| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Borg Warner T5 Fabriksrenoverad.
|
5285 besök totalt |
|
S: Borg Warner T5 Fabriksrenoverad.
Hej, Hjälper en polare att sälja lite pryttlar som blivit över.. En ny T5 låda från Mustang 87-93
Tyvärr visar det sig att det är en fabriksrenoverad utbyteslåda, alltså inte en ny som jag först uppgett. Den satt på Mustang 87-93. Tyvärr är id plåten borta efter renoveringen, men jag har lådan hemma och kan kolla utväxling, mått etc.. Ingående axel = 1-1/16 tum/10 splines Utgående axel = 28 Splines 3.35:1 på 1:an Pris: enl övk. Tyvärr har jag inte mycket uppgifter för tillfället. Lägger upp det fortast möjligt. Fler bilder kan mailas. Mvh Hp _________________ Håkan Persson |
||||
|
Re:
Motorn såld! Tack till Dude och SlimVince för all hjälp/info! Polaren trodde det var en 2 liters.. Finns det ngt sätt att se det på bilden? De finns väl i 2.0 också? Jag är ett blåbär på dessa motorer...
_________________ Håkan Persson |
||||
|
Re:
om toppen är lostfoamgjuten, så är det en 2,2 (det kan iofs kommit ngn avart med kort slag och den gjutningen, men inte vad jag vet om) Annars är det en sandcast. iom att det inte är uttag på båda kammarna i bakkant på toppen signalerar stark 2,2. Ett bombsäkert sätt är att lossa tråget och mäta slaglängden alt ta ur ett stift och mäta den vägen. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
2.0 liters-varianten finns mig veterligen inte i sugisutförande men väl som Turbo (LNF) och kompressorladdad (LSJ). Båda dessa har samma block som 2.2-litersvarianten men kortare slaglängd. 2.2-litersversionen (L61) finns (original) bara som sugis.
Det finns även en 2.4-litersvariant numer med variabla kammar, sugis även denna, men den har helt annan topp. Bilden visar definitivt en sugis med 2.2-liters motorns topp varför jag tror att det måste vara en 2.2-litersmotor (har en sådan i min Speedster och ytterligare en ståendes i garaget - och Dude har mekat med ännu fler än jag). Toeretiskt möjligt dock att någon beställt en one-off med kortare slaglängd...inte så troligt - varför sänka volymen och kompressionen på en sugis? Edit: Dude hann före
_________________ Vincent Wong |
||||
|
Dude!
Du verkar veta dina saker.. Här är ytterligare några (dåliga mobil)bilder. Minns inte hur toppen såg ut, men jag reagerade på att något ställe att gjutningen såg ut som typ silverlackad frigolit..
Står det på motornumret? och var hittar jag det isof..?
EDIT:Vincent, tack för din input! _________________ Håkan Persson |
||||
|
Re:
Det låter som "lost-foam" - brukar se ut som silverlackad frigolit...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Varför inte?
Känns som en lagom motor att stoppa i ett projekt. om jag inte är fel på det, så har den 147hk. Ska väga den vid tillfälle, den är ju helt i aluminium Att sen få skruva med helt nya delar..
_________________ Håkan Persson |
||||
|
En liten varning i all välmening
Motorn har traktor/bruks-beteende. Har man en motor med 94,6mm i slag och 86mm i borr, så blir det inte så skoj i en busbil (såvida man inte gillar att köra under 5500rpm) Det finns ett budget-trim (nåja) som en kille på www.z22se.co.uk har provat ut och filat på som ger bra med pulver. Kanske Slimvince har en länk till Vockys tråd? Dock finns det en uppsjö med trimprylar i USA och rätt mkt i England _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Man får rota runt lite på z22se-forumet och kolla vad Vocky har gjort: http://www.z22se.co.uk/forum/viewtop
Han har bytt luftfilter samt insugsplenum, portat spjället, kammar med längre duration (minns inte hur det var med vev, vevstakar och kolvar men original duger fint så länge man inte skall varva högt eller har än mer effekt än vad man kan få ut utan att överladda), tagit bort balansaxlarna, lättat svänghjulet samt fått ECU ommappad inkl höjning av varvtalsstoppet. Bättre grenrör och avgassystem (bl.a. tagit bort pre-katalysatorn). Det verkar som att man med viss ansträngning kan nå drygt 200hk (isf 147hk) utan att överladda. GM själva har också tagit fram olika utprovade sätt att trimma (kompressor, turbo, lustgas mm) http://tunersource.gmblogs.com/Racer _________________ Vincent Wong |
||||
![]() |
SÄLJES
S: Borg Warner T5 Fabriksrenoverad.
|
5285 besök totalt |

