Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12489 besök totalt |
Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Funderar!!!
Har ett styck Golf Gti 16v 88a som vill åka fortare runt landets banor. (är bes å körs på gatan oxå) Vill ha tips å trix från sådana som har/haft Golf själva å VET vad som e bra å dåligt.... Bilen är ett Budget bygge så Öhlinare å Kaross helt i Kolfiber är ju INTE aktuellt tyvärr;) Bilen har för tillfället: Nya Koni Dämpare "billiga toppjusterade i retur". Noname Sänkta fjädrar Bra org Främre Länkarmsbussningar. Dåliga Bakre bussningar Huvudbromscyl från Passat 16v 2,8 grader Camber och 0 i toe Bilen är även lite lättad från onödig inredning å lite vässad, å motorn ska väl få Programerbart Insprut och Separata själl vad d lider, men d e väghållningen jag e arg på. Tycker bilen understyr och e trög in i kurvor. Har haft Golfar för några år sedan å dom upplevde jag hade "gokart" känsla, men denna är trög å tung.. Skall fixa lite till våren men undrar om d e något mer jag skall/bör göra.. ? D som skall fixas/köpas är: Topplagringar med Uniballs. Söker efter Uniballs med inner dia 19 eller 20mm! Skivor Tarox 280mm ok från Golf Vr6 Nya Jamex Fjädrar 60mm sänkning. Nya Bakre Läkarmsbussningar "POWERFLEX". Två nya R-däck som får slåss med mina beg Bridgestone re540 Funderar på: Fjäderbenstag, vilka e viktigast? Övre fram, Undre fram, Bak? Stålomspunna Bromsslangar. Så vad göra mer? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Det är nog absolut bäst att klura ut tillsammans genom praktiskt testande på någon lämplig banträff med några som kört bana ett tag. De får åka med eller ta några varv med bien så kommer man nog på grejer. GTI-klubben brukar ha kunniga instruktörer som STCC-förare eller andra racingrävar (men ibland har de mig som instruktör istället
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jo visst e d testande som gäller.
Men tänkte man kunde få lite "försprång" innan man ska ut på bana. Behöver slipa varvtiden på Anderstorp med minst 7 sec ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
om man åker gatbil på bana så har jag ett tips. Man ska aldrig tänka i termerna "behöva kapa x sekunder" utan man ska strunta i varvtiderna och koncentrera sig på att optimera sin körteknik. Om man gör så så får du shyssta varvtider som en helt automatiskt bonus. Viktig skillnad vad gäller mentalt fokus alltså. Jag hoppas du förstår vad jag menar, jaga aldrig varvtider om du kör gatbilsbanträff. Men jaga supergärna rätt flyt, rätt placering på banan, rätt ingångsfart in i kurvorna, bra fart i kurvan osv! och viktigast framför allt annat: optimera dina utgångar ur alla kurvor. Det sista är ju som man säger THE SHIT för hur lång tid man tar på sig runt banan
![]() ![]() Är man nyfiken så kan man ju enkelt lägga in en logger i bilen, som tex den s.k. Driftbox, om någon kan tänkas låna ut sin lite kort. Den sitter ju med sugproppar bara och ciggtändaruttagssladd. Så inget ![]() ![]() ![]() ![]() om du tycker jag skriver uppenbara saker så sorry ![]() _________________ ![]() |
||
Uppskattar alla svar Magnus
![]() Men varför jag jagar snabbare varvtider är för jag kör lite "skojj" racing å jag hamnar lite efter dom snabbaste. Så jag vill ner till 2 min blankt på Anderstorp. Har väl kört rätt många timmar/varv så har väl börjat lära mig lite hur man kör lite iaf, men mer tips tar jag gärna emot... Mantel: Ja d kan nog bli lite toe out till detta året. ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Re:
Lägg pengarna på en 'advanced race driver' kurs _________________ Roland Johansson |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=MfP5r För Golfar finns det ju hur många exempel som helst mellan orginal till Fyndbörsen/långloppssettings. Rejält hårda fjädrar (och dämpare som passar), vinklar som låter däcken jobba, balans och lite mos i motorn så ska Bilen iaf ha kapacitet för under 2 minuter på Anderstorp, iaf um du inte låter vikten trilla iväg alltför högt (7kg/hk så blir 2 minuter lite halvjobbigt). |
||
Ja vi hoppas ju att våran kommande uppsättning blir ok..
Tanken är väl ca 5.5kg/hk Undrar bara om Toyo/Bridgestone kommer funka ok. Åkt ca 2.06 med nuvarande inställningar/prylar. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Chassi
Tjenare Du har "Noname Sänkta fjädrar" och ska byta till "Nya Jamex Fjädrar 60mm sänkning" Jag tror att du får börja tänka om iaf vad det gäller chassi, målet torde inte va att få den sänkt och "snygg" utan snabb ![]() Det borde va hur många som helst som vet vilka fjädrar som funkar bättre än orginal för bana på en golf. om du mäter upp framvagnen så kanske Fuling eller nån annan här på rejsa kan hjälpa till med data på fjädrar. Detsamma gäller för krängare stöddämpare hjulvinklar mm. Lycka till Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||
Re: Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Hjälp!!
Kan även laboreras med stötdämpare och lufttryck. Mjukare fram och hårdare bak. Högt lufttryck bak ger också överstyrning. "Lättat bilen på onödig inredning" I vilken omfattning är det? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Har pratat med min granne "FORZA" och dessa fjädrar passade min prisklass, dessa som är sänkta 60mm är hårdare än dom som sänker 35mm så därför blev det dessa...
Som jag har skrivit så har jag INTE råd med Öhlins och jag kikade på H/R racing fjädrar men dom kostade typ 8ggr mer än dessa och plus att dom skulle inte gilla mina KONI. Men visst vore det trevligt med måttanpassade fjädringskomponenter... Hjulvinklar och däckstryck har vi testat/fått tips om så det är nog inte såå fel heller.. Bilen används ju som bruks oxå så vi har bara tagit bort all stereo utrustning, lite dämpmattor, div paneler, onödiga säten och bälten och lite annat smått och gott... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Full koll
Tjenare Det va inte meningen att snobba till det. Det finns folk som har mätt på fjädrar hos biltema (längd,diameter,hårdhet osv) Kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Krängare går säkert att ta från nån annan bil. Drop stops bak för att hindra utfjädring är det många fwd som kör med. Tror säkert att du kan köra med dämparna du har, många kör ju med gula koni som bara är justerbara på returen. om inte annat finns det firmor som kan chimsa om dämparna åt dej om du vill. Ser hellre att du komponerar ett chassi utifrån beräkningar än att du bränner pengar på coola varumärken. om du ska vill ha en snabb bil måste du ha koll, eller åxo kopiera en bil som funkar i chassit. Men det är bara mina ![]() Mvh Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||
kapar tråden en nypa...
Vilka höjder (rideheigth) och vinklar på bärarmar och camber samt höjd bak är att rekomendera på golf mk2 (har justerbart bilstein PSS9 med G60 chassi och hårdrdare bussningar)? ![]() |
||
lite läsvärt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Skulle behåla orginal skivorna och montera ett belägg från typ Pagid eller Carbotech, gissar att Du har stålomspuna slangar och en bra bromsolja redan?
För att köpa Tarox skivor till banmöte känns liksom ändå lite onödiga pengar, när orginal skivorna med bra belägg gör arbetet troligen bättre... Dessutom biligare totalt... mvh Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Har redan skivorna å oken
![]() Så dom får väl åka på! Tror väl inte dom e sämre än org.. 280mm mot 239mm 239mm Brembo skivorna är till salu redan.. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
[Lite OT]
Jag körde 3500 mil på originalbeläggen på en (från början) helt ny -98 Golf VR6 Syncro och då var det måååååånga banmil bland de milen. Visserligen aldrig med r-däck utan "bara" shyssta gatdäck. Fick beläggen glaserade varje gång jag var på Midlanda men aldrig minsta fade på någon annan bana!!!! (däremot plötsliga bromsservo-vakuumbortfall på vissa ställen på vissa banor, alltid lika spännande ![]() Gissa om jag blev besviken på bromsarna när jag bytte till M3'a, när jag var så van med ovanstående lyxenkla läge ..... "vadå, gär den lite fortare? Vadårå? Vad spelar det för roll dåra?" ![]() ![]() ![]() [/Lite OT] _________________ ![]() |
||
Ja vi tyckte att 280mm blir en bra lösning, enkelt å billigt när man tar bra å beg prylar...
Men jag e ute efter små enkla/billiga tips om hur jag får min golf snabbare.. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Någon som tror att man behöver mer camber än dom 2,8 grader vi kör med nu när vi kör R-däck?
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12489 besök totalt |