Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3623 totalt) |
Bur och baksäte?
Går det att bygga en funktionsduglig bur och behålla baksätet? Jag vet att Ring Taxin hade det när man körde med E34. I det här fallet gäller det en M3 E30. Iom att det inte ska tävlas med bilen så behöver den inte vara godkänd av FIA eller SBF. Men den bör naturligtvis skydda vid en eventuell rullning. Finns det färdiga lösningar eller är det custom som gäller? Någon som har bilder på något liknande? _________________ Anders Dauner |
||||
Han som köpte min M3a ska visst ha hittat en bur som går att sätta i utan förstöra baksätet. Fast vad den hette och om det var en halv eller helbur minns jag inte...
![]() Jag kan ju fråga honom nästa gång jag springer på honom, tyvärr bor jag i Nederländerna så det dröjer nog tills nästa år innan jag gör det... ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Det gör iofs inget om baksätet behöver modifieras. Bara det är lätt att montera i och ur (och går att använda förståss) så är det ok.
Måste vara hemskt att bo i Holland. Jättelångt från alla roliga banor. Ring Knutstorp är väl närmst. Eller finns det någon roligare Ring på närmre håll? ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Hmm.. Det var nån konstig okänd Ring som låg exakt 27 mil härifrån... Vad var det den hette nu? ![]() ![]() ![]() ![]() Baksätet i E30 är ju lättare att montera ur än att få upp ett mjölkpaket. Det är väl bara att se till att nån stäva inte går igenom hela sitsen, eller? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Du Anders kolla http://www.heigo.de/ASP/index.asp?PI
Kanske är nåt för dig... Dessa burar har varit på tal i en annan tråd om 944. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]()
Jo visst är det enkelt att plock ur. Två skruvar om jag inte minns fel (eller var det tre). Och så länge man inte behöver dra rör genom sittdynor och dyl så funker det. Dock så kan man ju inte ha någon tvärstäva (blir svårt att använda baksätet då). Får man någon stabilitet då? Eller kan man lika gärna köra på enbrt båge då? Finns det halvburar som bara inkräktar på utrymmet mellan a- och b-stolpe? _________________ Anders Dauner |
||||
Den där buren såg verkligen intressant ut. ![]() ![]() Där verkar de bakre fästena sitta långt ut i bagageutrymmet. Det kan de väl ändå inte göra på en E30? Då skulle man ju behöva kröka rören ganska mycket. Får nog ta och skicka ett mail till Heigo. _________________ Anders Dauner |
||||
Denna bilden (som jag hittade på deras hemsida på den buren)
![]() ser det ut som buren är fäst i hatthyllan, "över" baksätet. Men det ser dock ut som det finns en digonalsträva som kan peta medåkare i ansiktet... Edit: Jag hittade tråden om burarna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kanske den där bakåtriktade strävan kan vara skruvad (vet ej vad SBF regler säger om det) Isf kan man ju besiktiga med den demonterad.
På Lotus Elise brukar väl snedsträvan vara framåtriktad, alltså där passageraren ska sitta, ner mot golvet där. Tydligen ska det gå att sitta där ändå (jag har inte provat). Vet ej om Eliser med bur är regbesiktigade för 0 passagerare? _________________ Pär Hylander |
||||
För ett antal nr sen var där en golf med baksäte + bur med i spoilernytt. Trots att det var en 4-dörrarsbil var det ett j--la bök att ta sig in och ut ur baksätet.. men det var inte några problem hos sbp om jag minns rätt.. ska se om jag kan gräva fram blaskan..
_________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Hittade tidningen, nr 17/2002.. men hela den bilen är mer show än go.. buren sitter där bara för syns skull och baksätet är i princip omöjligt att använda.. stylingprojekt av den värre sorten (suck..)
_________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Bra fråga. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Jag är tveksam till att BMW klassat någon bur till E30 som inte berövar baksätet. Till Ascona B finns det en klassad bur (Rally) ihop med baksätespassagerare. Så kolla om BMW klassat någon bur för folk i baksätet.
om inte annat går det ta inspiration från Ascona-buren. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Bur
I den gule urisen har vi en Gus rallybur utan monterad diagonal bak. På bilprovningen tyckte dom bara att vi skulle täcka buren med isolering så man inte kunde slå i den, annars var det ![]() |
||||
![]() Varför måste jag leta efter en bur som är klassad av BMW? Kräver svensk bilprovning detta? _________________ Anders Dauner |
||||
Hej
Nej, det krävs inte. Så länge buren är lämpligt vadderad och man inte anser att den hindrar passagerare så är det ingen fara. Ska inta vara nån fara... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nej, det är inget krav som bilprovningen har. (Som också framgår av Daniels svar.) Poängen är att utförandet är redan godkänt, du slipper oroa dig för eventuellt godtycke vid besiktingen. Se det som att det i så fall finns en mall som man kan följa. Du är dock inte tvungen. Jag skulle tro att det är två saker de tittar på primärt, islagsrisken och åtkomst. Det får ju inte vara alltför mycket rör i vägen vid i och urstigning. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Kanske en demonterbar diagonalsträva kan fungera? När det är dags för
race skickar man ur baksätet och monterar in strävan. Det är OK enl. SBF:s reglemente. Besikta kan man ju göra utan diagonalen. Däremot kanske man blir tvungen att ta hål i ryggsätet. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
okej, då är jag med på vad du menar. _________________ Anders Dauner |
||||
Jag har funderat på det också. Men iom att det inte ska tävlas med bilen så behöver inte buren vara godkänd av SBF. Då är det viktigare att det är ok hos bilprovningen istället. _________________ Anders Dauner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3623 totalt) |