Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att köra på E85 ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6297 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Att köra på E85 ?

Fler och fler banor har ju nu släck-utrustning för att hantera E85. Så att gå över till E85 är kanske att börja att tänka på. Man skall ha en grön-prick tror jag på bilen.
om jag uppfattar det rätt så behöver jag i min standard motor ( miata 1.8 ) köra uppdaterings-kittet med bränsletrycks regualtor och ev byta lite slangar.
om jag inte kan mappa om motorn ( inte tillåtet i roadsport ) ger det mig mera ur motor för ren ban-åka ? om inte annat gör man ju en instas för miljön

Edit
Lite svar
http://www.roadster.se/etanol.html

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Nja, mappa om får du ju om du gör det med orginal styrdator (dvs chippar). Dvs glöm det på en Miata (om du inte pratar med "BaktusBror"...).

Du kommer en del med ökat bränsletryck men jag tror inte du kan pilla ut nån mer effekt än bensindrift utan att tuna nogrannare (förmodligen hamnar du på samma).

Alla arrangörer som SPVM kört för har släckutrustning för E85 (Etanolbilarna i Modsport kör iaf som vanligt överallt).

Lite fossilkolsamvete och nån krona billigare (men inte om du fetar på "för säkerhets skull") per "mil".
Du kan ju göra det halvbra om du skaffar en loggningsbar bredbandslambda så du slipper öka bränsletrycket onödigt mycket. Vilken lambda ska man förresten jaga om man tunar E85 för normalandat? Är det 0.9 "som vanligt"?

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Montera 40% större spridare så behöver du inte mappa om. Du får en liten effektökning genom det. För mer effekt, tändningen måste ställas upp.

växjö
Här sen Maj 2004

Re:

beepbeep skrev:
Montera 40% större spridare så behöver du inte mappa om. Du får en liten effektökning genom det. För mer effekt, tändningen måste ställas upp.

mappa om är nog ett måste,, bilen blir svår startad som fn annars. sen är det inte säkert bilen blir optimal miljö mässigt heller om du inte mappar om. så en piggyback är inte helt fel för att justera sen kan man sätta dit givaren som känner av blandnings förhållandet o kopla den till piggy backen o då blir det en sk flexi fuel du kan köra på e75 e85 bensin (e75 kör dom på pumparna under vinter tid istället för E85)

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

zlobo skrev:
beepbeep skrev:

mappa om är nog ett måste,, bilen blir svår startad som fn annars. sen är det inte säkert bilen blir optimal miljö mässigt heller om du inte mappar om. så en piggyback är inte helt fel för att justera sen kan man sätta dit givaren som känner av blandnings förhållandet o kopla den till piggy backen o då blir det en sk flexi fuel du kan köra på e75 e85 bensin (e75 kör dom på pumparna under vinter tid istället för E85)

Jag kör min bruxis med 40% större spridare och etanol. Den startade imorse utan större problem. "Miljömässigt" är den också optimal (HC 07) då lambdaregleringen fungerar precis som vanligt och lambdan ligger på 1.0 vid dellast och går ner vid fullgas. Dom flesta sprut har +-20% marginaler i lambdaregleringen innan dom sätter CE-lampa. Så mappa om är definitivt inte ett måste.

Det råder massa förvirring och sägor när det kommer till etanolkonverteringar. Så länge spridarna är 40% större ligger duty-cycle på samma nivå och lambdaregleringen fungerar som vanligt. Vissa startproblem kan uppkomma vid låga temperaturer (under noll) men dessa varierar från styrsystem till styrsystem.

Jag avråder från piggyback då det medför onödiga komplikationer. Jag avråder starkt från att höja bränsletrycket också. Detta är det sämsta sättet att konvertera då det medför ökad belastning på soppapumpen, ändrad spridarbild osv.

Det cirkulerar massa skrönor om etanol. Dom varierar från "motorn går sönder" till "det är bara att tanka etanol". Men som sagt, så länge man har 40% större spridare tror ECU att allt är som vanligt och inget ändras. Däremot för att utnyttja etanolens högre oktanvärde bör man optimera tändkurvan ytterliggare.

Jag håller definitivt inte med instruktioner på http://www.roadster.se/etanol.html om att bästa sättet att konvertera är att sätta i justerbar tryckregulator. Deras incitament ligger i att sälja dessa. Som sagt, det är inte alls självklart att bränslepumpen klarar av högre trycket, dessutom medför det ingreppet att man skruvar i nya saker i motorrummet (=ej SBP-vänligt). Större spridare innebär ingen ökad soppatryck (=soppapumpen belastas mindre) och i stort sett oförändrad motorrum (så länge man inte jämför Bosch-nummer på spridare).

Vidare, piggyback-system kan bara förlänga duty-cycle till 100%. Om standardspridare har duty-cycle på 80% vid fullast kommer dessa att inte räcka oberoende av vad man har för piggyback.

om vi jämför olika alternativ:

1. Större spridare:
+ Ingen synlig åverkan i motorrummet
+ Inget ökat tryck i bränslesystemet, pumpen måste dock klara av att flöda 40% mer.
+ ECU behöver inte mappas om, duty-cycle kvarstår där den är, ingen risk att man maxar spridare
+ lambdareglering fungerar som vanligt

- kan vara svårt att hitta spridare som är 30-50% större
- kallstartsproblem ibland beroende på mängd kallstartsanrikning i orginal bensin-mappad ECU

2. Ökad bränsletryck
+ Ingen alls? Möjligtvis att det är billigare än med nya spridare

- Synligt ingrepp i bränslesystemet. Extraslangar.
- Justering måste göras manuellt tills bilen går 40% fetare. Svårt att göra utan bredbandslambda
- Trycket måste höjas nästan dubbelt för att få 40% mer flöde (det är inte linjärt). Bränslepumpen måste klara av att flöda 40% mer soppa vid cca. 5 bars tryck (om orginaltrycket är 3 bar). Detta medför extrapåfrestning på bränslekomponenter.
- Fortfarande kallstartsproblem, bränsletrycksregulator har ingen möjlighet att påverka kallstartsanrikning

3. Piggyback (t.ex. FlexiFuel)
+ Inga soppaslangar i motorrummet
+ Det går att ändra kallstartsanrikning

- Dyrare än att byta spridare i dom flesta fall
- Extrasladdar i motorrummet, eldragningsproblem
- Spridarna är fortfarande lika stora. Om spridare är snålt tilltagna kommmer bilen att gå snålt vid fullast med risk för motorskador. Spridare får inte ha mindre än 40% duty-cycle marginal vid fullast annars räcker dom inte.

Som du ser är större spridare det mest elleganta lösningen. Gärna kombinerat med omprogrammerad ECU för mer kallstartsanrikning och aggressivare tändning (hos sugmotorbilar)

Uppsala
Här sen Feb 2003

P.S.

Det bör tilläggas att jag har kört alla mina bruksbilar på etanol under snart fyra års tid. Har hittils konverterat tre av mina bilar och mappat två andras bilar (försedda med eftermarknadssprut). Mina konverterade bilar har rullat sammmanlagt 6000 mil utan några som helst problem. Den nuvarande har dessutom höjt laddtryck och tidigarelagd tändning. Den är helt omappad ( när det gäller soppatabeller) och har fördelare för tändning.

Lambdavärdena är perfekta (har kollat med min bredbandslambda) och bilen har klarat två besiktningar med ren E85 i tanken. Enda som gjordes är att byta till större spridare.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Man kan ju få lite problem med ett sprut som går över till rena bränsletabeller vid fullgas och över 4krpm. Större spridare funkar ju här också naturligtvis men på ett retursystem kan ju justerbart bränsletryck användas för lite finpill (kontroll med bredbandslambda). Speciellt om man inte får köra med Piggy.

Miatan har fö 230cc spridare (94-97), det skulle bli 322cc som skulle jag hittas då (eller kanske lite mindre med tanke på den feta grundmappen).

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Man kan ju få lite problem med ett sprut som går över till rena bränsletabeller vid fullgas och över 4krpm. Större spridare funkar ju här också naturligtvis men på ett retursystem kan ju justerbart bränsletryck användas för lite finpill (kontroll med bredbandslambda). Speciellt om man inte får köra med Piggy.

Miatan har fö 230cc spridare (94-97), det skulle bli 336cc som skulle jag hittas då (eller kanske lite mindre med tanke på den feta grundmappen).

Alltså om spridare är exakt 40% större får man exakt likadan fullastuppfettning som vid bensindrift. Dvs. ECU tror att man kör på bensin och fettar upp exakt lika mycket som denn skulle ha gjort vid bensindrift. Då spridare är volymetriskt sett precis så mycket större som behövs erhålls samma lambdavärden som vid bensindrift. Då etanol har större oktanvärde medför detta ökade säkerhetsmarginaler också (så länge man inte ändrar tändningstabeller).

Detta bekräftas av mina mätningar med bredbandslambda. Min bruxis går på lambda 14.7 vid dellast för att sjunka till 12.4 vid fullgas under laddtryck. Detta med helt orginal ECU och etanol i tanken.

Fullgaslambda sjunker lite på vintern då man tankar E75 och bilen går oreglerat men detta är inom marginalerna. Den går fortfarande på lambda 1.0 vid dellast.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Detta är lambdalogg för min SAAB 900 -90 LTT, konverterad med större spridare och inget annat. Dock är laddtrycket höjt till mer än dubbla och tändningen avancerad:
(Bilen är tämligen väldigt snabb i detta utförande. Snabbbare än min Audi S4 faktiskt)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

beepbeep skrev:
Alltså om spridare är exakt 40% större får man exakt likadan fullastuppfettning som vid bensindrift. Dvs. ECU tror att man kör på bensin och fettar upp exakt lika mycket som denn skulle ha gjort vid bensindrift. Då spridare är volymetriskt sett precis så mycket större som behövs erhålls samma lambdavärden som vid bensindrift. Då etanol har större oktanvärde medför detta ökade säkerhetsmarginaler också (så länge man inte ändrar tändningstabeller).
Visst, men om man ändå skall pilla så kan man ju lika gärna pilla lite till. Miljöprofil och ekonomi är ju två delar men om man dessutom kan pilla fram lite effekt (ur en fet säkerhets/långlivslängds grundmapp) så kanske man inte endast vill reproducera driftfallet med bensin.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
beepbeep skrev:
Visst, men om man ändå skall pilla så kan man ju lika gärna pilla lite till. Miljöprofil och ekonomi är ju två delar men om man dessutom kan pilla fram lite effekt (ur en fet säkerhets/långlivslängds grundmapp) så kanske man inte endast vill reproducera driftfallet med bensin.

Man får en liten obetydlig effektökning med E85 även om man inte optimerar.

[quote=SaabJohan]Hur mycket effekt en motor kan ge beror på hur mycket energi som kan frigöras per tidsenhet och hur stor del av den energi som frigörs man kan ta till vara om. Etanol innehåller ca 27 MJ/kg och stökiometrisk blandning är ca 9,0:1, bensin innehåller ca 42 MJ/kg men stök. är ca 14,7:1. Detta innebär att om vi har 1 kg luft så kan vi frigöra ungefär 2,9 MJ värme med bensin och ca 3,0 MJ med etanol. Detta innebär att effekten blir likvärdig med dessa båda bränslen om vi har samma luftflöde, dock blir bränslemassflödet ca 62% högre med etanol för samma effekt (notera att det rör sig om etanol, inte E85).[/quote]

Dock bör man naturligtvis mappa om tändningen och/eller höja kompressionen för att ta vara på ökade oktantalet. Det kan vara lite knepigt på sugmotorer då det innebär ommappning (ifall tändningskurvan ligger i ECU:n). På turboladdade bilar är det lite enklare då man kan höja "dynamiska kompressionen" tämligen nekelt genom att skruva upp laddtrycket.

växjö
Här sen Maj 2004

hur gör du nu då då det är e75 på pumparna?

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

zlobo skrev:
hur gör du nu då då det är e75 på pumparna?

Som jag skrev ovan. Ingeting. Det påverkar bara lambdavärde vid fullgasvärde då ECU går i open-loop. Dvs. lambdavärde sjunker marginellt, vilket påverkar ingeting. Motorn går fortfarande i lambda 1.0 vid dellast då styrsystemet har inbyggda regleringsmarginaler.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Då ska man bara veta hur/var/vilka spridare man ska ha då...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:

Har du Boschspridare är det enklast att avläsa Boschnummret och sedan kolla i tabellen efter spridare som flödar 40% mer. SAAB 9000 2.3t spridare flödar runt 350cc, så dom kanske funkar?

Tyvärr är cc-siffrorna man hittar på Internet ofta ganska förvrängda då dom oftast används med olika bränsletryck osv. Det enda som duger 100% är att kolla Boschnummer och se hur många gram n-heptan dom flödar per minut. Detta är ett normaliserat mer tillförlitligt mått än "Öhhh....gröna Volvospridare flödar lixom mer".

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

beepbeep skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Har du Boschspridare är det enklast att avläsa Boschnummret och sedan kolla i tabellen efter spridare som flödar 40% mer. SAAB 9000 2.3t spridare flödar runt 350cc, så dom kanske funkar?

Ah, ska kika på detta vid tillfälle. Passar alla Bosch emellan olika bilmodeller?
Fast jag kom just på en sak. Om man inte har lambda då?
Jag har ingen kat på min bil vad jag sett iallafall.
Tror det är insprutning med en fast "dumkurva" som typ styrs av tempen eller nåt likn.
Känns rätt mycket som automatchoke när den är kall.
Det ska väl iofs inte spela nån roll om jag förstår dig rätt.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Fråga:

Ska konvertera min rover v8:a hemma sen, hade tänkt göra det easy, större spridare.
Hur mycket spelar kompressionsförhållandet in? Motorn har: 9.35:1

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:
beepbeep skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Ah, ska kika på detta vid tillfälle. Passar alla Bosch emellan olika bilmodeller?
Fast jag kom just på en sak. Om man inte har lambda då?
Jag har ingen kat på min bil vad jag sett iallafall.
Tror det är insprutning med en fast "dumkurva" som typ styrs av tempen eller nåt likn.
Känns rätt mycket som automatchoke när den är kall.
Det ska väl iofs inte spela nån roll om jag förstår dig rätt.

Nej, alla Boschspridare har inte samma utformning. Det förekommer olika längder, tjocklekar och utformning på spridare (pintle, 4-håls osv.) Dock är det för det mesta samma diameter på själva spridarhålet så det går att montera olika långa spridare med ganska enkla ingrepp.

Jag konverterade min SAAB 9000i med hjälp av 2.3i spridare som var både kortare, hade mindre näbb nder o-ringen och annan sorts utformning (disk istället för pintle). Det gick fint det med. Så länge man sprutar i 40% mer soppa volymetriskt och spridarbilden är inte helt åt fanders (dvs. så man inte sprutar rakt på väggar) brukar det funka fint. Min erfarenhet av detta är: Ju sämre spridarbild dessto sämre kallstartsegenskaper. På fullgas spelar det inte så stor roll.

Turbo-SAAB:en har Lucas CU14 ECU orginal med Lucas lågohmsspridare. Dessa byttes ut mot Volvo lågohmsspridare av pintle-typen. Det gick att köra men spridare tickade ljudligt och bilen var svårstartad kall. Efter det bytte jag ut dem mot SAAB röda 356cc "431" spridare som dessutom är högohm och är av helt annat typ (fyrhål, disktyp) och alla kallstartsproblem försvann. Nu startar bilen ner till -3 grader på ren E85 (eller E75 som deet nu är på mackar) med standard bensinmapp.

Rent generellt, det spelar inte roll om bilen har lambda eller ej. För att uppnå samma lambdavärde efter konvertering bör spridare flöda 40% mer. Hittar du dessa kommer lambdan att hålla sig på ungefär samma. Dock har jag också kört aningen snålare. Min SAAB 9000i hade spridare som var aningen för små. Den gick lambdareglerat på dellast men på fullast gick den oreglerat. Dock råkade spridare vara exakt så stora att lambdakurvan på fullast också var på 1.0. Alltså "råkade" den gå lambdareglerat i alla lägen (miljövänligt, om inget annat). Jag trodde att katen skulle brännas ut av det men icke, bilen gick igenom SBP efter ett år och körs fortfarande på E85 av sin nya ägare.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Jaaacob skrev:
Fråga:

Ska konvertera min rover v8:a hemma sen, hade tänkt göra det easy, större spridare.
Hur mycket spelar kompressionsförhållandet in? Motorn har: 9.35:1

Spelar in för vad? Det påverkar inte valet av spridare...dessa ska fortf. vara 40% större än orginal. Däremot kan man eventuellt vinna lite effekt med högre komp. Om du nu orkar plocka av topparna och plana dvs.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

går att ha grymt högt komp med e85 thumbs up

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

beepbeep skrev:
...Nu startar bilen ner till -3 grader på ren E85 (eller E75 som deet nu är på mackar) med standard bensinmapp...

Vad gör du när det är kallare; åker' buss'?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Att köra på E85 ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande