Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet
<<   1, 2, 3   >>
39 besök senaste veckan (17506 totalt)
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Så nu har jag börjat pilla lite på karossen. Ochhar gjort lite olika. några med vinge fram och bak. någon utanoch nån med vinge bara bak

få se vad ni tycker

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Ser fint ut!

En reflektion bara..
Det ser ut på CADsammanställningen som att motorn är bärande.
Jag vet att reglementet ändrats mot att förbjuda bärande motorer.
Vart gränsen går vet jag inte, för lasttagande är den juh alltid sålänge den är stumt monterad, men ett tips är att kolla de en gång till, om ni inte tänkt att ha några nedre stag.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

David Berglund skrev:
Ser fint ut!

En reflektion bara..
Vart gränsen går vet jag inte, för lasttagande är den juh alltid sålänge den är stumt monterad, men ett tips är att kolla de en gång till, om ni inte tänkt att ha några nedre stag.

Vi har en lastbana triangulerad med två stag mot bältesfästet, dels från huvudbågen å dels till det främre motorfästet, fråga till dommarna angående detta är ställd. Men som jag tolkar reglerna och FAQn, så så länge man har "load path" tillbaks till huvudbågen med motorn bortplockad så är det ok, vilket vi har.

Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

David Berglund skrev:
Ser fint ut!

En reflektion bara..

Jo det är tänkt att vi ska ha ett stag som ska gå från oljetråget och fram till ramen med. Sen så ska där väl vara någon AluBrygga för att bygga bort den Regel ändringen. men vi får väl se. det är fortfarande på idestadiet med Subframen. så det blir lite utveckling på den biten de närmsta veckorna

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
David Berglund skrev:
Ser fint ut!

En reflektion bara..

Vi har en lastbana triangulerad med två stag mot bältesfästet, dels från huvudbågen å dels till det främre motorfästet, fråga till dommarna angående detta är ställd. Men som jag tolkar reglerna och FAQn, så så länge man har "load path" tillbaks till huvudbågen med motorn bortplockad så är det ok, vilket vi har.

jo men som sagt. Vi ska kolla det lite nogrannare. men som det ser ut så blir det nogbra som det är .

blir nog inte allt för stora förändringar vi vill ju inte ta bort den fördelen att Chassiet hittintills bara väger 20kg. Vikt resulterar ju i en Trög bil. allt annat än våra ambitioner dvs

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Så lite ändringar har blivit gjorda angående karossen. Vi har utväderat värmeutvecklingen lite vad beträffar de främre stötdämparna. så vi tar och gör en ventliations hatch för att kyla dem.

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004

Inga krängare? Varför inte?

Mvh, otto

Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Leffler skrev:
Inga krängare? Varför inte?

Mvh, otto

De jobbas på för tillfället. så det kommer. det är bara utdrag änsålänge. ingen färdig produkt

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Så ja nu börjar den slutgiltiga formen på karossen tasvid

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Ska bottenplattan ni modellerat ett par bilder upp hänga i spindlarna?

Får man köra med flera motorer? dvs är det tillåtet att köra med "fläktassisterad downforce?"

Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:

Får man köra med flera motorer? dvs är det tillåtet att köra med "fläktassisterad downforce?"

Angående flera motorer. så visst det får vi ha. men att sätta en fläkt för att suga ner bilen kommer inte göra någon nytta . det hade behövt vara en så fruktansvärt kraftig fläkt för att vara genomförbart.

Bottenplattan kommer inte riktigt se ut som den som vi lagt upp bilder på men ja, den kommer att fästas ute i spindlarna. det kommerge riktigt med sug. Mer än vad en fläkt hade kunnat ge. Ochvad jag vet så är vi en av de första FS teamen som experimenterar och töjer reglerna i detta ämne

Här är lite bilder från det fortsatta utvecklingsarbetet

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

zonander skrev:
Cobolt skrev:

Angående flera motorer. så visst det får vi ha. men att sätta en fläkt för att suga ner bilen kommer inte göra någon nytta . det hade behövt vara en så fruktansvärt kraftig fläkt för att vara genomförbart.

Bottenplattan kommer inte riktigt se ut som den som vi lagt upp bilder på men ja, den kommer att fästas ute i spindlarna. det kommerge riktigt med sug. Mer än vad en fläkt hade kunnat ge. Ochvad jag vet så är vi en av de första FS teamen som experimenterar och töjer reglerna i detta ämne

Här är lite bilder från det fortsatta utvecklingsarbetet

Inte ljuga nu

Flera motorer är tillåtet, men till en maximal slagvolym av 610cc, dessutom måste alla motorer suga luft genom EN 20mm restriktor med EN trottel framför.

Fläktassisterad downforce hade säkerligen gått att göra effektivt med slutande sideskirts, dock är inget av dem tillåtet, endast däcken får ha kontakt med marken och statisk rideheight ska vara minst 25mm.

Så vitt jag vet har inte uprightmonterad underbody gjorts, dock uprightmonterade vingar och fläktassisterad underbody (cornell ~96 hade en s.k "sucker car" den var framgångsrik men inte överlägsen, detta förbjöds sedan).

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

En fråga gällande pedalstället.

Ni kanske inte designat pedalstället till denna bil ännu men ni kommer liksom jag själv ha motorn monterad bak vilket gör att gaspedalen måste designas lite speciellt för att dra i vajern bakifrån och fram ist för framiifrån och bak (om du fattar vad jag menar) Kommer ni använda ngt befintligt pedalställ eller har ni ngn design som man kanske kan få kopiera?

tack på förhand.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:

Fläktassisterad downforce hade säkerligen gått att göra effektivt med slutande sideskirts, dock är inget av dem tillåtet, endast däcken får ha kontakt med marken och statisk rideheight ska vara minst 25mm.

Det var just det som jag syftade på med närjag sa att det knappast skulle göra någon nytta. det finns ju så många "om och men" med den typen av teknologi. så det är inte aktuellt att man innom den snaraste framtiden testar det.

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Cooper Killen skrev:
En fråga gällande pedalstället.

Ni kanske inte designat pedalstället till denna bil ännu men ni kommer liksom jag själv ha motorn monterad bak vilket gör att gaspedalen måste designas lite speciellt för att dra i vajern bakifrån och fram ist för framiifrån och bak (om du fattar vad jag menar) Kommer ni använda ngt befintligt pedalställ eller har ni ngn design som man kanske kan få kopiera?

tack på förhand.

Det går väl fint att kopiera... ska bara förklara hur det är tänkt.

Detärsom så att vi har en platta som ska gå att flytta fram och bak i bilen istället för att justera sätet för att passa föraren. Därför så jag vi gjort enmodullösning på detta problem.

på plattan bakom pedalen kommer där att vara en hävarm som är stagad i undre delen av pedalen. det inne bär att hävarmen kommer att ligga på plattan med en bult genom densamma som används som rotationspunkt sen så sitter det en vinkelled mot vajern som ansluter i det högersta fästet.

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Tycker det verkar stå still nu, inte hänt något på en månad? Tentor eller?

Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Citat:
Tycker det verkar stå still nu, inte hänt något på en månad? Tentor eller?

Jo, så sant som det är sagt, jag har ett tag nu behövt ängna mig mkt åt tillverkning och diverse annat så som tentor. Men jag ska uppdatera om ett tag.
För tillfället så är jag sjuk, Blev smittad av min flickvän. så nu har jag nog en del tid att uppdatera. Men som sagt jag har häcken full!

Peace

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

zonander skrev:
För tillfället så är jag sjuk, Blev smittad av min flickvän. så nu har jag nog en del tid att uppdatera. Men som sagt jag har häcken full!
Peace

Vill inte veta...
Nee, men allvarligt det ser bra ut... Jag skulle varit med på KTH:s projekt i år men hade inte tid då de egna projekten skall hinnas med också..

Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Har det inte hänt något på hela våren? Tycker de står lite still här iaf . För mig blev det ett år i lumpen, men förhoppningsvis så ska man väl kunna ge förstärkning hösten 09

Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Jo det har hänt massor. men när deadlinen närmade sig så slutade jag uppdatera på rejsa. så nu om man är intresserad så är det hemsidan som gäller.

www.luracing.com

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

En sån utbildning skulle man gått...

Nån speciell orsak till att ni inte valt att triangulera övre delen av förarens sidoskydd? Alltså den rektangulära konstruktion som armbågen hamnar i när man sätter sig i bilen.

Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet
<<   1, 2, 3   >>
39 besök senaste veckan (17506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande