Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2775 totalt) |
Hjulvinklar på grus?
Va och körde debutant tävling för rally licensen på grus och fick smak på detta konstiga bruna underlag ![]() ... Och tänkte väl prova det flera någon mer gång. ![]() nu undrar jag hur hjulvinklar och sådant bör vara för sådant underlag? asfaltsinställningar finns spaltmeter men inget om grus (vad jag hittat iaf) ![]() grusbil saab 900 -87 (surt med handbroms fram i vägbyten) är det någon som har några ideer? det finns väl några gamla rallyrävar här? _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Jag har ingen egen ärfarenhet av rally men vad gäller hjulvinkar verkar det vara ungefär det samma.
På 99/900 med stor SAI vinkel och obetydlig caster std, så är caster på ca 5-6grader nog steg 1. Stötdämparna rally kontar bana är därimot helt olika. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mindre grepp = lägre krafter (tex mindre krängning) = andra hjulvinklar!
Tänk regnsetup på en bil, dvs mindre negativ camber tex.... Sen måste väl köra-på-ställ göra att man vill ha lite andra vinklar här o där? ont om gruserfarnehet här jmfrt med asfaltserfarenheten tor jag. Fast Fredrik-SLC borde ju vet ett o annat ![]() _________________ ![]() |
||||
Mera neutral ställt typ regn inställningar för asfalt.... men som någon sa innan oftast är det faktiskt inte lika känsligt....... men vad du kan testa om du har understyrning på saaben är Toe-out på mellan 1-5 mm för att få bättre instyrning..... fast det beror lite på om du vänsterbromsar eller inte.... för med vänsterbromsning brukar man inte behöva lika mycket instyrning........ Och sen beror det också lite grann på vilka vägar man mest får åka på.... dvs först i fältet med schysta vägar eller om det är mest spår typ som C-förare har.... är det mycket spårigt så skit i inställningarna och gasa mera ![]() |
||||
som debutant så åker jag med föråkarna,, bra vägar .. kör ej med vänsterbroms än.. ![]() provar nog med lite toeout och en gnutta neg camber+ blydojja tackar för svaren och skriv gärna mer om ni kommer på något!! är det ide att ta bort k-fjädern fram? (ingen diffbroms) eller blir kanske bilen för överstyrd? _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Jag kör rally med en Volvo 244 i klassen Volvo original. Vi hade lite negativ camber fram, toe var neutralt ställd i början på säsongen och bak var det också en neutral inställning. Varför jag skriver i början på säsongen beror på att bilen får sig lite stryk i skogen, minst sagt. Precis som de andra säger så är inställningarna inte så viktiga, speciellt inte i början av karriären. Det viktiga är att du får många ss-mil i kroppen och lär dig bilen. Sedan om och när du byter upp dig i klasserna och det är sekundstrider om segern kan det nog ha betydelse. Jag har tagit mig i mål i rallyn med krökta bärarmar och styrstag även fast jag har fått styra emot på rakorna som den bäste nascarförare, så det är inte så viktigt med perfekt inställda hjul.
Ska nog köra Dackefejden i Växjö den 27:e september (såg att du håller till där). Drygt 7 mil ss i ett rally åker jag gärna långt för att få köra! /ola Jidebom _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||||
va fränt ola!!
ska försöka hinna komma och hälsa för jag tänkte också köra dackefejden! som du säjer 7mil ss är mycket köra för pengarna... ![]() ![]() jag har dock ingen aning om sträckningen och vägarnas karaktär men på 7 mil kan det väl växla lite grann ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Japp, har inte testat Smålandsvägar ännu så det ska bli spännade. Dessutom blir det mitt första framträdande i Sverigeserien för Volvo original så jag får se hur det går. Sist eller näst sist, det är frågan
![]() Vet du något bra boende i Växjökrokarna? Tänkte försöka hyra en stuga på Evedals Camping om de inte är fullbokade. /ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2775 totalt) |