| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxelbredd, igen
|
2 besök senaste veckan (2715 totalt) |
|
Styrväxelbredd, igen
Man kan ju korta en bred styrväxel till rätt mått men kan man förlänga en som är för smal? Efter att ha mätt upp framvagnsgeometrin på min TVR har jag konstaterat att kuggstången är betydligt bredare än vad den borde vara, närmare bestämt ca 100 mm bredare. Inte för att det var någon överaskning, då det märks tydligt i form av bumpsteer, men jag trodde inte att det var riktigt så mycket. Funderar på att byta till en annan växel istället för att korta den Spitfireväxel som sitter där nu (vet inget om konstruktionen och om den är lättkortad eller besvärlig). Dessutom vill jag ändå bygga om rattstången då den verkligen är en rak stång hela vägen från styrväxeln till ratten, så ur den synvinkel spelar det ingen roll heller! Vill dock inte bygga om till vänsterstyrd i dagsläget. Har därför lusläst alla gamla trådar jag kunde hitta om styrväxlar på forumet. I och med att bilen är högerstyrd med växeln framför axeln borde man kunna ta t ex en Golf Mk I eller Mk II styrväxel, vända upp och ner och flytta framför axeln. Golfväxlarna rekomenderas i flera trådar då de anses lättmekade och dessutom finns det korta utväxlingar att köpa. Dock anges måttet mellan de inre styrlederna till 600 mm. Jag skulle vilja ha ett inre styrled CC-mått på 620 mm. -Kan man bredda en styrväxel på något enkelt sätt? Hur sitter de inre styrlederna fast i t ex en Golf-växel, är de bara gängade? I så fall borde man ju kunna gänga ur dem och förlänga dem på något vis? Hur mycket kan man i så fall förlänga? -Tips på alternativ lämplig styrväxel som kan kortas till rätt mått. En Volvo 240 högerstyrd vore ju bra, men det lär man ju inte hitta.... Nån som kan ge råd? Butterfly, du brukar kunna sånt här. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Jag kan mäta imorrn. Har en sittande på min framvagn som är avplockad från bilen.
Ska nog försöka mig på att flytta ut inre lederna också, efter att ha läst lite i Göran Malmbergs Väghållningsbok. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
CC mellan inre styrlederna får jag till ~570 mm, det var lite svårt att mäta exakt utan att ta ur kuggstången ur huset. Mätte så gott jag kunde på mitten av kulan i styrleden. Själva huset är 450 mm från kant till kant där damasken sitter.
Inre lederna borde vara ganska enkla att flytta ut, det är en invändig gänga i styrleden och såklart utvändig gänga på kuggstångens ändar. Vet inte vilken storlek det är på gängan, men gissningsvis M14-M16 nånting. Det finns en del gjutpluttar och annat på huset som går att slipa bort, jag var tvungen att banta ner min för att kunna montera den någorlunda vettigt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Tack för det! Jätteschysst!
Hmm, man kanske skulle försöka få tag på en sån och bredda lite. Om inte någon har tips på en annan växel som skulle passa just mig bättre... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Ska styväxeln sitta framför eller bakom framvagnen ?
EDIT: Ja ja...jag har läst nu...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Styrväxelbredd, igen
Ja...det är bara en gänga. och kulenheten ramlar inte isär om du lossar den. Det finns lite justeringsmån...dvs, du kan skruva ut lederna en bit...för att få den bredare. Jag minns inte hur mycket. Annars är det som du säger...svarava en förlängningsdel..och skruva dit. DEt du kan råka ut för, är att du får för mycket styrning. Men då är det ju bara att begränsa den. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Tackar Håkan!
Ja det är nog troligt att det blir större styrutslag än original om man byter växel, bilen har tämligen stor vändradie som det är idag. Jag får kolla upp hur mycket slag det egentligen är i den som sitter där. Men som du säger så är ju det inte något större bekymmer att lösa. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxelbredd, igen
|
2 besök senaste veckan (2715 totalt) |