| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstruktion av pedalställ, tips tack!
|
728 besök totalt |
|
Fick idag iden att jag ska bygga mitt eget pedalställ precis som jag vill ha det efter eget huvud =) Har suttit och funderat en del och kommer säkerligen bli massa frågor och funderingar, och en del uträkningar som fuling säkert gillar
Fundera mest över gasen idag och slänge ihop en liten snabb skiss som ser för j*vlig ut men duger nu, har jag tänkt rätt för det första med konstruktionen, gaswiren fäst i det hålet som är över. Det jag fundera på är om man gör den plattan som wiren sitter i med flera olika hål i olika positioner så ska man kunna ställa utväxligen på gasen men hur räknar man ut detta? Vad är utgångs läge? Eller finns det inget man får bara prova sig fram eller?
Sen lite allmäna frågor jag inte hittat svar på: 1. Finns det något krav på avstånd mellan pedaler eller något rekommenderat avstånd? 2. Är sugen på att bygga den helt utan att svetsa och göra den i aluminium, vilken tjocklek på materialet i armarna respektive konstolen rekommenderas? och håller det för belastningen som blir både om man ser till pedal och till konsolen som ska hålla cylindrarna? Vi kan väl börja så iallafall
|
|
om du sätter ett ändstopp nära fotplattan; 'kan du göra resten av pedalen och länkaget väldigt klent (lätt), utan risk för att något går sönder.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
728 besök totalt |