Opel Commodore |
||||
|
Finns ju manuella 530B30 så ett sådant svänghjul borde ju funka.
Är tämligen säker på att det är samma bultcirkel på veven som på 540 även fast veven är annorlunda. Du kan ju kolla partnummer på http://www.realoem.com/bmw/ _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Hej. Både ja och nej. Om du har den 6 vxl lådan passar det då den 6 vxl har den grova splinesen, det har inte den 5 vxl som var standard i 530, den har lilla splinesen. Men enbart svänghjulet ska passa, och det finns ett svänghjul till som passar, från 850 csi med tillhörande koppling. Då slipper du dessutom dubbelmassehjulet som är standard på 4liters motorn får dessutom en koppling som pallar 700 nm 450 hästar. Hoppas det gett dig några svar även OM jag nu är inbiten BMW forum bloggare.
Mvh Patrik... www.bapelsinracing.se _________________ Patrik Silverstam BMWSC 001..:-) |
||||
|
Re:
Japp de är ett sånt svänghjul jag hälst vill ha då de borde passa rakt på. jag har kollat på realoem och där skiljer sig artikelnummrena mellan olika motorerna så dom är förmodligen inte helt lika.
okej tack för svaret! jag har en standard 5 växlad låda så då måste jag altså ha kopplingen från 530n med den lilla splinesen men det spelar ingen roll om jag har svänghjulet från 4liters eller 3liters motorn? har jag fattat rätt då? tackar för svaren iaf! Mvh:Gustav _________________ //Gustav Karlsson Kör:Bmw 325i Bygger: Opel Commodore |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Passar BMW 540 svänghjul på 530 Motor?
|
1 besök senaste veckan (1526 totalt) |