Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (6744 totalt) |
Re:
Se ovan, C har skrivit flera inlägg om det. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det beror på vad för typ av diffbroms man har i fördelaren...
Jag har visco i min Sierra Cossie och den har inte visat några tendenser av att bli sämmre på de drygt 3 år jag körde. Låste kanske båda framdäcken runt ett 50 tal ggr per år så det är inte speciellt ofta. Dessutom var det bara två ggr jag gjorde det i en längre stund, mer än bara ett par meter.. Lamell lär ju slitas av det, torsen vet jag faktiskt inte såhär en "halvblöt" lördagskväll. Någon annan kan säkert fylla i där. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Har för mig att man inte brukar vilja ha ABS på bana eftersom man då kan låsa alla hjulen och förhoppningsvis snurra "rakt" när allt har gått överstyr. Med ABS kommer några hjul alltid har grepp och styra bilen helt okontrollerat, eller i alla fall mer okontrollerat...
Man får alltså välja mellan stor risk för däckskontot eller liten risk för karosskontot... Min filosofi är annars att man ska ha kul på bana och för att få ut full körglädje ska bilen vara så "manuell" som möjligt, dvs inga hjälpmedel alls. Jag tycker att det är roligare att köra någon sekund långsammare utan hjälpmedel än att vinna lite med i en bil full med ABS, TC, ASR, LC ETC. Trots allt, har man satt en snabb tid med en hjälpmedelförsedd bil vet man ju inte vem som ska äras, bilens konstruktör eller föraren. om man tävlar och det enda nyckeltalet som räknas är varvtider så är det naturligtvis en annan sak. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (6744 totalt) |