Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1598 besök totalt |
Hjälper en Guerney-flap på denna sortens vinge?
Gör en Guerney-flap (lär mig aldrig stava den mannens namn, blev det rätt denna gången?) någon som helst nytta på denna sortens vinge? Se dålig bild nedan. Det är alltså en gummivinge som sluter an mot bakluckan. Det är alltså inte en vingprofil där luften kan strömma på både undersida och översidan ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Vad jag förstår det som så ska det nog funka..
Är det inte typ GT40 som brukar ha en plåtbit som sticker rakt upp 3-4cm skruvad bak på bakluckan Någon som har en bild? Den känns ju riktigt antiaerodynamisk annars ......._____ |__/...........\___ |__o_____o__| ^ så nånting ![]() hmm asci konst är svårt i forum _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Ingen expert på området men jag försöker mig på en enkel (kanske för enkel) förklaring..
En Gurney flap fungerar som så att den skapar två motriktade virvlar bakom sig. Virvlarna har lågt tryck och skapar därigenom ett ökad flöde under vingen ("sugsidan") med ett lägre tryck vid den bakre kanten som följd. Men... En Gurney flap ger även en liten tryckökning på ovansidan ("trycksidan") eftersom den bromsar upp flödet över vingen. Det är detta du kan ta vara på. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
En Gurneyflap producerar två saker: ökat luftmotstånd och ökad downforce. För att vara riktigt effektiv bör den placeras på en "vingprofilsvinge" dvs en vinge med luftflöde på både ovan- och undersida.
På din bil är jag rädd att luftmotståndet skulle öka mer än downforcen, om det nu skulle göra någon skillnad över huvud taget... Jag misstänker att luftflödet är väldigt turbulent där bak vid högre farter. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det borde funka Pär... Här är beviset
![]() ![]() ![]() Den nedre bilen är om jag inte har helt fel en gammal sak från 944 turbons barndom. Jag sett grövre "flapps" på Porsche prototyper som det tävlades med innan 944turbo lanserades för gatan, men jag hittar inte bilder på någon sådan. Pojkarna på Porsche är ju ganska duktiga, så det måste vara någon nytta med denna utformning av bakläppen. Men det är ju alltid trevligt att rådfråga rejsa.nu . (Jag tycker det ser tufft ut ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Spelar undersidan någon roll på den där vingen då?
Jag tänker mig en avgjutning av ovansidan i exotiska material och lite förstärkningar på undersidan.. Gummi brukar vara ack så tungt ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Tror att det är uppskummat "gummi", då den är rätt mjuk och böjlig. (alltså lägre vikt). Nu kan jag tyckas vara märkesfanatisk, tyskarna där nera brukar faktiskt tänka till rätt bra och lämnar oerhört lite åt slumpen. Jag föreställer mig ett stort antal möten med allvarliga ingenjörer och chefer ang hur dom ska reducera vikten på vingen någon gång i början på 80-talet..... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Boxtern har ju en sån som fälls upp i lite högre farten. Ser ut som en kiva som hissas upp. Så nog borde det funka även om den inte sitter på en vingprofil. Frågan är ju hur effektivt det är
![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Boxtern har väll inte en sån där vinge som fälls upp?? rolleyes: Men carrerorna har sånna dära vingar som fälls upp i 120 km/h. Såg i nån tidning för nått år sedan att vingen gjorde typ bilen neutral i upp/neråt krafter i typ 200.. minns inte om det var 23 kilo som det tryckte ner?? kan det stämma eller? edit: länk http://www.porsche.se/911/targa/safety/aerodynamics.htm |
||||
Re: Hjälper en Guerney-flap på denna sortens vinge?
NEJ!!!!!! Guerney flaps kan man bara använda på RIKTIGA VINGAR (luft under & över). Vad du har är ingen vinge utan en spoiler. Uppgiften för spoilern är att bryta luftflödet som kommer över bakluckan så att strömmningen inte fotsätter ner bakom bilen så lätt. Om strömmningen har lätt att åka bakåt neråt kommer detta öka lift över bilens baklucka (hela bilen blir mer lik en vingprofil). Det enda man gör om man sätter en "list" uppe på spoilern är att göra en större spoiler=mer drag. Vissa spoilers "ser ut" som de har en guerney men det är enbart utformningen av spoilern och har inget med guerneys att göra. Porsche har gjort ett bra jobb med gummispoilern på 9X4 bilarna tar den bort rätt mycket lyft, för att få mer downforce behöver man en RIKTIG VINGE. Ett fel många gör är att ta bort gummispoilern när man monterar vinge. Gör inte detta!!!! Man får lika mycket liftav att ta bort spoilern som man får downforce av att sätta dit vingen(nollsummespel)!! Tycker man den är för tung så sätt en 4-5 cm alu/plast spoiler istället för gummispoilern. Det är ännu värre att ta bort spoiler/uppfällbar spoiler på 911:or om man sätter på vinge på dem, kolla in fågelbadet på alla RS-bilarna, det finns där av en anledning. Samma sak gäller boxter, dock inte lika kritiskt p.g.a utformningen med seperat sufflet/hardtop. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tjenare Christian! Vad är det du säger? Att min RS-vinge (fågelbadet) skulle ge mindre downforce än den som sitter orginal ![]() Då borde jag kanske sätta upp en fågelholk brevid badet då ![]() Mvh,Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Det där låter ju rimligt! _________________ Pär Hylander |
||||
om du menar din 964:a så är det så att "Fågelbadet" tar bort lift. En vinge ovanför skapar downforce (de sammverkar alltså). Har du lilla RS vingen på en 911:a så fungerar den precis som pop-up vingen på t.ex. min 993:a, den har bara bättre aerodynamik (mindre drag). Kolla in t.ex. nya Turbon som har fågelbadet "fast" monterat och där en lös "riktig" vinge åker up när det går undan. Samma principer gäller ju på din 968:a, dock inte lika kritiskt som på 911:an. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1598 besök totalt |