Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 "Smurfen"
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
117 besök senaste veckan (54073 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

John Kjellsson skrev:
Grattis till ännu ett lyckat bilköp

Det är ju ödets ironi att du hann sälja bromskylingen till mig. Men jag kan medela att den fungerar utmärkt!
Tror att det är lätt att räkna hem kostnaden för seriöst fungerande bromskylning. Jag upplever att slitaget på både skivor och belägg mindre än tidigare!

Hoppas att du hinner besöka Nurburgring med smurfen!

/ John

Tack !

Tror du har helt rätt avseende kylningen, ska försöka få till något vettigt, men skjuter upp det ett tag, ska faktiskt bli skönt att inte behöva tillbringa hela vintern i garaget

Ringen är farlig....

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Gjorde ett litet inhopp i garget igår, bytte beläggen bak, ska köra ut bilen på vinterförvaring idag, så garaget blir tillgängligt för en av brukshinkarna, och ett belägg bak var verkligen HELT slut, lite konstigt, med tanke på att de andra tre beläggen var jämnslitna med ca 35% kvar.

om oket kärvade, borde väl bägge beläggen ligga på och bli ungefär lika slitna !?

PS! Lägger upp någon illustrerade bild, så fort bilduppladdningen börjar fungera...

Racern:
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Bistec skrev:
Gjorde ett litet inhopp i garget igår, bytte beläggen bak, ska köra ut bilen på vinterförvaring idag, så garaget blir tillgängligt för en av brukshinkarna, och ett belägg bak var verkligen HELT slut, lite konstigt, med tanke på att de andra tre beläggen var jämnslitna med ca 35% kvar.

om oket kärvade, borde väl bägge beläggen ligga på och bli ungefär lika slitna !?

PS! Lägger upp någon illustrerade bild, så fort bilduppladdningen börjar fungera...

Flytande ok? Då slits belägget på kolv-sidan fortast, oket sitter still och det belägget får jobba medans det andra vilar sig i form.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
Bistec skrev:

Flytande ok? Då slits belägget på kolv-sidan fortast, oket sitter still och det belägget får jobba medans det andra vilar sig i form.

Det var dock precis tvärtom i detta fall, och på den helt problemfria sidan var slitaget identiskt på båda beläggen, och det är det jag är van med sedan tidigare !

Racern:
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Bistec skrev:
Niklas Rosell skrev:
Bistec skrev:

Det var dock precis tvärtom i detta fall, och på den helt problemfria sidan var slitaget identiskt på båda beläggen, och det är det jag är van med sedan tidigare !

Ja det var ju konstigt. Då kan man ju skrota min teori! (I det här fallet)

Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

Niklas Rosell skrev:
Bistec skrev:
Niklas Rosell skrev:
Bistec skrev:

Ja det var ju konstigt. Då kan man ju skrota min teori! (I det här fallet)

Tror inte man behöver skrota teorin, det är nog det vanliga att det slits så.
Men i detta fallet vette tusan??

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Markus97 skrev:
Niklas Rosell skrev:

Ja det var ju konstigt. Då kan man ju skrota min teori!

Tror inte man behöver skrota teorin, det är nog det vanliga att det slits så.
Men i detta fallet vette tusan??

Skrota inga teorier utifrån Martins erfarenheter från bromsar

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jag har också varit med om samma sak. Belägget på utsidan slits fortare.
Tror det beror på att oket kärvar på glidpinnarna. Fastbrännt fett typ. Efter att ha putsat upp mina så blev det bättre.

Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004

Fixa 4 kolvsok bak Martin!

BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Ja, jag skrev ju i det här fallet...
När det bromsas kanske oket fastnar i "bromsat" läge istället för att gå tillbaka så klossen ligger an?

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Här kommer de illustrerande bilderna:

Gamla.....ett väldigt slitet !!!

Nya grejer...hoppas det lirar !

Svårt att förmedla med en mobilbild förstås, men det blev ett riktigt lyft med omlack, och sedan en lackförsegling på det, det var kul att ta en söndagstur med bilen till slutvinterförvaringen

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Har du lackat bilen igen nu?

Stavsjö
Här sen Jul 2004

Lite "smurfigare" lyster nu!!

BMW 530d

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

...och tyngre blev den...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
...och tyngre blev den...

Joo...den är riktigt tung nu, om det går långsamt i sommar, vet ni vad det beror på !!!

BTG: omlackad i somras, då den ej var in min ägo, blev ju repad över hela bilen, sabotage alltså....

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Blir ett ganska lugnt banåkaår då bilen ska få nytt tag över huvudet, och även vi andra i familjen .

( Tips mottages gärna på om det är något speciellt man ska tänka på när man bygger garage, blir 55m2 och två portar, ca 6,2 x 8,6 m, tillräckligt...!? )

Dock ligger nya r-puckar ( Yoko A048 ) och väntar på bussterminalen, i övrigt kommer bilen inte att utvecklas så mycket i vinter !

Racern:
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Bistec skrev:
( Tips mottages gärna på om det är något speciellt man ska tänka på när man bygger garage, blir 55m2 och två portar, ca 6,2 x 8,6 m, tillräckligt...!? )

Nej, det blir alltid för litet. Jag har 21*6m och skulle vilja bygga ut

Stavsjö
Här sen Jul 2004

Bygg dubbelt så stort så jag kan vinterförvara min m3 där också!!
Skämt åsido, trevligt med nytt hus, lycka till och hoppas det blir kanon! thumbs up

BMW 530d

Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

Bistec skrev:
Blir ett ganska lugnt banåkaår då bilen ska få nytt tag över huvudet, och även vi andra i familjen .

Dock ligger nya r-puckar ( Yoko A048 ) och väntar på bussterminalen, i övrigt kommer bilen inte att utvecklas så mycket i vinter !

Det blir för litet! Jag har nästan samma mått på mitt garage men jag har en 5 meter bred port istället. Mitt garage är 6,6 X 8,3 meter! Jag skulle välja ha minsta 7,2 meter bred garage istället om jag byggde nu och totalt minst 65 kvm. Det finns lite bilder på mitt garage under min bil tråd om du vill få en känsla på hur stor det kan bli med ditt bygge!

BMW Club Schweden.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Vinterns enda uppgradering, nypolerade avgaspipor

I veckan åker nya r-däcken på, blev Yokisar igen.

Kommer också att återinstallera den lite enklare orginalbromskylnignen, för att bilen ska så mycket normal användarfunktion som möjligt, kommer att användas lite mer som "andrabil" i sommar än innan.

Laddar också upp med nya belägg fram, PF 01 ska jag prova nu !!

osså blir det ny olja + oljefilter, även luftfilter tänkte jag.

En bild också förstås...

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Bilen såld igen, till en entusiast, som säkert kommer ha mycket kul med den.

Dock vill ha nog inte sälja tillbaka om 3 månader, vilket innebär problem om jag ångrar mig igen...

Racern:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 "Smurfen"
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
117 besök senaste veckan (54073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande