Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Längd på länkarmar till fyrlink?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (10603 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

gothicteo:
Vad har du för fasta punker i bakvagen??
Mao vad kan du ändra på och vad kan du inte ändra på??

Solna
Här sen Nov 2004

Re:

gothicteo skrev:
JBT skrev:
Du kan ju altid triangulera stagen så behöver du inget panhard stag som håller axeln i sidled. Har man panhard så är det ju 5-länk

Humm du menar att jag ska ta det ena övre staget från ena sidan å dra diagonalt å det undre från adra sidan??? Det kan bli lite strul med kardan då.... eller hur menar du? Gör gärna en liten skiss i nåt program så jag förstår hur du menar!

Så här brukar man göra.

Man behöver dock inte triangulera både övre och nedre stagen. Oftast brukar man klara sig med att triangulera övre stagen. Men kan man triangulera endast nedre stagen också eller båda också (båda är starkast). Roll Center höjd flyttas dock lite berode på hur man gör. [/img]

Honda SC CC Elise S2
Citera
gothicteo

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
gothicteo:
Vad har du för fasta punker i bakvagen??
Mao vad kan du ändra på och vad kan du inte ändra på??

Jag har lite ont om plats på höjden..... måste kapa lite i balkarna eftersom jag har 6cm till godo å det är för lite fjädringsväg. Sedan har jag längd på stagen max 70cm.... annars är det inte så mycke att begränsa eftersom jag inte byggt så mycke än.....

gothicteo

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

JBT skrev:
gothicteo skrev:
JBT skrev:
Du kan ju altid triangulera stagen så behöver du inget panhard stag som håller axeln i sidled. Har man panhard så är det ju 5-länk

Humm du menar att jag ska ta det ena övre staget från ena sidan å dra diagonalt å det undre från adra sidan??? Det kan bli lite strul med kardan då.... eller hur menar du? Gör gärna en liten skiss i nåt program så jag förstår hur du menar!

Så här brukar man göra.

Man behöver dock inte triangulera både övre och nedre stagen. Oftast brukar man klara sig med att triangulera övre stagen. Men kan man triangulera endast nedre stagen också eller båda också (båda är starkast). Roll Center höjd flyttas dock lite berode på hur man gör. [/img]

Lysande.....jag funderar på att fästa stagen på var sin sida om bakaxeln å få dom så vågräta som möjligt.
spelar det någon roll vilket av stagen som är triangulerta frammåt å vilket som är bakåt?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Längd på länkarmar till fyrlink?

gothicteo skrev:
ice skrev:
gothicteo skrev:
...Bussningar ska jag bygga antingen av superflex eller svrva egna i nylon...

Varför inte använda ledlager?

Du menar typ Uniballs???...

Jepp.

gothicteo skrev:
M20 skulle passa bra...

Nej, det skulle det inte.

gothicteo skrev:
Jag har fått för mig att Wattlink är bättre än panhardstag.

På en bil med stor fjädringsväg; ja.

gothicteo skrev:
Vad är alternativen...?

Kanske så här, eller så här.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

gothicteo skrev:
JBT skrev:
gothicteo skrev:
JBT skrev:

Så här brukar man göra.

Lysande.....jag funderar på att fästa stagen på var sin sida om bakaxeln å få dom så vågräta som möjligt.
spelar det någon roll vilket av stagen som är triangulerta frammåt å vilket som är bakåt?

Bäst är att sätta stagen på var sin sida om axelröret, dvs ovan och under. Bilden ovan är uträkningen för portalaxlar så därför sitter stagen ovanför hjulcentrum.
Nej, men vanligast är att man triangulerar enligt bilden, dvs övre och undre eller bara övre eller bara undre enligt bilden. Exempel; om man triangulerar de nedre stagen mot mitten så kan jag tänka mig att man får problem med markfrigången om klumpen sitter i mitten.

Honda SC CC Elise S2
Citera
gothicteo

Här sen Jan 2008

Trådstartare

ice skrev:
gothicteo skrev:
ice skrev:
gothicteo skrev:
...Bussningar ska jag bygga antingen av superflex eller svrva egna i nylon...

Varför inte använda ledlager?

Du menar typ Uniballs???...

Jepp.

gothicteo skrev:
M20 skulle passa bra...

Nej, det skulle det inte.

gothicteo skrev:
Jag har fått för mig att Wattlink är bättre än panhardstag.

På en bil med stor fjädringsväg; ja.

gothicteo skrev:
Vad är alternativen...?

Kanske så här, eller så här.

Varför inte M20????
Jag tror jag ska tiangulera övre stagen. ska jag då sätta fätena så dom är i linje med staget eller i linje med bakaxeln???

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Jag tror jag ska tiangulera övre stagen.

och rc hamnar då var?

Tokholm
Här sen Jan 2003

gothicteo skrev:

ice skrev:
...
gothicteo skrev:
M20 skulle passa bra...

Nej, det skulle det inte. ...

...Varför inte M20????...

För att de väger lika mycket som de kostar.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

gothicteo skrev:
...Jag tror jag ska tiangulera övre stagen. ska jag då sätta fätena så dom är i linje med staget eller i linje med bakaxeln???

I linje med stagen.

Citera
Skruva banåkabil
Längd på länkarmar till fyrlink?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (10603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande