| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
HUr ta reda på fjäderkonstanter mm på ett par dämpare?
|
977 besök totalt |
|
Har ett par Bilstein Sprint B10 på min BMW E34 530 -89. Har nu fjädrar som är rätt höga och vill ha bilen lägre men inte köpa några fjädrar som kajkar ihop dämparna på direkten. Hur tar man reda på detta? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Du kan gå upp mycket i fjäderstyvhet utan att det kaljar ur fullständigt.
Man bör göra bilfa... hårdare när man gör den lägre. Jag har åkt med ca 5-7ggr så hårda fjädar vad dämparna förmodligen var avsädda för. optmalt? nej men det funkar bra så länge inte vägen är för jä... bulig _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
oki då är jag med. Dock vet jag inte alls vad Eibachfjädrarna har för spec alls. Så vet inte vad som är hårdare (om man inte trycker ned de förståss )
Kan man kasta av de och ge till tex stötdämparverkstan så kan de hjälpa till? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
|
||
|
Med hjälp av ett stjutmått kan VI räkna ut fjäderkonstent på fjädern.
Titta på fjädern så ser du att ett antal lindingsvarv är tätare, de kommer bottna(gå ihopp). Dessa varv funkar som en hjälpfjäder, allså bara till för att fjädern INTE skall sitta löst när bilen är upphissad. Vad tror du VI behöver för att räkna??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Har du lust att renskriva siffrorna (med min skärmupplösning; 'får jag gissa vad det står)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
977 besök totalt |