| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att köra på E85 ?
|
3 besök senaste veckan (6297 totalt) |
|
Re:
OJoj...jag känner viss misstro mot etanolen i "åker buss" där
Jag har ärligt talat inte haft några större problem med kallstarter den här vintern. När det var köldknäpp och jag hade "sommaretanol" i tanken sprutade jag i lite startgas i filterboxen så startade den direkt. Sen insåg jag att det räcker att man blandtankar en femtedel bensin så startar den i alla väder. Men nu verkar dom ha slagit om till "vinteretanol" då jag slutade blandtanka och bilen startar ändå. Man får veva två-tre sekunder men den hoppar igång. På sikt tänker jag montera en omkopplingsbar motstånd i serie med motortempgivaren och på det sättet lura ECU:n att temperaturen är lägre än den är (knapp-choke). Dock har jag inte haft några problem med kallstarten än så jag ids inte löda kablar än så länge. Dessutom finns motorvärmare. Med andra ord kan man lösa kallstartsproblemet på olika sätt: 1. Motorvärmare 2. Startgas 3. Programmera om ECU för mer kallstartsanrikning 4. Löda in "kallstartsmotstånd" och knapp i serie med motortempgivaren 5. Extraspridare med knapp osv osv. Största kallstartsproblem hade jag med min förgasarmotor som jag konverterade med omslipad nål. Det var troligtvis den dåliga atomiseringen av bränslet som gjorde det. Minst problem har jag med min nuvarande "bruxis" som har moderna fyrhålsspridare som passar väl i insuget. Med andra ord, ju bättre atomisering av bränslet och bättre spridarbild i förhållande till toppgeometrin, dessto bättre kallstartsegenskaper. Märkligt nog brukar K-Jetronic starta fint om man lyckas få till soppan rätt. Troligtvis pga. hög soppatryck och fin spridarbild. Summa av det hela är att jag är helsåld på etanol! om man bortser från miljöaspekter av det hela (vilka varierar från "bra för miljön" till "dåligt för miljön" beroende på vem man frågar) är det lättillgänglig fattingmans race-soppa. Konverteringen är ganska enkel om man vet vad man gör, den håller rent i topparna och sotar knappt alls. Insidan av mitt avgasrör är rostfärgad. Kallstartsproblem har sällan varit bekymmer då det brukar ordna sig med antigen startspray eller blandtankning. Jag har däremot lekt med alla mina etanolkonverterade motorer på alla möjliga sätt. Fått dom att gå snålt, med mycket förtändning, ökad laddtryck osv. Jag har hittils inte haft ett enda motorelaterat problem. Inte ens hål på soppaslangen eller trasig elpump. Alla bilar har gått relativt långt (>20000 mil) och har konverterats utan höjd soppatryck. Soppafiltret byttes dock i samband med konverteringen. För tre år sedan (när etanolen kostade 6.98:- litern) fick man t.o.m. kännbart lägre milkostnad. Nu är det ungef. likadant (svårt att sia, men jag inbillar mig att jag har liite lägre milkostnad på etanol då tändningen står högt vid halvlast och jag har kännbart större vrid vid mellangas). SAAB:en drar cca. 1L/milen, runt 0.89L/milen som lägst (70-90 väg). En fulltank är en 500-ing. Audin kan man såsa i över 1000:- per tankning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Vad menar du "kallare än 3 minus"?? Idag var det lite småkyligt, bara 4 plus på morgonen...
|
||||||
Men går motorn markant sämre med den spec och etanol? Eller blir det ungefär desamma om man ökar spridarnas storlek? _________________ Jacob oesterlindh |
||||||
|
Re:
Det jag har erfarit är att motorn behöver förhållandevis mer bränsle när den är kall med etanol, så jag har rikat upp start-kallprocenten en kort tid i början rätt bra. nu kör jag inte när det är kallt, men jag har bensinmappen sparad så det är ara att trycka på "knappen" och tanka bensin. Eller så har jag sparade mappar för en mängd inblandningar. Man kan ju vara uta å åka å inte hitta rätt bränsle. Men detta rör ju bara ECU:s som går enkelt att göra så med. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
När motorn är varm går den exakt likadant om inte bättre. Den drar dock runt 30% mer soppa. Kallstarter i kallt väder kan vara problem. Hur stor varierar från bil till bil. Du bör byta bränslefilter snart efter konverteringen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
okej, Tack för den informationen, var vad jag undrade efter. Nu ska man leta större spridare
_________________ Jacob oesterlindh |
||||||
|
Detta var ju intresant läsning då jag själv går i tankar att konvertera min audi GT. Hur tar man reda på vilka spridare som är större? finns det någon lista eller liknande på nätet?
Sökte runt lite på nätet och hittade en lista men den mäter i cm3/min (samma som cc/min?) Men om jag har förståt vad som står här rätt så ska man gå efter gram n-heptan i min. skulle även vara bra att veta på vilka bilar de olika bosch nummren sitter. |
||||||
|
Jag testade att köra min brukshink, volvo 460, på 50 e85/e75 eller vad det nu är såhär års och det funkade prima. Märkte ingen skillnad förutom att bränsleförbrukningen gick upp från 0,8l/mil till 0,9l/mil.
Någon som har koll på hur stora spridare som sitter i 460:in och har tips på andra lämpliga spridare om man vill kunna åka ren e85/75? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
På ett anant forum (etanol.nu) har jag hört att byte av spridarna på ett k-jetronic system inte alls invärkar på bränsleflödet. det skulle altså vara helt onödigt att byta spridare av denna anledning. istället föreslår de att bygga om BTR:en vilket jag har blivit tveksam till.
om jag inte minns fel så är det väl k-jet i saab 900? och den konverterades ju utan problem med större spridare. här finns i alla fall en flödestabell http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injec |
||||||
|
Re:
K-Jetronic är mekanisk insprutningssystem och har inget med elektroniska system att göra. Där finns det egentligen inga "spidare" utan bara spridarliknande ventiler som är öppna hela tiden. Således kan inte K-Jetronic konverteras med spridarbyte utan man får lösa det mha. sänkt (ja, sänkt) styrtryck. Det finns ingen vanlig "BTR" i ett K-Jet system utan mängd soppa styrs genom samverkan mellan styrtryck och systemtryck. Min SAAB har ingen Bosch K-Jetronic utan Lucas CU14. Man kan generellt säga att det inte finns några SAAB:ar med K-Jetronic efter 1988 då katalysatorkrav kom. Alltså avser konvertering genom spridarbyte bara bilar utrustade med elektronisk bränsleinsprutning (Bosch LH, Motronic, Lucas osv.) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Att köra på E85 ?
|
3 besök senaste veckan (6297 totalt) |