Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka chassimoddar - mest valuta på min bil (Golf GTI Mk1)?
1, 2, 3   >>
32 besök senaste veckan (7068 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Har en Golf Gti Mk1 (-84, 15 000mil, orginal motor) som jag håller på att preppa för bana och slalom/RS. Grundtanken är att ha mycket kul för relativt lite pengar, bilen går endast på fritid och någon gång till jobbet så komfort har låg prio.

Har kört två stycken Lazzat RS i år och blivit riktigt biten. Nästa år är målsättningen att åka minst 4 st slalom/RS och en bankörining.

Det som är gjort (i stora drag) på bilen idag är-
Lättning
Asfaltsmattor, inredningsmattor, passagerarstol, spolarmunstycken (inkl motorer) på stötfångare fram, ingen vindrutetorkare bak, mittkonsoler osv. Bilen väger idag ca 800kg (utan mig och utan bensin).

Chassi
Superflex bussningar, endast framvagn.
"Gula" Koni dämpare, ställbar returdämpning (fram genom ratt i toppen på dämpare, och i bak vid montering). Dämparne har nu vid RS körning stått på max i fram och mitten läge i bak.
"Feltema" 6x15" fälgar ET 35 (orginal ET38) med hyfsade gatdäck Bridgestone RE720 (har jag för mig att det är).

Övrigt
Sitta-still-stol (Momo) på hemsnidat stolschassi.
280mm bromsskivor med okadaptrar, orginal belägg.

Effekt och bromsar räcker i nuläget, så fokus ligger på ytterligare lättning och väss av väghållning. Nu här jag glad amatör men några egenskaper vill jag ändra på-
*Minska kräningen (men å andra sidan bibehåller den ju väggreppet då?!).
*Understyrning.
*Yvig styrning.
Dock ska tilläggas att den största begränsningen nog sitter mellan ratten och stolen.

Nu har jag en rad poteniella modiferingar inför nästa säsong, men vilka ger mest valuta? Några ska jag göra för att de är billiga/nödvändiga/enkla-
*Rensa bort taklucke mekansimen och fästa takluckan permanet i taket (tips på hur man fäster luckan?).
*Framvagnsinställning.
*Bromskylning
*Nytt avgassystem eftersom det gamla inte ville sitta kvar på bilen längre.

Men sedan vet jag inte riktigt, finns en hel del att välja mellan-

*Köpa orginalhuv på skroten och kapa bort så mycket som möjligt och montera med huvlås (utan gångjärn och orginallås). Vad säger SBP om detta?
*Plastrutor?
*Superflexbussningar i bakvagnen också?
*Fjäderbensstag fram och bak samt länkarmstag under bil?
*Staga upp bakvagn?
*Fixa mer camber (helst inte genom 3000:- topplagringar, utan någon billigare lösning).
*Rappare styrväxel, ska tydligen funka bättre med en styrväxel från VAG bil med servo.

Bur vill jag gärna vänta lite med eftersom det innebär mycket jobb, och en hel del vikt. Visst är säkerheten viktig, men för mig är det befogat först när det blir mer ren banåka.

Vore ytterst tacksam för vägledning, tex vilka, säg ,fem moddar ska jag göra först? Antingen av de jag listat eller något annat, allt för att vässa väghållning.

Puh, hoppas jag fick med det viktigaste......

Mvh
Magnus

Hässleholm
Här sen Jan 2004

varför inte ta bort tackluckan och svetsa dit en plåt istället ?

R-däck ?

krängningshämmare ?

Jag vet inte mycket om Golf specifikt....så andra får säga till med de mer specifika sakermen med ställbara dämpare och k.hämmare + hjulinstälning borde du kunne få bort understyrningen iaf

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Feltema har ett stort utbud på fjädrar.
Bara hitta lämpliga, BARA sa fanskapet

Aset behöver förmodligen styvas upp riält.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Bo Artved skrev:
varför inte ta bort tackluckan och svetsa dit en plåt istället ?

R-däck ?

krängningshämmare ?

Jag vet inte mycket om Golf specifikt....så andra får säga till med de mer specifika sakermen med ställbara dämpare och k.hämmare + hjulinstälning borde du kunne få bort understyrningen iaf

R-däck har jag funderat lite på, men känns kanske säkras att lära sig bilen först på gatdäck? Men jag vet inte.

Tack för synpunkterna!

Mvh
Magnus

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
fuling skrev:
Feltema har ett stort utbud på fjädrar.
Bara hitta lämpliga, BARA sa fanskapet

Aset behöver förmodligen styvas upp riält.

Det sitter h&r fjädrar idag som är 50mm lägre (vågar inte säga sänkfjädrar )men den är ju inte så låg eftersom jag bantat bort en hel del kg.

Av rent kosmetiska skäl kan jag erkänna att det skulle vara ett lyft att få ner den lite till mot marken. Coilovers är lite utanför min ekonomiska budget tyvärr.

Fuling, hur hårda fjädrar tror du jag behöver? Jag borde kanske ta reda på hur hårda de är sitter där idag.

Glömde skriva det i första inlägget, jag gjorde en högst ovetenskaplig vägning av bilen på SBP:s våg i Märsta för ett tag sedan. Men endast framaxeln på vågen visade den ca 65% av totalvikten och med endast bakaxeln så visade den ca 35%. Knappast optimalt?

Mvh
Magnus

Vargön
Här sen Feb 2003

Framför allt det nedre staget fram ska du skaffa. Våra bilar är lite veka på den punkten och vid bankörning kan det flexa såpass att drivaxlarna kan börja dra sönder diffhuset.

Prioritetslista

Nedre främre
Övre främre
Bakre
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Ett GAZ coilover kit 2-vägs går att få loss under 8000 kr till din annars.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Mats Karlsson skrev:

Framför allt det nedre staget fram ska du skaffa. Våra bilar är lite veka på den punkten och vid bankörning kan det flexa såpass att drivaxlarna kan börja dra sönder diffhuset.

Prioritetslista

Nedre främre
Övre främre
Bakre

ok, låter som att det är nödvändigt. Är ju inte så farligt dyrt heller, runt 500:-/st om jag inte minns fel.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ok 65/35 (fram/bak),
Men vad väger aset???

Vad är MR bak??? (läxa )
Fram med MacÄckelben har jag ett hum och det räcker.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
RS 1800 skrev:
Ett GAZ coilover kit 2-vägs går att få loss under 8000 kr till din annars.

Det är ju egentligen inte så farligt, men min dämpare och fjädrar har bara gått ett par hundra mil. Man skulle väl köpt coilovers på en gång när man ändå höll på, det är lätt att vara efterklok.

Jag har sett att det är poppis att bygga om befintliga fjäderben till coilovers på bla BMW E30, vet ej om detta är möjligt på en Mk1ans Golf.

Mvh
Magnus

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
fuling skrev:
ok 65/35 (fram/bak),
Men vad väger aset???

Vad är MR bak??? (läxa )
Fram med MacÄckelben har jag ett hum och det räcker.

Den angivna viktfördelningen var med mig (85 kg, placerad på ordinare förarposition) och ca 20-25 liter soppa i tanken.

Detta gav en totalvikt på 910kg (borde vara runt 800kg tom mao). På framaxel gav den 610kg och på bakaxeln 300kg, så det blir egentligen 67% fram och 33% bak (med mig och soppa).

MR bak .........söker............söker...........

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tillägg till ovanstående inlägg:

Sedan är tanken att lättningen ska fortsätta, annan huv, bort med takluckemekanism samt lite annat smått och gott.

Så man kanske bantar bort 25-30kg till?

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Magnus JE skrev:
Jag har sett att det är poppis att bygga om befintliga fjäderben till coilovers på bla BMW E30, vet ej om detta är möjligt på en Mk1ans Golf.

Fullt möjligt. thumbs up
Vad har du för diam. på fjäderbenen fram/bak?
Det finns ben med och utan insatsdämpare, troligtvis är dina med insats men det får du kolla upp.

Magnus JE skrev:
MR bak .........söker............söker...........

MR bak vill jag ha till mycket nära ett (1) då stötdämparen står nästan lodrätt ovanför hjulnavet och är infäst nån centimeter under detsamma.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Har du bytt alla bussningar i hjulupphängningarna? Gör så först!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
MR bak vill jag ha till mycket nära ett (1) då stötdämparen står nästan lodrätt ovanför hjulnavet och är infäst nån centimeter under detsamma.

Hmm om jag nu mins rätt så sitter fjäder en bit framför hjulcentrumet.
Från infästing bärarm/bakaxel karros till hjulcentrum 430 och från infästning till fjädercentrum 360.
Nu har jag ingen aning om vad det är för Golf, men jag TROR det är en 2a eller 3a, eller?????
(Alla mått mätta från sidan)

EDIT:
Magnus JE
Du vet väll vad MR är????
om inte fråga för fa... bara.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
fuling skrev:
Citat:

Hmm om jag nu mins rätt så sitter fjäder en bit framför hjulcentrumet.
Från infästing bärarm/bakaxel karros till hjulcentrum 430 och från infästning till fjädercentrum 360.
Nu har jag ingen aning om vad det är för Golf, men jag TROR det är en 2a eller 3a, eller?????
(Alla mått mätta från sidan)

EDIT:
Magnus JE
Du vet väll vad MR är????
om inte fråga för fa... bara.

Har inte en susning om vad MR är, vad är det?

Det är en Golf MK1 (sista årsmodellen -84) jag har, den här-

Stenungsund
Här sen Nov 2002

om du fixar fjädebensstag och bussningar bak, samt krängningshämmare bak och fram lär du få en bra mycket "tightare" bil. Jag anser att det ger mycket för känslan, vilket är viktigt, eller hur?

Jag är dålig på golfar, men man borde väl kunna få till mer camber genom att borra nya hål för fjäderbenet uppetill?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ok MR heter ..... , fan jag och engelska sk... samma.

MR är utväxlingsförhållandet mellan fjäder och hjulrörelse.

o------AB

om o är en led och B är hjulet och A är fjädern

Kommer vi nu lyfta hjulet(B) så kommer fjädern(A) röra sig lika mycket
MR=1

Tittar vi nu på kraften(vikten) som ligger på B(hjulet)
Så kommer fjädern(A) att behöva hålla imot med lika mycket som B.

o---A---B
Nu är avståndet från o->A häften av o->B
Lyfter vi nu B kommer A åka upp hälften så mycket.
MR=0,5

Vi har samma karft/vikt på B(hjulet) men avståndet från o->A är hälften av o->B.
Vi kommer att behöva bubbelt så stor kraft(vikt) på A för att hålla imot B

En fjäder har sorten N/mm (Newton per millimeter) eller för enkelhets skull kg/mm.
N/mm är fjäderns fjäderkonstant.
Det vill säga att det går åt ett antal kg för att trycka ihopp fjäden ett antal mm.

om vi antar 15kg som vi ställer på en fjäder och den sjunker 5mm
Så blir fjäderkonstaten 15/5 =3kg/mm

om vi nu tittar på fall 1
Så kommer där fjäder står på samma ställe som hjulet.
Det vill säga att kraften/vikten är lika på hjul och fjäder.

Nu till det luriga

Fall 2:
Kraften kommer vara den dubbla på A
och lyfter vi lite i B kommer A åka upp häften.

Vi tar fjäderkontant på 3kg/mm, det är det vi vill ha på hjulet.

Men vi så ju att kraften/vikten skull vara det dubbla
Hmm ok, det blir 15*2-->30kg
Sen kommer fjäden röra sig hälftan av hjulet ger 5/2-> 2,5mm

Nu blir fjäderkonstaten 30/2,5 -->12kg/mm

Vaaaaaaaa?
Fjädern vart 4gånger så hård (12/3=4)
Ja just det MR blir i kvadrat (MR*MR)
Kraften delat med MR och sträckan/rörelsen gånger MR.

Nu kanske detta är lite svårt att svälja MEN det viktiga är att komma ihåg att MR är viktig.
Det vill säga att 2st bilar med samma vikt och avfjädarde lika men med helt olika fjäderhårdheter.

Vart det någolunda begripligt??????

Vargön
Här sen Feb 2003

MR på Golfen är 1, eller iaf väldigt väldigt nära 1, om det skiljer något i längsled mellan hjulcentrum stötdämparens/fjäderns infästning på bakaxeln så är det inte många mm.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ok MR=1 på en Golf I:a

ok fram bör fjäderhårheten ligga på ca ca 65-90N/mm
Bak ca ca ca 30-40N/mm
Nu är detta ett höftskott men ligger du åt det mjukare hållet fram så bör du ligga åt det hjukare hållet bak.

Har du kränagre fram ta INTE bort den utan lägg till krängare bak tills bakre innerhjul precis lättar från backen.
och lättar inner bakhjul redan så lägg på mer kränagre fram.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
fuling skrev:
ok MR=1 på en Golf I:a

ok fram bör fjäderhårheten ligga på ca ca 65-90N/mm
Bak ca ca ca 30-40N/mm
Nu är detta ett höftskott men ligger du åt det mjukare hållet fram så bör du ligga åt det hjukare hållet bak.

Har du kränagre fram ta INTE bort den utan lägg till krängare bak tills bakre innerhjul precis lättar från backen.
och lättar inner bakhjul redan så lägg på mer kränagre fram.

Tack som f-n fuling! thumbs up

Då har jag lite att pula med . Läste igenom uträkningen ovan lite snabbt Fastnade inte så mycket , men på lunchen ska jag läsa igenom och verkligen försöka förstå!

Snart ska jag sluta terrorisera dig, men detta skapade några följdfrågor-

1. Då blir nästa steg att kolla upp vilken hårdhet de fjädrar jag har idag ligger på. Om man ska hitta nya fjädrar, vet alla "fjäderförsäljare" vilken hårdhet deras fjädrar har? om de inte vet, hur får man reda på det då - är man hänvisad till de som vet?

2. Gäller denna uträkning även om man styvar upp med fjäderbenstag fram och bak samt länkarmsstag?

1, 2, 3   >>
32 besök senaste veckan (7068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande