| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skall bygga R/F system på min katförsedda BMW 635csi???
|
1193 besök totalt |
|
Hej! Jo de e så att bilens avgassystem har rasat samt ena katen var det bara skrot kvar i och nu vill jag bygga eget system i rosfritt med org.grenrar kvar. och min undran är hur jag skall bära mig åt med storleken på rören,pratade med "rakarör" och han sa att 2,5" singel räcker gott till 3.5l och upp till 250-260hk. Men kikar jag här på forumet så känns det inte alls så! Bilen använder jag till "åka fort" samt familje resor på ena halvåret så att ljudnivån är av betydelse! helst skulle jag vilja köra 3"racekat vidare ned till 2.5" med efterföljande mindre ljuddämpare och slutdämpare mod.större? Vad tror ni? Hälsn.Thomas. _________________ Thomas Lindahl |
||
|
Re: Skall bygga R/F system på min katförsedda BMW 635csi???
En bra början för att hålla nere ljudvolym dela upp systemet i två mindre rör, ju större diameter ju större dämpare brukar krävas och risken för otrevliga resonanser är i alla fall stor. _________________ Roland Johansson |
||
|
Är det möjligt att gå ifrån dubbelt på grenrör ner till katten(singel) 2.5"-3" antar att3" flödar bättre men det kanske är att överdriva med 3"?? för att sedan dela upp det i två 2" men då blir det problemas med slut dämparen som får vara max 150mm bred (vill inte ha dubbel åt "fel" håll?
_________________ Thomas Lindahl |
||
|
Re:
om du redan har dubbelt, VARFÖR dra ihop dem i förtid? Låt det vara dubbelt, bygg eller köp en 'dubbel' ljuddämpare dvs en kropp men två separata rör igenom. _________________ Roland Johansson |
||
|
Japp. Dubbla system dämpar mycket fint. Jag skulle rekomendera att du byter katter och skaffar "raktigenom" dubbelrördämpare. Avgaspulser från rören tar fint kål på varandra och dubbla rör är lättare att "kröka" runt än en dubbel grov.
Så om du ids rekomenderar jag dubbla 2-tummare med friflödande dämpare. Lagom bullrigt, sticker inte lika långt ner och duger fint för sugmotor. Ganska orginalliknande också. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det blir lite knepigt att få rum med mellan dämparen,går det att köra en stor kat(singel) eller bör man köra dubbla tänkte mest på pris aspekten att det blir lite hrm inte så lite dyrare med dubbla kattar,var förbi "ferrita" och de tog 8500:- efter kat föratt bygga ett singel system,blodigt tycker jag för dubbelt vart det över 12000:-
om man kör dubbla och endast köra med stor slutburk,räcker det eller ska man försöka få in dubbla långsmala brevid varandra? _________________ Thomas Lindahl |
||
|
Re:
om du vill ha någonting som dånar och lever rövare i bilen så satsa på ett stort rör, vill du ha tyst (fick det inttrycket) så dubbla rör. och du behöver inte ha separata dubbla ljuddämpare, gör ett ovalt hus med dubbla anslutningar och dämpull mellan etc så tar det troligen mindre plats en än grövre singeldämpare. _________________ Roland Johansson |
||
|
Känns som att hur man än vänderoch vrider på det så blir det knepigt!
om man har en dämpare bak mod. dunnel in och dubbel ut så måste jag tyvär vrida den i stående vinkel p.g.a att jag bara har ca:180mm mellan tank ock res.baljan? Men helt klart skulle jag helst vilja ha dubbelt 2".men undrar ifall det går med en singel 3"kat för att sedan dela upp det i två? Tacksam för svaren! _________________ Thomas Lindahl |
||
|
Tjena Thomas!
Jag har 3" singelrör från främre dämparen på min,och ja.. det väsnas en del,och man blir ganska trött i huvudet under långkörning. Visserligen tror jag nog att även dubbla 2" kommer att väsnas en del med,men inte hur mycket. Det mesta oljudet och resonansen,kommer via bakluckan,och jag fick mycket av oljudet att försvinna då jag förlängde slutröret en aning.
|
||
|
Hej på dig!
Jo de e en mycket trevlig syn under din bil,jag har nog kommit fram till att jag kör-dubbla grenrör som går ihop till en 3" racekat för att sedan delas till två st.2" fram till en 2" dämpare med dubbelt in och dubbelt ut för att sedan gå ihop till 2.5" singel fram till slutdämparen mod.stor oval 2.5" snom jag sneställer för att få så stor dämpning som möjligt,allt i rostfritt kat och bakåt,jag tror att denna inst. skulle dämpa en hel del? eller byter jag ut mitten dämparen mot två smala typ "booster" ifrån raka rör! Jag har ju hört din bil Patrik och jag tyckte inte att den lät mycket lät lagom tycker jag,fast det är helt annorlunda att sitta i och lyssna förstås! Hälsn.Thomas _________________ Thomas Lindahl |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1193 besök totalt |