Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare bussningar och fjäderbensstag, kan det bli dumt?
993 besök totalt
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003

Trådstartare

När ämnet hårdare bussningar på bakre kränghämmaren kom på tal lite snabbt på STCS nämndes att det kunde ge över- eller understyrning (kommer inte ihåg vilket). Jag har tänkt att byta alla bussningar som finns här (SF767 är redan bytta) under vinterdvalan. Dessutom är det tänkt att fjäderbensstag ska monteras fram och bak. Jag tänkte nu höra efter om det bara är att slänga på dessa grejer och njuta av förbättrade egenskaper, eller kan man vänta sig "oönskade bieffekter"?
Fjäderbensstagen och bussningarna som sitter på/vid kränghämmarna (fram och bak) är ju hyfsat lätta att byta/ta bort om man skulle vilja.

Täby
Här sen Nov 2002

Jag tror det är ganska ofarligt att prova med hårdare bussningar till k-fjädrarna (insnöad Rejsa-benämning för krängningshämmare).
Lite teoretiskt borde hårdare bussningar i bak göra att man tvingar k-fjädern att röra sig mer som det är tänkt istället för att slappt röra sig fritt i överfallen (överdrivet uttryckt). K-fjädern kommer därmed att bli hårdare vilket troligen resulterar i försämrat grepp bak och överstyrning.

I praktiken så lär skilnaderna bli minimala om du inte förändrat övriga komponenter väldigt mycket och därmed tycker i alla fall jag att det är en fördel med hårdare bussningar som ger mer definerade hjulvinklar när hjulupphängningarna arbetar. Se till att du smörjr in bussningarna med lämpligt fett eller pasta vid monteringen så de rör sig lätt.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hårdare bussningar och fjäderbensstag, kan det bli dumt?

[quote="Course"]När ämnet hårdare bussningar på bakre kränghämmaren kom på tal lite snabbt på STCS nämndes att det kunde ge över- eller understyrning.

Dessutom är det tänkt att fjäderbensstag ska monteras fram och bak. Jag tänkte nu höra efter om det bara är att slänga på dessa grejer och njuta av förbättrade egenskaper, eller kan man vänta sig "oönskade bieffekter"?
quote]

All upstyvning av karossen (fjäderbens stag, bur mm), likväl som hårdare bussningar, gör verkan av fjädrar, stötdämpare, krägningsfjädrar mer exakt. Blir det skillnad betyder det att chassiet blivit så mycket bättre att dessa böjat att FUNGERA. Vilket naturligtvis kan märkas på köregenskaperna. Detta är positivt, antingen bilen blir över eller understyrd. För då kan du börja jobba med dessa detaljer för att blansera bilen på RÄTT SÄTT.

Jag vill inte kalla förändringar av det slaget "oönskade bieffekter".
Ett stummt chassie och bussningar ger INGA bieffekter. Det berättar bara sanningan om vilka fjädersystem bilen är begåvad med. Och då får man vara glad över att ha fått reda på att fjädersystemet i så fall behöver ses över.

MVH
Göran Malmberg.

FFM
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då satsar jag fullt på nya bussningar och stag. Kanske skulle investera i din bok Göran...

Bromma
Här sen Feb 2003

Course skrev:
Då satsar jag fullt på nya bussningar och stag. Kanske skulle investera i din bok Göran...

En liten korrigering. När jag talar om " inga bieffekter" , så utgår jag alltid från perspektivet bilkörning. Om lite ljud eller andra ovidkommande sensationer tillstöter så är det liksom forum för andra diskussioner.

om du sedemera läser min bok, , så är "tystnad" bra.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Finns mer att läsa i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4729&start=0

citat:
Kanske skulle investera i din bok Göran...

Det tycker jag att du ska gör.
Ibörjan när man läser är det som att försöka få dit en vänstergängad hatt på ett högergängat huvud, stört omöligt. Men efter ett tag så faller tioöringen ner i attomaten och man böjar se ljus i tunnen. Med andra ord läs först och bli halvknäpp och skruva sen. Betydligt större changs att det blir rätt då.

993 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande