Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4511 besök totalt |
Banbilsämne för en n00b?
Går i tankar om att ha en skoj il att lära sig nöta banor med. Vill ha något man kan växa i och som är rätt pålitligt samt inte kostar skjortan och kostymen. Meningen med bilen är att nöta så mycket bana man kan och ha så skoj och lära sig mycket på köpet. Har tänkt på några bilar som är relativt lätta till vikten samt potenta för en lekman att mecka med. Bilarna är följande BMW E30 318iS - Vikten lockar BMW E36 325i - Ljudet och utseendet Mazda Miata - vikten samt diffspärr Har haft körkort i 6år så har kört en massa samt har meckat bil så kan iof lite och är inte rädd för att bli smutsig. Mod jag hade tänkt mig på dessa är lättning, glasfiberstol, kramgo ratt, stötdämpare, bussningar, oljor modell bättre, bromsvätska samt argare belägg. Hur tycker och tänker ni? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re: Banbilsämne för en n00b?
Lite mer exakt budget? ![]() |
||||||||
Re: Banbilsämne för en n00b?
Du tänker inte på en 318is kanske? ![]() Miatan fanns väll bara med riktigt spärrad diff i 1.8 utförande? Har själv bara erfarenhet av 318is, men jag kan säga att det är en väldigt trevlig bil att ratta på bana. Hittills min både roligaste och billigaste bil, så helt fel är de inte gamla bimmers ![]() |
||||||||
Re: Banbilsämne för en n00b?
1.8ans Torsen är värd att leta efter. Som beggad kostar den 5-9 papp beroende på hur eftertraktad utväxling det sitter i den och vilket jobb du lägger ner på att jaga. När det gäller budget så finns det ju lite olika delar som varierar i andel för olika bilar. Inköp, preppning, drift och kontinuerlig förbättring (dvs viljan att preppa mera allt eftersom). Miatan har nackdelen att inte vara busbillig i inköp+prepp men verkar vara rätt billig i de andra två kategorierna (Bedömning av depåsnack och tredjehandsinfo kombinerat med egen erfarenhet). Sen kan man göra en bedömning om hur "dual-purpose" banbilen skall vara. En cab har ju fördelen att den inte låter så mycket mer när den är rensad och lättad ![]() Det finns ju exempel på personer (iaf en) som skaffat en Miata som leksak efter att ha tröttnat på att skruva BMW och därmed fått enormt mycket mer körtimmar på bana under en säsong ![]() |
||||||||
Re: Banbilsämne för en n00b?
Bra förslag alla tre - jag tycker inte det spelar så stor roll vilket val du gör, i mina ögon så är det viktigaste att du hittar rätt exemplar från början. Det är ju oftast mest ekonomiskt och tidseffektivt att köpa en bil där någon annan redan har gjort en del av uppdateringarna. ![]() _________________ -- |
||||||||
Tack för all input.
Köpa en som redan är preppad är något jag först kommer att leta efter. Men med tanke på att jag är novis så vill jag samtigt växa med bilen och käna uppdateringar och hur förmågan blir bättre. 318is lockar hittils mest pga inköpspriset samt att man lätt hittar delar till den i sverige till vettiga priser. Verkar dock som att de är rejält eftertraktade och de som finns ute är mest vrak. Vill ha ett schysst utgångsobjekt mao ingen rosthög eller massa "småfix" som alltid blir totalrenovering. Budget vet jag inte men kommer sätta av pengar allt efter som man lär sig och känner vad man behöver. Komfort och ljudnivå är inget som kommer att vara något problem då bilen bara kommer att nyttjas på bana och ev runt korvmojjar ![]() Efter lite eftertanke och inputen om mazdan så står det mellan E30 vs E36. Alltid varit svag för BMW och har ägt ett gäng senaste åren. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
||||||||
Skippa inte Miatan pga viscodiffens funktion (eler icke funktion) om det är vad du menar i ditt senaste inlägg. Vet om två Miator som gick väldigt fort i Roadsport med öppen diff. En av dem vann t o m C klassen om jag inte minns fel. En väl inställd bil behöver inte diffbroms (med det vridmoment vi talar om för dessa bilar).
Delar till dem köper man med fördel från USA (t ex racingbeat) och dollarn är som bekant låg! Det är ju ändå världens mest sålda sportbil så det finns gott om delar! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
Re:
Jag håller allt öppet. Ska kolal runt på en del bilar och se vad man kan få. Dock lockar ett lägre inköpspris (BMW) så man kan lägga mer pengar på delar och utrustning. Miatorna är rätt dyra ändå för att vara så gamla. Dock se de flesta rätt fräscha ut så de verkar ha ägare som tar hand om bilarna vilket i sig är ett stort plus. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re:
De har även ett sofistikerat chassi med dubbla a-armar, en underbar växellåda och karaktär på motorn. Saker som är svåra/dyra att bygga in i en bil som inte är byggd på detta sätt från början. Det löner sig alltid att lägga mer pengar vid val av rätt objekt än att hova in dom efterhand som du vet. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Re:
Såpass, jo jag vet det tyvärr ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re:
Ja, många ägare tar hand om dem, men det är också så att det är osannolikt välbyggda och har en tendens att hålla för nästan vadsomhelst. jag har haft två, varav den ena jag köpte för 1500kr med 37000 mil på mätaren. Körde den i två år och 2500 mil med enbart avgassystemsbyte, cab-byte, motorolja och bromsklossar. Sedan gick vattenpumpen och motorn kokade. Bytte den och kamrem - bilen gick som en dröm! Helt osannolik kvalitet. jag sålde bilen för 27000kr ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Re:
hehe oj låter riktigt bra. Dock är de lite dyrare. BMWarn hittar man för en 10-20k Miatan för en 40-60k. Bra mycket mer pengarn man kan lägga på delar istället. + rätt svag för BMWs och M50B25ans motorljud är underbart. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re:
Köp en lätt skadad bil från tyskland eller ta en semester till England? De verkar vara riktigt billiga där borta. Så hamnar dövikten på rätt plats i bilen för alla högervarvsbanor också! ![]() Ex. Annons på pistonheads Se upp med rost bara... _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Re:
hmm har iof hittat en del vettigt i tyskland. Värt att forska vidare i ![]() Miatan känns som mest optimal dock inte priset. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re:
Man har ju inte gått säljkurs för ingenting ![]() Stalltips: var billigast på marknaden och en köpare som hade halvbråttom ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Re:
Nu ska vi sluta tjata, men fundera över totalkostnaden av ägarskap. Tänk på värdeminskning, bensinkontot, försäkringar samt slitdelarna däck och bromsar. Tunga motorstarka bilar (som förvisso sjunger skönt) gör också av med betydligt mer däck och bromsar. Lätta motorsvaga bilar gör av med betydligt mindre däck och bromsar, bensin och därtill har betydligt mer gynnsamma försäkringspremier ![]() Jag skulle lätt kunna köpa mig en 911 från tidigt 90-tal, men jag gör det inte eftersom slitdelar (framförallt däck och bromsar), försäkring, bensinkontot, värdeminskning och service gör att totala ägarkostnaden förmodligen är 3-4 gånger mer än jag lägger nu, tackvare att min bil är så pass billig att äga och köra, löpande kostnaderna är försumbara. Garage är största posten för mig. Slutsats: Prislappen i inköp är inte allt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Vill du pyssla lite? : Mobile-exempel
Lagom risig och trött (samt lång transport hem). Grundlig service, fjädrar/dämpare, fälgar/däck, bromsbelägg/vätska och båge så är du klar för banan. Säg 30 hemma, 10 för chassi + bromsar, 5 för båge och 10 för fälgar/Rdäck så har du skoj för ganska billiga pengar sen (men det kostar 50-60 att komma dit). Hittar man ett läge som är balanserat och stabilt och möjliggör koncentration på körningen så kan man passa på att stanna där till man känner sig fullärd och uttråkad, då kan det vara läge att fundera på uppgradering (fjädrar/dämpare naturligtvis, bilen är man ju redan nöjd med ![]() Min förslitningsbudget för en tävlingssäsong är fö ca 8000:- (en uppsättning däck+bromsbelägg+oljor) ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4511 besök totalt |