Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylning av servoolja
3 besök senaste veckan (2000 totalt)
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Kylning av servoolja

Jag håller på och bygger om min bmw E30 med ny styrväxel och servo, och då behöver jag ordna nya slangar till/från pump och till styrväxel. Tanken var att åka till lokala Hydroscand verkstan och låta de pressa hydralslangar med vanliga banjokopplingar, bra enkel lösning tänkte jag

Men frågan är om det kommer funka eller om jag måste ha extra kylning för att inte oljetempen ska skena iväg när styrningen används flitigt och det är varmt ute.

På E36 som styrväxeln kommer ifrån sitter det alltid en slinga på returröret för att få lite kylning, men E30 har aldrig haft nåt sånt som jag förstått det.

Så här ser det ut på E36, nr 8 på bilden är kylslingan.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&am . . . .

Vad har ni för erfarenheter? Finns det risk att oljan överhettar om man kör utan kylning och kör inspirerat under lite längre tid?

Kanske räcker att öka volymen i systemet med nån halvliter sådär, kylluft till oljebehållaren kanske?

Tips och idéer kring detta skulle uppskattas

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kylning av servoolja

Freedspeed skrev:
Jag håller på och bygger om min bmw E30 med ny styrväxel och servo, och då behöver jag ordna nya slangar till/från pump och till styrväxel. Tanken var att åka till lokala Hydroscand verkstan och låta de pressa hydralslangar med vanliga banjokopplingar, bra enkel lösning tänkte jag

Men frågan är om det kommer funka eller om jag måste ha extra kylning för att inte oljetempen ska skena iväg när styrningen används flitigt och det är varmt ute.

På E36 som styrväxeln kommer ifrån sitter det alltid en slinga på returröret för att få lite kylning, men E30 har aldrig haft nåt sånt som jag förstått det.

Så här ser det ut på E36, nr 8 på bilden är kylslingan.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&am . . . .

Vad har ni för erfarenheter? Finns det risk att oljan överhettar om man kör utan kylning och kör inspirerat under lite längre tid?

Kanske räcker att öka volymen i systemet med nån halvliter sådär, kylluft till oljebehållaren kanske?

Tips och idéer kring detta skulle uppskattas

Det är inte fel att ha en kylare på kretsen, alla bilar av lite nyare snitt eller övervikt har haft någon variant på kylning.
En liten oljekylare, dra rör i några slingor...

Kylning av servoolja
3 besök senaste veckan (2000 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande