| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
944 bakdämparalternativ och fråga om trycksatt gasbehållare
|
1321 besök totalt |
|
Jag har fortfarande inte riktigt bestämt för bakdämpare men eftersom dom gamla är sålda börjar det bli dax... Huvudspåret är att beställa ett par standard icke-ställbara Bilstein "cup" med sättning 565/218 från USA och plocka på fjädrar här hemma. Hela kalaset med huvud och hjälpfjäder, moms, frakt mm hamnar då på 7500-8000:- vilket verkar vara drygt 2000:- mindre än vad det kostar att köpa motsvarande här hemma. Til Bilsteins fördelar hör grym kvalitet och att dom är välbeprövade. Fram sitter det Bilstein Clubsportben med 380/150 sättning. Eftersom det ändå inte är helt gratis kan jag inte riktigt släppa alternativen som alla är ställbara.... så vad tror ni om: Avo: Nästan halva priset men kan inte leverera med tillräckligt hård sättning för 150 N/mm fjädrar Leda: Verkar rejsigare, ställbara, verkar ha tveksamt kvalitetsrykte... Och hur länge finns dom kvar? Ungefär samma pris som Bilstein och man köper direkt från UK KW: Ställbara , Bilstein kvalitet?, verkar inte vara sugna på att sälja bara bakdämpare och jag har fortfarande inte lyckats få nått pris på annat än kit... Intrax: Verkar rejsigare, ställbara, funkar dom för gatbruk också?, har inte lyckats få priser trots mail?, dyrare? Moton: Verkar rejsigare, ställbara, funkar dom för gatbruk också?, dyrare? (har fått pris på Moton och mycket riktigt landar det runt 12-14k, dubbelställbara med extern reservoar). Tyck till! om nån har bra kontakter eller priser på dess så mottages gärna tips
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Fortfarande inget shoppat....
Är lite sugen på att testa Moton trots att dom är aningen dyra.... men det finns ett problem, var drar man in slangarna till dom lösa gasbehållarna i kupén? Finns det några lämpliga fabriksgjorda hål där bak? Ett stort plus med Moton är att man med olika trycksättning i behållaren kan låta dämparen ta en del av bilens vikt och därmed blir fjädern effektivt sett hårdare. Är det nån som har detta på sin bil? Är det nån som kör eller har hört nått om Moton? KW känns som andravalet, har iofs inte fått exakt pris men tror det ligger liknande som Bilstein och då får man ju justerbarheten på köpet. Nån som vet om KW har gummibussningar i dämparändarna eller lager? Intrax höll ungefär samma priser som Moton och känns då inte lika avancerade. Leda går bort pga tveksam kvalitet. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Re:
Aftonbladet, bättre serier
ursäkta ot
|
||
|
Avo:
Japp trist att de inte kan få ut tillräcklig kraft, då man kan får dämparkurvor därifrån. Leda: Verkar rejsigare, ställbara, verkar ha tveksamt kvalitetsrykte... Och hur länge finns dom kvar? Ungefär samma pris som Bilstein och man köper direkt från UK Vet de fa... Om man kan få grejor därifån fortfarnde. KW: Ställbara , Bilstein kvalitet?, verkar inte vara sugna på att sälja bara bakdämpare och jag har fortfarande inte lyckats få nått pris på annat än kit... Typ 3 skall tydligen funka bra. Det jag sätt så verkar de veta vad de gör. Intrax: Verkar rejsigare, ställbara, funkar dom för gatbruk också?, har inte lyckats få priser trots mail?, dyrare? Tyvärr ingen aning om hur deras dämparkruvor ser ut eller dyligt. Intrax var uppe här för ett tag sen, då på en nyare BMW. Moton: Verkar rejsigare, ställbara, funkar dom för gatbruk också?, dyrare? (har fått pris på Moton och mycket riktigt landar det runt 12-14k, dubbelställbara med extern reservoar). Får du ut en dämparkurva också??? Vad kostar ett par Öhlins? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
om ni behöver dämparkurvor så kan ni skicka dämparna till mig så kan jag mäta upp dämparna för en billig peng.
Har du kollat pris med mig på bilstein clubsport inkl fjädrar?
Bilstein har en grym kvalité om man jämför med endel av dom andra märkena. Ingen nämd ingen glömd. Hjälper inte med extern resorvoar om dämparen kaviterar eller har fel sättning från början. |
||
|
Re:
Att ändra tryck i behållaren är inget man gör smidigt själv. Man ska då ha en nitrogentub, en högtrycksregulator och rätt ventiler. Det är ju inte direkt gratis heller, jag vet.
När dämparen blir varm stiger trycket i behållaren. Så man bör då veta vid hur lågt tryck kaviterar dämparen? Hur varm blir dämparen i ett race osv. Högt tryck är inte bara positivt. Har ingen erfarenet av Moton dock. Men förändra tryck i behållaren kan man göra på dom flesta dämparna inkl. bilstein utan externresorvoar. |
||
|
Moton verkar veta vad dom gör (om inte annat så åker tydligen årets WTCC mästare på Moton...) men om man får kurvor från dom eller om dom som t.ex Bilstein och KW betraktar det som "hemligt" vet jag inte...
Dom har något eget system för gastrycket och man justerar mellan 6-20 bar men visst är det krånglig tatt man behöver kväve... Och tar man loss slangen vid installationen har man ju inget val annat än att återfylla.. Moton känns roligast men det faller kanske på att det blir för krångligt. Det är bara Lindsey Racing i USA som har Öhlins bolt-on till 944 och dom tar $7000 för ett kit utan fjädrar. Samuel: PM på väg /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
När jag snackade med khmotorsport så tog dom 6500st för bakdämpare till 944an.
Antar samma pris går på fram. Hade nämligen en uppsättninga bakre öhlin coilovers men dom var av en generation dom inte hade reservdelar till längre...
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
|
Var det bara dämparen eller inkl fjädrar?
Inte så farligt som man hade gissat om fjädrar ingår, kanske ska skicka KH ett mail iallafall.... ingen som har bra rabatt hos Öhlins
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Frågan är bara om det är "riktiga" Öhlins?
De säljer ju även enklare dämpare under sitt namn och då är frågan om de är bättre än de andra alternativen... Vi har Forzabyggda Bilstein på racingbilen och kvaliten på dom kan vi inte klaga på! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1321 besök totalt |