| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta Stötdämpare
|
6 besök senaste veckan (11644 totalt) |
|
Korta Stötdämpare
Någon som vet hur man kortar kolvstången på en stötdämpare? Behöver man några special verktygvid kapning/gängning? Tänkte eftersom kolvstången väl är tillverkad i härdat stål? Stötdämparna är av märket orap och är gasfyllda så det vore lämpligt om man inte behövde plocka isär dem, utan bara kapa ändan på stången o sedan gänga om. Är detta möjligt? _________________ Emmanuel Garcia Lancia Delta Integrale |
||||
|
Kolvstången är med största sannolikhet inget annat än en kromad axel.
Hård på ytan, mjuk som smör inuti. Bågfilen kanske blir lite trött, men i övrigt är det bara att kapa på. Någon som invänder? EDIT: Jag hade inte gjort detta utan att demontera dämparen. Men det kanske kan funka.. En svarv är att rekomendera för bearbetningen. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
jag kortade stötdämpare till min 5 serie (518 -75) genom att sätta upp i svarven ..bondsmide.. slipade bort ythärdningen/hårdförkromningen med vinkelslip sedan slätsvarvade jag axeln svarvade gänga och skar av axeln... men detta tilltag är preskriberat nu.. jag säger inte att dettta är rätt men så gjorde jag och det funka..
en kompis gjorde samma sak på hans mercedes, kortning 80 mm han lämna till ett amu center och det kosta kaffebröd. Ps. 8-10 år sedan... ds.
_________________ Michael Thulesius |
||||
Jag invänder; axeln är inte ens hård på ytan. eller så har jag väldigt bra bågfilsblad
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
och med tanke på att det var AMU center och folk lär sig där, det kan inte ha använts fel matning och varvtal??? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tack för alla svar. Skit att man inte har en svarv. Det går inte att gänga om med ett vanligt gängsnitt?
Nån som vet något bra ställe man kan lämna in dämparna på i sthlm's eller örebro området? _________________ Emmanuel Garcia Lancia Delta Integrale |
||||
|
Det är nog inte omöjligt att greja det utan svarv.
Det förutsätter kanske att du gängar stången som den är utan att ta ner diametern. Hur man gör det utan svarv har jag inte riktigt klurat ut.. Hur mycket ska du korta? Det kanske finns plats för ett test innan stången kapas i färdig längd? _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jepp det är McPherson ben, kommer ej ihåg hur tjock stången är men dämparna är mkt lika konis gula dämpare i konstruktion. Är inte riktigt säker på exakt hur mycket som behövs kortas men det rör sig kring 4cm.
_________________ Emmanuel Garcia Lancia Delta Integrale |
||||
|
Jag har kortat ett flertal dämpare.
Kromet är ju lite hårt, men inga problem att svarva ner. Jag har kortat både konventionella dämpare där man får svarva ner kolvstången för att få en ny passning mot topplagringen, slå gängan och sen fräsa nyckelvidden i toppen. Lite förenklat iaf. Jag har även kortat "upside down"-dämpare typ Volvo R-sport. De är ännu lättare att korta, men de får kortas i botten istället. Bara att korta, svarva ner och göra en ny gänga. Är lite uddadimension på gängan har jag för mig, M9x1 om jag inte minns fel. Jag gängade M10x1 istället och tillverkade en egen mutter som skruvades på först som mothåll för bottenkoppen. Jag har märkt skillnad på Biltema och Volvo originaldämpare att kromet var mycket tjockare på originaldämparna. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||
|
Re:
Lyfter en gammal tråd.
Jag skulle behöva korta mina Spax dämpare ca 40mm och funderar på att göra enligt ovan. Dämparen går inte att demontera så jag tänkte kapa kolven, borra och gänga 20mm, skruva i en bit gängad stång med gänglåsning, fasa gängan så det passar i övre fjädertallriken och på med en mutter. Kolvstången är 12mm i diameter men jag är lite osäker på gängans storlek. M8? Någon som gjort något liknande? Går det borra i kolvstången eller är det ett härdat stål? Vore ju tråkigt att paja dämparna så här på vårkanten...
_________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Hmm...
Jag skaffade kortare dämpare istället. Det kändes mycket lättare att korta benet istället för att ge mig på dämparen. Jag måste kanske byta dämparen någon gång, och då står man där med samma dilemma en gång till.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Saken är den att jag redan har dämpare som funkar hyffsat och årets budget ger inte utrymme för nya. En eftermiddag i garaget kostar ju knappast något.
_________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Gör bara inte bort dig som jag gjorde. Men ingen är väl så korkad..
Jag tryckte ihop en sådan kortad dämpare så gasen gick ur
Det var för övrigt en Spax
Är det bak eller framdämpare ? Varför måste den kortas ? Jag har gjort nya topplagringar bak på min Bmw så kolvstången går längre in i bilen. Alternativt är ju att komplettera med en hjälpfjäder om problemet är att huvudfjädern är för kort i förhållande till dämparen. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Det gjorde jag redan innan jag hade köpt dom!! Så det var svårt att pruta. Som tur väl var ligger gasen separat på dessa dämpare och det var bara att fylla på ny olja och lufta dämparen.
Nya topplagringar är ett alternativ men jag tycker det verkar lättare att korta kolven. Hjälpfjädrar skulle också funka men kostar mer samt att man inte blir av med utfjädringen. Dropstop är ytterligare en variant. _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Då skulle jag nog be någon att svarva och gänga stången på nytt. Tycker 12mm stång och M8
låter lite klent.. Varför skulle utfjädringen vara negativt ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Jag håller med. Problemet blir dock att svarva kolven utan att dela på dämparen. om det inte kan fjädra ut när bilen rollar så lyfter den till slut innerhjulet. En sorts krängningshämmare helt enkelt. _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
om du hittar en kunnig svarvare som har en maskin med genomstickshål såpass stort att hela din dämpare får plats så är det inga problem att svarva kolvstången utan att dela på dämparen.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Det ska nog gå att svarva som Franzen säger. ok , men med bakhjulsdrift vill jag ha hjulen i marken
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta Stötdämpare
|
6 besök senaste veckan (11644 totalt) |