Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra utan ABS? Ni som åkt lite Bana vad har ni för tankar?
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (6744 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

zkungen skrev:
Vad säger Bilprovningen då om man plockar bort ABS systemet. Om dom märker det

Någon som körförbud för det?

Se ovan, C har skrivit flera inlägg om det.

Mvh
Magnus

GustavF
Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

En annan grej.. vad gillar mittdiffen på en fyrhjulsdriven bil att man låser upp framhjulen under bromsning om man saknar abs ?

Här sen Feb 2003

Det beror på vad för typ av diffbroms man har i fördelaren...

Jag har visco i min Sierra Cossie och den har inte visat några tendenser av att bli sämmre på de drygt 3 år jag körde. Låste kanske båda framdäcken runt ett 50 tal ggr per år så det är inte speciellt ofta. Dessutom var det bara två ggr jag gjorde det i en längre stund, mer än bara ett par meter..

Lamell lär ju slitas av det, torsen vet jag faktiskt inte såhär en "halvblöt" lördagskväll. Någon annan kan säkert fylla i där.

mvh C

Corsa

Här sen Apr 2003

Har för mig att man inte brukar vilja ha ABS på bana eftersom man då kan låsa alla hjulen och förhoppningsvis snurra "rakt" när allt har gått överstyr. Med ABS kommer några hjul alltid har grepp och styra bilen helt okontrollerat, eller i alla fall mer okontrollerat...

Man får alltså välja mellan stor risk för däckskontot eller liten risk för karosskontot...

Min filosofi är annars att man ska ha kul på bana och för att få ut full körglädje ska bilen vara så "manuell" som möjligt, dvs inga hjälpmedel alls. Jag tycker att det är roligare att köra någon sekund långsammare utan hjälpmedel än att vinna lite med i en bil full med ABS, TC, ASR, LC ETC. Trots allt, har man satt en snabb tid med en hjälpmedelförsedd bil vet man ju inte vem som ska äras, bilens konstruktör eller föraren.

om man tävlar och det enda nyckeltalet som räknas är varvtider så är det naturligtvis en annan sak.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra utan ABS? Ni som åkt lite Bana vad har ni för tankar?
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (6744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande