Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (10098 totalt) |
motorn har anlänt
Hittade denna lilla klimp i Linköping! Från en 9000 -96:a. ![]() ![]() Röda spridare klarar vad jag förstått en del! ![]() Bäst att dokumentera alla kablar man kopplar bort! ![]() Så här står den nu i väntan på att tippas på en liten vagn och rullas in under bilen för att möta en växellåda... Ha det gott i skuggan!/Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
bakaxdel av
Blev lite gjort i kväll. Ska in och hämta lite s355j2h rör i morgon innan de tar semester på stena. Tänkte göra framvagnen i 30x30x3mm. En mutter kvar på ovansidan, bromsvire och bromsslang ivägen för att sänka ner bakaxeln mer. ![]() oljan får stå och droppa över natten... ![]() Sen får denna goding rulla ut. ![]() Annars är det mest så här det ser ut..... Nästan så det går att plocka äpplen i golvbrunnarna i källaren. Men det är ju både roligare och billigare än att försöka bygga en räserbil! ![]() ![]() Ha det gott/Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
Äntligen är allt gammalt bråte ute ur garaget. Karossen står upp pallad och jag lyckades rulla in den nya motorn på en position som närmar sig den tänkta. Damsugade till och med golvet så det ska bli riktigt roligt att börja skapa hätifrån. Åtrkommer med funderingar kring framvagn, motor när jag mätt lite på plats. ..... Ursäkta telefonbilderna...
![]() ![]() _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
kapar Opel
Hej. En kväll till avverkad! Motorn hamnar bakom centrum på framhjulen. Hoppas på detta sätt kunna optimera framvagnsgeometrin utan att motorn dikterar alla villkior. Läser Görans bok och funderar..... Beräknad frigång är 12 cm, då ska ventilkåpan hamna precis under huven...... ![]() /Ha det gott! Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
Hej Axel.
Som det ser ut nu blir det delad bakaxel med a-armar. Siktar på att få så lika geometri fram/bak som möjligt. Möjligtvis hamnar en omega 3000 diff där om jag kommer över en till bra pris. Närmast står att sänka ner karossen till tänkt höjd och placera hjul samt drivlina för att börja rita fram/bakvagn på riktigt. /Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
framvagn
Julens ledighet blev ialla fall till viss del spenderad i garaget. Lite mätande med hjul på plats blev detta. Det finns möjlighet att göra a-armarna längre men jag har i detta fall hållt mig till hjulupphängningsbokens proportioner och medelväg. ![]() /Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
framvagn skapas.
Med dessa högteknologiska metoder måttades framaxeln in! ![]() Så här kommer hjulen hamna, spårrviddsökning med 3 cm mot original. Skärmkanterna kommer att behandlas för att hjulet ska gå fritt. ![]() Denna lilla skiss kommer att ligga till grund för fortsatt arbete. Det är en måttskiss och inte en konstruktions skiss då detaljerna provas ut på plats. Kapklingan var i stort slut så endast den främre ramdelen kapades i dag, men alltid något! ![]() /Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
uppbyggnad påbörjad!
Då äntligen var det roliga arbetet påbörjat. Känns bra med en riktig utmaning. Allt jag gör är första rundan, det går inte fort med allt funderande och prövande men skissen och den första punktade rambiten påminner om varandra i alla fall! ![]() ![]() ![]() "Verkstadsytan" består av 0.5m2 golv och en lika stor skiva på bilen! Men på något vis spelar det inte så stor roll just nu.... ![]() ![]() Jag bygger nu med 30x30x3 mm rör, bla för att sfro bygghandbok nämner denna tjocklek och för att 25x25x2 som många 7or använder inte har den vikten som min bil får. Varför jag tar upp detta igen är för att det känns lite klumpigt och tungt med 30x30x3!? Någom som har argument för/mot eller allmänna tips så tar jag gärna emot detta. Vad gäller tänkt effekt så är min plan att köra på E85 med någon känd saab firmas motorstyrning, 250hk ca... Vikten hoppas jag blir lägre än den va när jag rullade in bilen i garaget. Har varken vägt det jag plockat ut eller de delar jag stoppar i. Jag vet ungefär vad motor, växellåda, förare och hjul väger så någon gång när dämpare och fjädrar ska beställas så kanske det finns anledning att räkna på vikten. /ha det gott! Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
allså jag ska inte kritisera dej men jag fattar inte varför E85 är så populärt, och varför det är klassat som miljövänligt, kör du en liten micra 1.0 på e85 så drar den ju en liter milen, då kan man ju lika gärna köra på vanlig bensin och den drar 0.4, men man gör ju som man vill, är inte direkt för E85 personligen, så då kan jag ställa frågan till dej, varför ska du köra på E85?
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||
Re:
Hej Record_TIC. Av både egoistiska och filosofiska anledningar är E85 intressant. Energieffektivare = mer mos. Valet mellan olja och etanol föll på etanol även om framställningen i dag är oljekrävande så tror jag att om fler väljer bort bensin så kommer det på sikt att ge utrymme för miljöalternativ. Diskussionerna är ju redan i gång på rejsa när det gäller "el räser"! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php edit: // http://www.miljofordon.se/miljoaspek Etanol E85 Lägre kväveoxidutsläpp Minus 60-80% jf bensin Minus 40-60% jf diesel http://www.sekab.com/default.asp?id= E85 innehåller ca 70-75 % energi jämfört med bensin. Vid körning på bioetanol E85 blir prestanda bättre än vid körning på bensin. Motoreffekten på Saabbilarna ökar med ca 20 % (ca 30 hk) på grund av att etanol har ett högre oktantal. // Ha det gott! Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
Re:
i en busbil kan jag förstå det, då är man ju sällan brydd om förbrukningen, men i en daglig pendlarbil, där säger jag att det än så länge bara är dumt att köra på E85, är ju inte nå mycket billigare att tanka och den drar förbannat mycket mer än en vanlig bensinare, men nu ska jag sluta skräpa ner din tråd med klagomål, fin bil förövrigt, är lite svag för Manta A :P hämtar en själv till våren _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||
Re:
"Skräpa gärna ner min tråd", det är ju en relevant diskussion! Det är ju upp till var och en att ta ett personligt ansvar för sin energiförbrukning och de gifter man släpper ut. Att det kostar mer pengar om jag släpper ut mindre skadliga ämnen så är det ett val och en prioritering jag gör. När jag byter bil nästa år blir det definitivt en 9-5 med någon "miljömotor" i! Ha det gott! Jonas _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
konstruktion bottenplatta
Innan jag köper fler rör vill jag bolla några tankar. Bilen skall inte byggas för att få vagnbok, däremot bör den vara säker och gå in under amatörbygt fordon. originalgolvet kapas ur men trösklarna behålls (istället för att lappa rost). Original balkar byts ut mot nya i samma dimmension. 2 längsgående 40x40x2,5mm samt 2 tvärgående 65x40x2,5mm. Dessa kompletteras med triangulering enligt bild med 30x30x2mm. Undersidan får sedan en hel plåt, tjocklek vet jag ej vad som är lämpligt! "boxarna" fram och bak trianguleras på undersida, bak/fram, över beroende på platts samt förbinds med buren som byggs med GT och andra beprövade metoder som förebild. Där kommer nästa stora fråga. Om jag har tolkat diskussionerna rätt så kan jag använda normaliserade sömmade rör, sk konstruktionsstål. Jag läste någonstans att "precisions stålrör" inte dög. Konstruktionsstålet har ju begränsade dimmensioner med 2mm gods!? (enligt stenas lagerlista). Altså- rörbyggar firmor använder "svårbockade" rör kvaliteér medan jag som lekman kan/bör använda normaliserat sömmat konstruktions stål! Jag vet att detta debatterats i många spaltmeter men jag blir ändå osäker på vad jag har att välja på. Nästa fråga blir ju då om man ska ha samma godstjocklek på alla rör men olika dimmensioner beroende på funktion. ![]() _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
|
||||
Årets första updatering!
Då finns det bevis på att "rotslagningen" går framåt. Opel rost! ![]() Mycket lite Opelrost! ![]() Gradskivan från småskolan fick bekänna färg. ![]() Så även Sunes gamla fil! ![]() Detta knåpas nu ihop till något som ska bli golvet i den "nya" bilen. Lägg märke till klaff-felet då fotografen i bilderna ovan står inne i den murade väggen ![]() Mitt i detta nya golv trängs motor, växellåda och jag. ![]() Nu ska ramen ihop med ett par rör till och motorfästen skall göras. Sen behöver jag nog tänka lite för att triangulera mig fram till fram och bakvagn. och måla det sista på huset! _________________ Jonas Kellander ![]() |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (10098 totalt) |