Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Midlanda
<<   1, 2
4139 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Fick lite underhandsinformation idag.... Och det verkar som nästa år drivs på ungefär samma sätt som idag..... dvs öppet för gaträjsare och enklare biltävlingar med starka begränsningar på antal startande och vilka biltyper som får åka tävling.

Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Jag var ner o körde i Måndags kväll. Sista kvällskörningen 2003. Pratade lite med Håkan (han o Bo arr. kvällskörning) o han sa att eve. ska Anders Smedsås (en av platscheferna) ta över men som vanligt ,inget var säkert. En sak som Håkan hört (som var svår att glömma!!) var att det fanns företag som kunde tänka sig köpa för att riva upp asfalten o sälja bärlagret!!!!! > thumbs down .
Säga vad man vill men midland är faktiskt ganska underhållande, kort men roliga partier Måndags kväll var bästa o roligaste gången för mig iaf. på Midlanda
Lite lättare att åka ner 21mil till Midlanda än en helg till ACR

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kan man inte göra som golfarna och köpa banan själv. Där lägger ju folk gladeligen ut 10 000:- i engångssumma och sedan ett par tusen per år för medlemsskap.
om 500 pers la upp 10 000:- var så blev det 5 milj, vilket kanske är tillräckligt? Lägg sedan till 2000:- per år mot att man får köra gratis t.ex. de flesta lördagar och söndagar samt två vardagkvällar i veckan. Då har man även grundplåten, 1 milj. till underhållet och kan dra in resten på uthyrning, etc.. Man kan ju även som i golffallet ha vilande medlemsskap för nån hundring per år, ifall bilen är trasig/såld, för jag har svårt att tro att man inte ens skall lyckas dra in pengar till underhållet.

om jag bodde kvar i Sundsvall skulle jag tycka det var ganska billigt och inte tveka en sekund, med tanke på vad resten av banåkandet kostar... 10000:- räcker ju inte ens till 2 omgångar däck och som i golffallet kan man ju alltid få tillbaks pengarna ifall någon annan vill bli medlem och 2000:-/år för så mycket banåka är inte heller så blodigt. Heller det än att t.ex. köpa en dyrare topp och inte ha någonstans att åka.

Frågan är väl om det finns 500 pers. i banans upptagningsområde som tänker som mig...

Kanske dags för rejsa att skaffa sig en egen bana? Möjligen lite ocentralt befolkningsmässigt sett, om än väldigt centralt geografiskt sett. Men bor man t.ex. i Stockholm och tänker sova över för en heldag på banan så spelar det inte så stor roll om man åker till Midlanda eller någon annan bana i Sverige.

#24, #64, #88
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Tyvärr så hade jag inte tid att åka ner. Däremot var jag på Mantorp den 6 sep. med Alfaklubben.
Glenn, vad fick du för varvtider? Förmodligen bättre än mina 1.13. På Midlanda borde ditt effektövertag göra skillnad.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Kan tänka mig att vara delägare till Midlanda motorpark, en väldigt bra bana faktiskt!

10.000 per skalle gånger 500 kan bli något.

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Coolt!
Kreativt.
Jag är på med 10tkr.
Vore skoj att vara med och driva ett sånt projekt.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Tänk om vi fick ihop 5000 som la ner 10 papp istället... Då hade vi ju en grundplåt för en bana nära Stockholm. Det skulle ju om något vara en gudibehaglig gärning. Stockholm med ett upptagningsområde på 2 miljoner pers saknar bana. Fullständigt obegripligt.

Inget illa mot Midlanda men det, liksom alla andra svenska banor, ligger liiiite långt borta. Närmaste bana till Stockholm är Alastaro i Finland...

Varför inte samla ihop 5000 x 10000 och få lite asfalt nära Stockholm istället? Ställen finns. Pratar man med rätt personer så finns den politiska viljan. Från SBF är man intresserade. Det enda som jag vet att behövs är att man kan visa på en bred uppslutning. Har man den så kan resten lossna.

Gotland Ring och Björkvik i all ära men det är för långt borta. För att racingen i Sverige skall ta fart på riktigt så krävs en ban a i huvudstadsregionen. Tycker ni inte det?

(Vill bara förtydliga en gång till det är BRA att det finns banor i övriga landet men det är SKANDAL att närmaste bana till Stockholm ligger 30 mil bort.)

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jo, men om man skall köra golfklubbsmodellen går det inte att ha 5 000 medlemmar, eftersom det blir alldeles för lite bantid för varje medlem, typ en heldag per år, om man pressar ur 4 heldagar(helgen plus 4 halvdagar) per vecka under 30 veckor per år och kanske ca 40 bilar per dag. Med 500 medlemmar och samma utnyttjandegrad blir det lite mer lagom med kanske 5 heldagar och 10 halvdagar per år. Då blir det en dryg hundring per gång i snitt om man lägger 2 000:- per år och medlem.

Undrar förresten hur mycket det kostar att bygga en bana, förutom tomtpriset? Med 3 km bana och i snitt 12 m bredd borde det bli kanske någonstans kring 40 000 m^2 asfalt med depå och lite andra biytor. Med lite tur kanske själva asfalten går på 5 milj., eller nåt sånt? Sedan tillkommer ju underarbetet, avkörningszoner, räcken, staket, etc., men just 50 milj borde väl räcka ganska långt, eller? I stockholmstraken tillkommer förstås problemet med tomtpriset, som är ganska högt för även usel mark, vilket i en stor del av det övriga landet i det närmaste är gratis.

#24, #64, #88
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

If my memory serves me well..

Jag bodde ett stenkast från midlanda motorpark till 1996, det kostade ca 20-23 miljoner kr att bygga, för det var en liten kulle där banan ligger nu, de har röjt bort skog, berg och sådant.

Försäljningspriset kan lika gärna ligga på ca 10 miljoner då måste vi antingen ha 1000 medlemmar a'10.000 kr stycket eller 500 medlemmar a' 20.000 kr stycket..

Iofs gratis att spåna vidare.

Täby
Här sen Feb 2003

Jo, men de kvarvarande skulderna när de gick i kk har jag för mig låg på ca 6 milj. Officiellt och det verkade ju uppenbarligen inte vara så lönande att driva det vidare med så stora skulder som skulle betalas. Det är ju inte helt ovanligt att nästa köpare för köpa det för mindre än skulderna och att skulderna då alltså skrivs ned för den nya köparen. Så det är kanske inte helt omöjligt att få det för 5 miljj. Om någon tänkt sig att köpa det för att sälja bärlagret så handlar det nog inte om så jättemånga pengar.

#24, #64, #88
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

AndersY: då är jag med!

4-5 miljoner kr för en så fin bana som Midlanda motorpark och ni kan ju anställa mig och jag jobbar gärna där!

Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ser lite bättre ut angående Midlanda nu ...inte officielt men tydligen är det några som lagt ett seiöst bud...

tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Ja,ja,ja,ja,ja!!!!!!!

Täby
Här sen Feb 2003

Saxat ifrån www.mnb.nu/news.htm :
Citat:

Midlanda Motorpark. 2003-11-30
Det är nu klart med försäljningen av banan och den nya ägaren är Trac Real AB. Ett bolag bestående av fem delägare med lokoal anknytning.Det ser mycket positivt ut för framtiden, både för banan och Racingsporten i Mellannorrland.Vi önskar dom nya ägarna lycka till.

Får väl hoppas att det går lite bättre den här gången.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Midlanda
<<   1, 2
4139 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande