| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur välja bromsar till 1100kg bil??
|
6179 besök totalt |
|
Började diskutera i en annan tråd hur man skulle dimensionera bromsarna till, i detta fallet, min ombyggda Volvo 142 på 1100kg i målvikt. Tänkte att fler skulle få chansen att ventilera o berätta. Så, hur skulle ni gjort? Vi har (W) 1100kg fördelat på säg 55% fram och 45% bak i stillastående läge. Vi säger att CGH är 400mm över marken. Hjulbasen (WB) är för enkelhetens skull 2500mm. Bromskraft på 1G oxå för enkelhetens skull. Enligt Väghållningsboken: Wt=viktförflyttning Wt=(W*CGH*G)/WB Wt=(1100*400*1)/2500=176kg 781kg fram 71% 319kg bak 29% På 1100kg bil och med 2st Huvudcylindrar på 3/4" så krävs 31350mm2 total caliperarea för att få en vettig hävarm osv. Fram: 31350*0,71=22258,5mm2 Detta innebär 11129,25mm2 per caliper fram Bak: 31350*0,29=9091,5mm2 Detta innebär 4545,75mm2 per caliper bak ------------------------------------------------------------ Hur hade ni gjort? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Jag skulle inte fokuserat lika mycket på beläggarea som på total mängd dissiperad värme per inbromsning, volym per skiva samt antal önskade inbromsningar utan att få fading.
Dvs. ponera att du vill bromsa in 800kg från 200km/h till 50km/h fem gånger om. Det kommer att generera viss antal Joule som kommer att värma upp framskivor till viss temperatur. Det hela kompliceras ytterligare av att skivor är (förhoppningsvis) ventilerade och kommer att kylas ner av fartvinden samt kylscoop som du kommer (förhoppningsvis) att installera samt att stråla ut värme i omgivningen. Med andra ord är det ganska svårt att räkna med idealfall då det finns så många variabler som man inte har grepp på. För att få lite halvdan gissning skulle jag räknat med skivans volym, skivans totalarea (inklusive "insidan" av ventilationshålen), antal joule per skiva, tid mellan inbromsningar, svarta kroppens strålning och avkylningseffekten av omgivande luft. Och även då skulle jag inte tro att mina resultat skulle hamna inom +-20% felmarginaler. I sådana fall är det enklast att kolla vad folk kör med, klämma på så stora skivor som man har råd med (både ekonomiskt och viktmässigt) och köra med så bra kylning som möjligt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
P.S. Mitt tips såledess:
Kör dina 944 Turbo bakok på bakaxeln, skaffa beggade 944 Turbo ok på framaxel, montera passande skivor, bra belägg, kör in kylscoop i skivans nav på framhjulen, in med bra bromsvätska och du kommer i stort sätt aldrig att ha problem med 1100kg vikt vad än du gör... Kör du fram och bakok från samma bil får du också passande förhållande mellan kolvdiameter och det lilla som kan diffa pga. din bils olika viktfördelning kan du justera bort med bromsvåg eller strypning bak. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
944T har ju mer effekt men väger dessutom mera, så hur det funkar på en lättare bil kan man säkert räkna på, men har du grejerna och kan få dit dem så finns det inget som slår testande (du måste ju ändå hitta belägg som fungerar (olika fram/bak kan vara ett sätt att få till det)). |
||||||
|
En sak jag inte förstår är hur effekten kan spela någon roll? Man gasar väl inte samtidigt som man bromsar? Det borde väl vara vikten kontra hastigheten som är intressant för bromsarna? Sen om det tar 15 eller 5sec att komma upp i hastighet kan väl inte påverka? om jag är ute o cyklar får ni gärna förklara
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Tankemiss Du tänker dig att bromsa bort rörelseenergi från t.ex. 150km/h oavsett scenario, dvs att bilarna lika gärna kunde accelererat på motorväg med valfri sträcka.
Tänk banåka. Med hög effekt kommer du upp i högre hastighet på rakorna som ska bromsas bort innan kurvorna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Re:
Eftersom det är effekten under en viss tid som bygger upp rörelseenergin så har den ju rätt mycket med hur mycket rörelseenergi som skall bromsas bort. Dessutom hjälper ju inte motoreffekten att öka kurvhastigheten så alla måste i princip ner till samma hastighet oavsett maxfart. |
||||||
Typ samma viktfördeling som många BMW bilar. Hugg skivor och ok från en BMW som väger ca 1500kg std. Hmm skivor och ok behöver inte komma från BMW med du har skivstorlekar och ok cylinderdiamtrar rätt spikade. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Jag är med på hur Fuling tänker. Vill dock veta mer varför? Är ganska vetgirig och vill gärna kunna förklara både för mig själv och andra varför jag valde den där skivan. Förstår du?
Niklas Falk> Är fortf inte med på resonemanget. Eller till viss del. Men även om du har 300hk mindre än mig så kommer vi när vi ligger jämnsides med samma vikt behöva samma bromsar för att stanna samtidigt? Det som jag förstår skiljer är ju att man oftare kommer upp i högre hastigheter runt banan med mer effekt. Sen funderar jag på något jag hört om "slungeffekt". Dvs, accar jag med 1g upp till 150km/h, och direkt efter tvärnitar så behöver jag mer bromseffekt än om jag ligger och rullar i 150km/h och gör detsamma? Sant eller falskt? När övergår rörelseenergi+slungan över till bara rörelseenergi? Eller är jag helt utanför banan nu? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Bil A 1100kg 150 friska ardenner Bil B 1100kg 450 hysteriska ardenner om bil A och B ligger bredvid varandra vid bromsningen på en vanlig motorbanas raka kommer bil B ha kanske 50km/h högre fart än bil A just när de ligger bredvid och kliver på bromsen. Detta gör att bil B behöver betydligt bättre bromsar om bil B inte ska fara rätt ut i spenaten då farten är avsevärt högre. om bil B ekonomikör och kör bredvid bil A hela rakan så kan de ha identiska bromsar men då är det inte banåka eller räjs, då är det kökörning på Essingeleden! om bil A och B går ut på rakan med lika fart och jämsides kommer bil B vara någon eller några sekunder före bil A i slutet på rakan och uppnå en mycket högre toppfart än bil A På en lätt bil så har du i stort sett ingen märkbar slungeffekt, vid farter över 70km/h då luftmotståndet överstiger... På en långtradare har du kännbar slungeffekt _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Stämmer om vikten är samma på båda bilarna... Men sådant fall kommer sällan (aldrig?) att inträffa i detta fall eftersom du får räkna på den hastighet bilen har EFTER en raka precis när man bromsar. Ta Mantorp tex med två bilar som väger lika mycket, är lika i övrigt förutom att en bil har 300hk mer. På långa rakan kommer ju inte båda bilarna att ha samma fart när de börjar bromsar in, utan en av dem kommer att ha mycket högre hastighet, mer rörelseenergi skall försvinna mm. Det är därför som effekten har viss betydelse när man dimensionerat bromsar. Nu kanske det inte är det du efterfrågade och har greppat det resonemanget, bortse isåfall från mitt inlägg. Eller så kan det var så att jag tänker fel och då kommer någon att rätta mig snart, och då har jag lärt mig något nytt. Edit: Sen som vanligt...
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
om det är min bil med två olika motorer så skulle jag inte behöva ändra bromsarna från 150-0km/h eftersom det är samma vikt. Jag förstår allt det här med att jag kommer ha högre hastigehet osv. Det är ju logiskt. Trodde dock slungeffekten va större än va den tydligen va? Det jag ville komma fram till delvis var att om bil A och bil B ligger jämnsides med samma hastighet o vikt så är bromskraften densamma. Allt är relativt till hur man använder bilen eller hur? Det va därför jag va nyfiken på hur häftiga bromsar bör jag ha för att få stopp på rullande 1100kg från ex 150km/h? Jag är helt med på alla era resonemang. Kanske bara jag som uttrycker mig klumpigt. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Rolle beskrev det jättepedagogiskt, bilar med olika vikt/effekt har aldrig samma hastighet vid bromspunkten (om den effektstinne inte missat utgången bedrövligt och rakan är kort). Är rakan dessutom lång (Anderstorp tex) så spelar totaleffekt och luftmotstånd mera roll (vikten får mindre betydelse för sluthastigheten).
Accelerationen uppnås ju av nettoeffekt (drivhjulseffekt minus rull/luftmotstånd i stort sett) och den tid man håller full pedal. Det roliga är ju att man även kan hävda att en bil med lågt luftmotstånd har större behov av bra bromsar (men inte i lika tydlig utsträckning).
Det är väl därför som sjuor klarar sig med cykelbromsar (upp med ena armen som luftbroms borde hjälpa lite ) förutom att de väger som flugskitar...
|
||||||
|
Re:
om det är din bil med olika motorer och du väljer att göra bromstestet från 150km/h så för en bromsning kan du ha likadana bromsar. Men väljer du att göra upprepade tester i kort följd så måste bilen med mer effekt ha bättre bromsar då den snabbare kommer upp i given hastighet och detta innebär kortare tid för bromsarna att kylas. Men nu är detta ett BANÅKA forum, och då ligger man på max på rakan och då kommer den kraftigare motorn att ge en trevlig bieffekt i mycket högre fart i slutet på rakan, 200km/h istället för 150km/h och med anledning av dessa saker så anser uppenbarligen alla andra här inklusive mig själv att man inte kan bortse från motorns effekt när man ska dimensionera bromsar. Sedan hur stor eller liten slungeffekten är kan du säkert räkna fram om du vill, men laddar du fullt på trean på valfri bil och trycker ner kopplingen är det inte så du känner hur bilen fortsätter acca, eller ser det på hastighetsmätaren men det gör du med lastbil/buss _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Rolles exempel:
om bil A och B har allt samma för utom effekten så kommer bil B ha samma fart vid samma punkt där bil A börjar bromsa. Dvs att bil B måste böja bromsa tidigare pga den höger farten. Kommer ge att B bromsar måste klara att ta mer, hmm mer vad då? Kanske inte ren bromskraft utan mer värme, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
200km/h vid bromspunkten mot 150km/h blir 77% mer energi som skall tas upp av bromsarna och strålas bort. För att lyckas med det brukar det behövas saker som antingen tål mycket högre värme (och därmed strålar bort effektivare) eller väger mer och därmed kan maganisera mera energi (leds till fälgar etc och kyls bort kontinuerligt/långsamt). Maximal bromskraft behöver väl ökas först när däcken har mer grepp. Däremot kan en bromsuppgradering förbättra modulationen/kontrollen etc. Men det är inte så många bromsuppgraderingar som innebär tyngre skivor med utflyttade orginalok.
Men det finns det som jobbar med detta hela dagarna. Ring Per Stacke på PEAN så får du alla frågetecken uträtade. |
||||||
|
Jag är med på hur ni menar grabbar
Vad bör man leta efter då? 330x32 skivor fram med passade 4-kolvs ok tex? Har snackat med Pean tidigiare och han tyckte jag skulle leta efter något där det finns gott om olika eftermaknads belägg osv... Som någon sa väldigt tidigt i tråden så är ju 944 Turbo fram-bromsar ett bra alternativ. Anledningen till att jag drig igång tråden var mer för att kunna sätta upp vissa punkter osv när man ska dimensionera bromsar vilken bil man än har. Har fått tips om större BMW av ex fuling och så porsche då. Men jag vill oxå veta HUR jag ska dimensionera och varför? 250 eller 350mm skiva? 4 eller 8 kolvar? osv osv... tänkte det kunde hjälpa andra oxå om man visste vad man ska leta efter och akta sig för... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Nu blev det en HELT NY FRÅGA... En enkel grundregel för att ha superba bromsar, så stor diameter på skivorna som du har plats i den hjulstorlek du ska köra med. Tjocklek på skivorna efter effekt och vikt på bilen. Antalet kolvar är inte det viktiga, ett stabilt ok med tillräcklig beläggarea. Dock blir generellt ett ok stabilare med fler kolvar (samma kolvarea) då du har mellanväggar som stabiliserar upp. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Läste min fråga från början, och håller väl med om att den kanske va lite luddig. Men det va detta jag varit ute efter hela tiden. Därav mina konstiga följdfrågor kanske. Sorry. Stora skivor = Bra bromsverkan + Stora skivor = Mycke vikt - Små skivor = Sämre verkan - Små skivor = Mindre vikt + osv osv... det va det jag ville ventilera. Hur stora skivor MÅSTE jag ha? Hur stora borde jag ÖNSKA mig och hur stora ska de ABSOLUT INTE vara med tanke på vikten. Har sett på flertalet forumtrådar överallt där folk skryter om sina 25-kolvs-ok med 500mm skiva. Men hur bra är det egentligen? Bilen kommer kunna stå på framhjulen i kurvan, men orkar den acca med all den vikten? va händer med den ofjädrade vikten? Förstår ni frågan bättre nu eller krånglade jag till det ännu mer?
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6179 besök totalt |