Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
val av stötdämpare och fjädrar BMW 325 e30
3107 besök totalt
_jensa_
Linköping
Här sen Sep 2007

Trådstartare
val av stötdämpare och fjädrar bmw 325 e30

klurar på vad man ska ha för fjädrar och stötdämpare till min bmw 325 e30`
ska användas flitigt på bankörning.men vill även komma undan ganska billigt. så om man räknar bort coilovers vad finns det då för bra?
är det koni som är kung elller??

www.streetx.org
http://www.garaget.org/?car=80785
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Bilstein...
Koni...

Vad är "billigt"?

Biltema är billigt, och han den där killen i Kalmar är också billig.

Men det är ju knappt godtagbart på en sleten vinterbil.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
_jensa_
Linköping
Här sen Sep 2007

Trådstartare
inte biltema billigt men inte coilovers dyrt några tusenlappar så jag antar jag kör på koni då...

www.streetx.org
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006

Re:

_jensa_ skrev:
inte biltema billigt men inte coilovers dyrt några tusenlappar så jag antar jag kör på koni då...

Det kan bli lurigt att bara byta dämpare!! fjäder i samverkan med dämpare är av betydande vikt typ 40% för hur bra ditt chassi kommer fixa kon/bankörning. (original fjäder funkar inte bra på bana )

Mitt råd är att använda ett "mellan stegs kit" dvs en specifikation med sänkning 30-40mm och ngt hårdare fjädrar än original samt en dämpare som är avstämd mot fjäderkonstanten och hammnar i rätt verkningsområde. thumbs up Investering är 6000 för H&R, bilstein ngt dyrare...och mjukare så det är nog inte din option.

Med ett sådant steg 4 kit kan du utveckla ett tag till innan det är dags för coilovers. kolla in vår hemsida för mer info. www.snowdragon.se

Kul med en E30 till på banorna.. har du inte licencs kolla in www.bmwsc.com där finns det möjlighet
att bli medlem och ta licens på samma gång. jag kommer vara där iaf..toppen träff på mantorp..

Vi testade biltema gas med original fjädrar på E30 320 det var inte helt fel på en pendlarbil typ ngt fastare och stabilare än original.. så helt kassa är de inte..livslängd vågar jag inte svara på dock..dessa sitter på
vår donator bil som står och dräller på gården...
Men är budgeten helt kass så är dessa med bil på original höjd/fjäder ett snålex alternativ så gott som ngt..

mvh /matz

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Budget funkar aldrig.

Jag skulle ha ett rätt billigt chassi var tanken.. slutade med bilstein clubsport race med racefädrar, coiloverombyggnad, justerbara toplagringar osv, blev inte så billigt osm det var tänkt .

Men H&R har ju sitt Cupkit i en rimlig prisnivå, nu har jag ingen erfarenhet av det men verkar va bra till priset? Annars ringer man Till Samuel/Millway, men då kan det sluta som ovan .

Hoppas du tänker gå med i bmwsc och ta licens till Mantorp, det tä'nker jag göra, kunde vara kul med iaf 2st e30 som tar licens då .

OT: Skulle va kul att få Dig Matz som instruktör då, fick äran att åka med dig och din Z3 på Knutan i somras thumbs up .

ÅSA
Här sen Jun 2006

Re:

Ultura skrev:
Budget funkar aldrig.

Jag skulle ha ett rätt billigt chassi var tanken.. slutade med bilstein clubsport race med racefädrar, coiloverombyggnad, justerbara toplagringar osv, blev inte så billigt osm det var tänkt .

Men H&R har ju sitt Cupkit i en rimlig prisnivå, nu har jag ingen erfarenhet av det men verkar va bra till priset? Annars ringer man Till Samuel/Millway, men då kan det sluta som ovan .

Hoppas du tänker gå med i bmwsc och ta licens till Mantorp, det tä'nker jag göra, kunde vara kul med iaf 2st e30 som tar licens då .

OT: Skulle va kul att få Dig Matz som instruktör då, fick äran att åka med dig och din Z3 på Knutan i somras thumbs up .

Riktigt thumbs up att bygga om flera gånger blir bara dyrt.. det är ju förstås svårt att veta innan man lagt ett antal varv. att det är banåka man ska satsa på.. men om så är fallet, då bör man göra som du dvs skaffa riktiga grejor redan första gången. (medan skrapar ihop till dessa är det bättre att lägga energi och pengar på chauffören. Även om det innebär att att åka biltema dämpare på banan..varje varv oavsett bil är en lärdom.)

Ngn ära e de väl knappast men jag hoppas du tyckte de va kul..

hoppas jensa hänger på till mantorp...

_jensa_
Linköping
Här sen Sep 2007

Trådstartare
naerå ska ha något rejält. men inte i coilovers klassen om man säger så. men det lutar åt konidämpare med nåra bra fjädrar...

www.streetx.org
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006

Re:

_jensa_ skrev:
naerå ska ha något rejält. men inte i coilovers klassen om man säger så. men det lutar åt konidämpare med nåra bra fjädrar...

Låter bra... detta förstod jag därför rekomenderade jag att att köpa fjäder och dämpare ihop (ej coilover utan ett kit som passar rätt i dina topplagringar etc...)

"bra fjäder" är inte helt lätt om man inte är en jäkel på att beräkna dessa och då e de mycket man ska tänka på... (vikt, corner vikt, ride höjd, dämparens verkningsområde/fjäder inspänd, oinspänd fjäder längd mm..)

om du bara ska köpa dämpare, så är dessa med 99% sannolikhet avpassade för original fjäder..

\matz

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

har du 51mm ben tycker ja du ska köpa coilover konverteringskittet av samuel + gula koni + några vettiga fjädrar samuel kan säkert rekomendera några

2000kr har ja för mig kittet kostar + koni + fjädrar.

tror inte man får mer bang for the buck för nått annat.. jag kommer iaf köra 51mm gula koni med samuels coiloverkonvertingskit i sommar..

smäller väl på h&r clubsport kittet på någon 318i/s om ja får tag i en vettig bruksbil..

BMW Abuser
Citera
Skruva banåkabil
val av stötdämpare och fjädrar BMW 325 e30
3107 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande