| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"kona" bränslerör?
|
6 besök senaste veckan (9370 totalt) |
|
"kona" bränslerör?
Skulle vilja göra som en liten bubbla, eller nånting på änden av mina koppar-bränslerör så att slangen absolut inte kan glida av. Jag kommer bara inte på vad det heter eller vad ett verktyg heter. Finns det något "shortcut" än att köpa något dyrt verktyg? Hittar inget när jag söker, men så vet jag ju inte heller vad jag ska söka efter för ord
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Är det det här:
Det står att det är för 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" och 1/2", rören har jag för mig är 8mm utvändigt? Är det tillräckligt nära 1/4" för att det ska funka ok? Då är ju saken lätt fixat. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Det "kan" göra en bubbla som funkar bra men det är lite hit&miss. Jag får till det hälften av gångerna ungefär (undantaget bromsrör där det nästan alltid blir bra).
Har man längd på röret så man kan kapa ett par gånger kan det vara värt att testa. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Inte för 8mm (tror jag )
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Biltema gruket ovan funkar utmärkt för att göra en bubbla på röret. Dock så hamnar ju bubblan på änden och inte en bit in...Har kört med denna själv både på 8 och 10mm rör tex.
Det ä visst ett dubbelkoningsverktyg.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Re: "kona" bränslerör?
Jag tycker att du oroar dig i onödan.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re: "kona" bränslerör?
Jag har aldrig tidigare gjort så här, och ej heller i framtiden är det egentligen nödvändigt. Gummit "vulkar" typ nästan fast på röret ändå, och krafterna är små. MEN, när jag ändå håller på, kan jag lika gärna ta det säkra för det osäkra. Det kan inte ta mer än 5min per rör, och det är fyra ändar. Kommer passa på att ta bort det tredje ventilationsröret när jag ändå håller på, och därmed spara vikt
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Gammal tråd men snubblade över ett verktyg för att göra just detta ("Parker Tube Beading Kit"):
http://www.pegasusautoracing.com/pro |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
"kona" bränslerör?
|
6 besök senaste veckan (9370 totalt) |