| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gängpaj i topplocket
|
4182 besök totalt |
|
Gängpaj i topplocket
Så var det dags att montera tillbaks kamaxeln. Alla överfall på plats och jag börjar dra muttrarna långsamt med momentnyckeln. Då händer det helt otippade att jag får gängpaj på en mutter/pinnbult, trots att jag inte hunnit dra speciellt hårt!
Problemet är att nu får jag inte loss den kassa muttern och därmed inte överfallet och kammen. Pinnbulten roterar inte, så det är mellan muttern och pinnbulten det är paj. Jag har provat att försöka dra kamaxeln uppåt (mha remmen på bilden) så att överfallet ska trycka muttern uppåt och samtidigt skruva. Även testat att rotera kammen så att den öppnar ventilen närmast och därmed få press uppåt på överfallet på samma sätt utan resultat. De lösningar jag funderar på nu är följande: - Ta vinkelslipen med kapskiva och kapa upp muttern på insidan mot "bågarna" på överfallet och sedan med huggmejsel hugga upp muttern. Alternativt kunna rotera den med huggmejseln och kapa bort den varvet runt tills den lossnar. - Borra ett litet hål mitt i pinnbulten och slå ner en torx i det och med den försöka skruva loss hela pinnbulten. Funkar inte det, borra upp hålet så att jag får loss åtminstone muttern. Sen behöver ju pinnbulten bort också på nåt sätt förstås. Jag drar mig lite för båda alternativen så är det någon som har en annan idé eller nåt tips? Bulten närmast "väggen" på toppen är det:
Hela toppen:
Hur det ser ut utan överfall på plats (det bredvid alltså):
Just det, motorn är en 2,5 V6 från en Alfa 75. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
|
Spräcka muttren med en så'n här är inte fel: http://www.biltema.se/products/produ
Annars fungerar ju vinkelslip & huggmejsel bra. Det är säkert gängorna på pinnskruven som pajat så det är bara att gå loss.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Du har ju redan fått rätt svar.....
men en gång till, svetsa fast muttern och pinnbulten. Dom är ju redan förstörda !
_________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
|
En muttersprängare får inte plats, om den inte är väldigt smal - det går ju i och för sig bearbeta biltemas lite med vinkelslipen men risken är ju att den blir för klen och går sönder.
Att svetsa ihop mutter och pinnbult var en lösning jag inte tänkt på. Men att svetsa i topplocket drar jag ju mig mer för än att sätta vinkelslipen i det. Jag känner mig inte som nån hejare i svetsning och jag får ju bara ett försök. Men det skulle lösa båda problemen - muttern o bulten - samtidigt. Hmm...
Nån projekttråd finns tyvärr inte ...än. Jag får väl ta tag i den saken framöver. Än så länge har Alfan bara gått fyra varv på Sviestad och deltagit i en konbaneträff så jag har inte tyckt att den varit nån riktig banåkabil. Men kommande säsong blir det nog fler träffar. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
|
Re:
Kul att läsa om de Alfor som det skruvas i
Är du osäker så ställ in svetsen på en skruv+mutter som du har i skruvstäd eller så. Jag tror inte det är nån fara med svetsstänk men täck över kamaxeln med en plåt för säkerhets skull, sen är det bara att elda på. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
om du inte vill svetsa, som jag tycker låter vättigt.
Så borra ett/flera små hål i mutter och pinnskruven, så halva hålet i muttern och halva i pinnskruvan. Knacka in små pinnar, dra den junket. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Nu när jag fått lite perspektiv på det hela så tänkte jag att jag orkar berätta hur det har gått:
Muttern är/var ganska låg vilket inte riktigt framgår på bilderna. Jag tänkte därför att det kanske bara vara muttern som hade gått. Med hjälp av en liten kapskiva på en dremel kapade jag därför bort muttern från pinnbulten. Trångt och eländigt, så det tog bara ett par timmar... Inte helt oväntat var även pinnbultens gängor kassa. Men nu kunde jag i alla fall få loss överfallet och kamaxeln så att det blev lite mer plats. Därefter följde jag tipset och svetsade på en mutter längst upp på pinnbulten. Men tyvärr gick pinnbulten av precis vid muttern när jag försökte skruva loss den. Jahopp, bara att göra ett nytt försök. Denna gången värmde jag längre med svetsen och körde även en del med gaslåga på bulten efter svetsningen. Men denna gången gick svetsen istället!
Nu blev jag så less på det att jag gav upp. Det är möjligen att en tredje gång skulle det ha funkat - med bättre svets osv, men risken var att pinnbulten skulle gå av igen så att enda lösningen skulle bli att borra och lagerbanan ligger väldigt nära bulten - så nära att jag var skraj att värma för mycket också. Nu ligger toppen hos motorrenoverarn i alla fall... _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
|
Nästa gång kan du försöka värma toppen i stället för skruven, då växer hålet iväg från skruven istället för att skruven växer sig tightare i hålet. Du skulle snarare ha kylt skruven efter svetsningen än värmt på den.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
I sak har du rätt. Men i praktiken så brukar det funka allatiders med att värma skruven. Skruvar i Al brukar kunna sitta sa...., svets/värma skruv helvetet dunka på den med hammaren och sen vrida löst den brukar funka. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Visst, det brukar funka men metoden att värma på skruven och försöka dra loss medan skruven är som varmast motverkar det man är ute efter. Jag brukar vänta tills temperaturen sjunkit och det har funkat för mig, ibland har det blivit några lossdragna svetsar innan det lossnat medger jag. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
oj, vad lång den här tråden hade blivit!
Pinnbulten sitter ~1.5 mm från kamaxelns lagersäte så därför ville jag inte värma alltför mycket. Angående om man ska värma godset eller skruven så handlar det väl oftast om att man får lite spänningar i materialet så att det släpper, precis som med hammarslag. Ångrar lite nu att jag inte försökte mer, men jag var så himla trött på allt strul. Toppen hade redan varit inne och blivit planad, fått ett ventilsäte bytt och alla avgassäten frästa plus att jag har polerat bort gjutskägg och andraomjämnheter i kanalerna. Förutom all seg rengöring då också. Så att jaga en bättre begagnad topp var inte aktuellt. I helgen har jag i alla fall skruvat ihop botten på motorn.
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
|
Jag var och hämtade topplocket i veckan. Hur de fick bort pinnbulten vet jag inte eftersom han som gjorde jobbet inte var inne, men pinnbulten var i alla fall borta och gängorna är hela. Tyvärr hade de ingen ny pinnbult till mig så det måste jag hitta en. Det borde väl räcka med bult i hållfasthetsklass 8.8? eller bör jag försöka hitta något bättre (vilket nog inte är helt enkelt)? Det är en M8.
Edit: Åtdragningsmomentet beror ju också av hållfastheten, betydligt mer än jag trodde. Här: http://www.luna.no/portalshare/katal _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
|
Det är väl bara att beställa nya originalbultar?
Så blir det ju rätt.. Annas har ju mekonomen pinnbultar i massor. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gängpaj i topplocket
|
4182 besök totalt |