Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banbilsämne för en n00b?
1, 2   >>
4511 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Banbilsämne för en n00b?

Går i tankar om att ha en skoj il att lära sig nöta banor med. Vill ha något man kan växa i och som är rätt pålitligt samt inte kostar skjortan och kostymen. Meningen med bilen är att nöta så mycket bana man kan och ha så skoj och lära sig mycket på köpet.

Har tänkt på några bilar som är relativt lätta till vikten samt potenta för en lekman att mecka med.
Bilarna är följande

BMW E30 318iS - Vikten lockar
BMW E36 325i - Ljudet och utseendet
Mazda Miata - vikten samt diffspärr

Har haft körkort i 6år så har kört en massa samt har meckat bil så kan iof lite och är inte rädd för att bli smutsig.

Mod jag hade tänkt mig på dessa är lättning, glasfiberstol, kramgo ratt, stötdämpare, bussningar, oljor modell bättre, bromsvätska samt argare belägg.

Hur tycker och tänker ni?

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re: Banbilsämne för en n00b?

robber skrev:
Vill ha något man kan växa i och som är rätt pålitligt samt inte kostar skjortan och kostymen.

Lite mer exakt budget?

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Porsche 944 verkar ju vara ohemuliskt mycket (bra) bil för pengarna.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

robber skrev:
Går i tankar om att ha en skoj il att lära sig nöta banor med. Vill ha något man kan växa i och som är rätt pålitligt samt inte kostar skjortan och kostymen. Meningen med bilen är att nöta så mycket bana man kan och ha så skoj och lära sig mycket på köpet.

Har tänkt på några bilar som är relativt lätta till vikten samt potenta för en lekman att mecka med.
Bilarna är följande

Mazda Miata - vikten samt diffspärr

Har haft körkort i 6år så har kört en massa samt har meckat bil så kan iof lite och är inte rädd för att bli smutsig.

Mod jag hade tänkt mig på dessa är lättning, glasfiberstol, kramgo ratt, stötdämpare, bussningar, oljor modell bättre, bromsvätska samt argare belägg.

Hur tycker och tänker ni?

Du tänker inte på en 318is kanske?
Miatan fanns väll bara med riktigt spärrad diff i 1.8 utförande?

Har själv bara erfarenhet av 318is, men jag kan säga att det är en väldigt trevlig bil att ratta på bana.
Hittills min både roligaste och billigaste bil, så helt fel är de inte gamla bimmers
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vikt, utseende, ljud, diff, rolighetsfaktor, massor av eftermarknadspryttlar, och hygglig prislapp = MINI Cooper S (2004-)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Andrew Petrykowski skrev:
Miatan fanns väll bara med riktigt spärrad diff i 1.8 utförande?
Viskodiffen som vissa 1,6or (90-93) levererades med kan idag jämföras med en öppen diff (om man inte köper ett museiexemplar som därmed inte gått så långt).
1.8ans Torsen är värd att leta efter. Som beggad kostar den 5-9 papp beroende på hur eftertraktad utväxling det sitter i den och vilket jobb du lägger ner på att jaga.

När det gäller budget så finns det ju lite olika delar som varierar i andel för olika bilar. Inköp, preppning, drift och kontinuerlig förbättring (dvs viljan att preppa mera allt eftersom).
Miatan har nackdelen att inte vara busbillig i inköp+prepp men verkar vara rätt billig i de andra två kategorierna (Bedömning av depåsnack och tredjehandsinfo kombinerat med egen erfarenhet).

Sen kan man göra en bedömning om hur "dual-purpose" banbilen skall vara. En cab har ju fördelen att den inte låter så mycket mer när den är rensad och lättad

Det finns ju exempel på personer (iaf en) som skaffat en Miata som leksak efter att ha tröttnat på att skruva BMW och därmed fått enormt mycket mer körtimmar på bana under en säsong

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

robber skrev:

Mazda Miata

Bra förslag alla tre - jag tycker inte det spelar så stor roll vilket val du gör, i mina ögon så är det viktigaste
att du hittar rätt exemplar från början.

Det är ju oftast mest ekonomiskt och tidseffektivt att köpa en bil där någon annan redan har gjort en del
av uppdateringarna.

08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för all input.

Köpa en som redan är preppad är något jag först kommer att leta efter. Men med tanke på att jag är novis så vill jag samtigt växa med bilen och käna uppdateringar och hur förmågan blir bättre.

318is lockar hittils mest pga inköpspriset samt att man lätt hittar delar till den i sverige till vettiga priser. Verkar dock som att de är rejält eftertraktade och de som finns ute är mest vrak. Vill ha ett schysst utgångsobjekt mao ingen rosthög eller massa "småfix" som alltid blir totalrenovering.

Budget vet jag inte men kommer sätta av pengar allt efter som man lär sig och känner vad man behöver.
Komfort och ljudnivå är inget som kommer att vara något problem då bilen bara kommer att nyttjas på bana och ev runt korvmojjar .

Efter lite eftertanke och inputen om mazdan så står det mellan E30 vs E36. Alltid varit svag för BMW och har ägt ett gäng senaste åren.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Skippa inte Miatan pga viscodiffens funktion (eler icke funktion) om det är vad du menar i ditt senaste inlägg. Vet om två Miator som gick väldigt fort i Roadsport med öppen diff. En av dem vann t o m C klassen om jag inte minns fel. En väl inställd bil behöver inte diffbroms (med det vridmoment vi talar om för dessa bilar).
Delar till dem köper man med fördel från USA (t ex racingbeat) och dollarn är som bekant låg! Det är ju ändå världens mest sålda sportbil så det finns gott om delar!

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Skippa inte Miatan pga viscodiffens funktion (eler icke funktion) om det är vad du menar i ditt senaste inlägg. Vet om två Miator som gick väldigt fort i Roadsport med öppen diff. En av dem vann t o m C klassen om jag inte minns fel. En väl inställd bil behöver inte diffbroms (med det vridmoment vi talar om för dessa bilar).
Delar till dem köper man med fördel från USA (t ex racingbeat) och dollarn är som bekant låg! Det är ju ändå världens mest sålda sportbil så det finns gott om delar!

Jag håller allt öppet. Ska kolal runt på en del bilar och se vad man kan få. Dock lockar ett lägre inköpspris (BMW) så man kan lägga mer pengar på delar och utrustning. Miatorna är rätt dyra ändå för att vara så gamla. Dock se de flesta rätt fräscha ut så de verkar ha ägare som tar hand om bilarna vilket i sig är ett stort plus.

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

robber skrev:
Wankelsport skrev:

Jag håller allt öppet. Ska kolal runt på en del bilar och se vad man kan få. Dock lockar ett lägre inköpspris (BMW) så man kan lägga mer pengar på delar och utrustning. Miatorna är rätt dyra ändå för att vara så gamla. Dock se de flesta rätt fräscha ut så de verkar ha ägare som tar hand om bilarna vilket i sig är ett stort plus.

De har även ett sofistikerat chassi med dubbla a-armar, en underbar växellåda och karaktär på motorn. Saker som är svåra/dyra att bygga in i en bil som inte är byggd på detta sätt från början.

Det löner sig alltid att lägga mer pengar vid val av rätt objekt än att hova in dom efterhand som du vet.

#52 Modsport II
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
robber skrev:
Wankelsport skrev:

De har även ett sofistikerat chassi med dubbla a-armar, en underbar växellåda och karaktär på motorn. Saker som är svåra/dyra att bygga in i en bil som inte är byggd på detta sätt från början.

Det löner sig alltid att lägga mer pengar vid val av rätt objekt än att hova in dom efterhand som du vet.

Såpass, jo jag vet det tyvärr Caben lockar lite också, skönt på sommaren om man ska köpa glass också. dock aldrig kört en miata, aldrig hittat någon som haft en som man kan prova eller hittat någon vettig hos en bilhandlare. Får hålla ögonen öppna.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

robber skrev:
Dock se de flesta rätt fräscha ut så de verkar ha ägare som tar hand om bilarna vilket i sig är ett stort plus.

Ja, många ägare tar hand om dem, men det är också så att det är osannolikt välbyggda och har en tendens att hålla för nästan vadsomhelst.

jag har haft två, varav den ena jag köpte för 1500kr med 37000 mil på mätaren. Körde den i två år och 2500 mil med enbart avgassystemsbyte, cab-byte, motorolja och bromsklossar. Sedan gick vattenpumpen och motorn kokade. Bytte den och kamrem - bilen gick som en dröm! Helt osannolik kvalitet. jag sålde bilen för 27000kr

robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
robber skrev:
Dock se de flesta rätt fräscha ut så de verkar ha ägare som tar hand om bilarna vilket i sig är ett stort plus.

Ja, många ägare tar hand om dem, men det är också så att det är osannolikt välbyggda och har en tendens att hålla för nästan vadsomhelst.

jag har haft två, varav den ena jag köpte för 1500kr med 37000 mil på mätaren. Körde den i två år och 2500 mil med enbart avgassystemsbyte, cab-byte, motorolja och bromsklossar. Sedan gick vattenpumpen och motorn kokade. Bytte den och kamrem - bilen gick som en dröm! Helt osannolik kvalitet. jag sålde bilen för 27000kr

hehe oj låter riktigt bra. Dock är de lite dyrare. BMWarn hittar man för en 10-20k Miatan för en 40-60k. Bra mycket mer pengarn man kan lägga på delar istället. + rätt svag för BMWs och M50B25ans motorljud är underbart.

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

robber skrev:
Westfield skrev:
robber skrev:

hehe oj låter riktigt bra. Dock är de lite dyrare. BMWarn hittar man för en 10-20k Miatan för en 40-60k. Bra mycket mer pengarn man kan lägga på delar istället. + rätt svag för BMWs och M50B25ans motorljud är underbart.

Köp en lätt skadad bil från tyskland eller ta en semester till England? De verkar vara riktigt billiga där borta. Så hamnar dövikten på rätt plats i bilen för alla högervarvsbanor också! thumbs up

Ex. Annons på pistonheads

Se upp med rost bara...

#52 Modsport II
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Kallerman !

Gattis till universum bästa bil-affär !

Hur lyckades du sälja en 1500 kronors bil som gått 39 000 mil för 27000 kr ? o till vem ???

/micke

08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
robber skrev:
Westfield skrev:
robber skrev:

Köp en lätt skadad bil från tyskland eller ta en semester till England? De verkar vara riktigt billiga där borta. Så hamnar dövikten på rätt plats i bilen för alla högervarvsbanor också! thumbs up

Ex. Annons på pistonheads

Se upp med rost bara...

hmm har iof hittat en del vettigt i tyskland. Värt att forska vidare i
Miatan känns som mest optimal dock inte priset.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

micke r1 skrev:
Kallerman !

Gattis till universum bästa bil-affär !

Hur lyckades du sälja en 1500 kronors bil som gått 39 000 mil för 27000 kr ? o till vem ???

/micke

Man har ju inte gått säljkurs för ingenting

Stalltips: var billigast på marknaden och en köpare som hade halvbråttom Bilen går som räserbil med S2000 motor senast jag hörde.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

robber skrev:
hmm har iof hittat en del vettigt i tyskland. Värt att forska vidare i
Miatan känns som mest optimal dock inte priset.

Nu ska vi sluta tjata, men fundera över totalkostnaden av ägarskap.

Tänk på värdeminskning, bensinkontot, försäkringar samt slitdelarna däck och bromsar. Tunga motorstarka bilar (som förvisso sjunger skönt) gör också av med betydligt mer däck och bromsar. Lätta motorsvaga bilar gör av med betydligt mindre däck och bromsar, bensin och därtill har betydligt mer gynnsamma försäkringspremier thumbs up

Jag skulle lätt kunna köpa mig en 911 från tidigt 90-tal, men jag gör det inte eftersom slitdelar (framförallt däck och bromsar), försäkring, bensinkontot, värdeminskning och service gör att totala ägarkostnaden förmodligen är 3-4 gånger mer än jag lägger nu, tackvare att min bil är så pass billig att äga och köra, löpande kostnaderna är försumbara. Garage är största posten för mig.

Slutsats: Prislappen i inköp är inte allt

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vill du pyssla lite? : Mobile-exempel
Lagom risig och trött (samt lång transport hem).

Grundlig service, fjädrar/dämpare, fälgar/däck, bromsbelägg/vätska och båge så är du klar för banan. Säg 30 hemma, 10 för chassi + bromsar, 5 för båge och 10 för fälgar/Rdäck så har du skoj för ganska billiga pengar sen (men det kostar 50-60 att komma dit).

Hittar man ett läge som är balanserat och stabilt och möjliggör koncentration på körningen så kan man passa på att stanna där till man känner sig fullärd och uttråkad, då kan det vara läge att fundera på uppgradering (fjädrar/dämpare naturligtvis, bilen är man ju redan nöjd med ).

Min förslitningsbudget för en tävlingssäsong är fö ca 8000:- (en uppsättning däck+bromsbelägg+oljor)

Allmänt banåkaforum
Banbilsämne för en n00b?
1, 2   >>
4511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande