| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SFRo och bygghandboken?
|
1843 besök totalt |
|
SFRo och bygghandboken?
Hur bra stämmer informationen i bygghandboken med verkligheten? Efter att ha läst mycket och ställt ännu fler frågor har jag hittat klara avvikelser från svar jag fått och informationen som står i boken? Finns det det någon kompletterande text man måste läsa? För de som inte vet så sitter jag och ritar på en ombyggd 1975 års Mustang II. Jag tar det senaste exemplet.(s.29 SFRo bygghandbok) "Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme, passagerarutrymme, bagageutrymme eller motorrum. Det gäller dock inte före 1984 års modell." I tidigare diskusoner har åsikten varit den att på min 75'a så får jag ha en fuel cell i bagageutrymmet men inte påfyllningen efterssom påfyllning måste ske från utsidan. Det finns fler saker jag är tveksam till men detta är de senaste. Så, hur mkt kan man lita på innehållet i boken? Just nu känns det lite chansartat? Man kan ju inte sitta och ringa sin besiktnngsman för varenda liten detalj heller? Det hela blir ju inte bättre av att alla besiktningsmän har sin egen tolkning av reglerna. Man måste ju ha någon referens att luta sig tillbaka på? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Re:
Det är väl en bra början. För detaljfrågor är det bäst med din besiktningsman, alternativt att du laddar ner senaste VVFS. Det är inte omöjlig läsning, men ibland hänvisas till div EU dokument som är betydligt knepigare att läsa (allt finns på nätet). Men det låter som om du har specifika frågor, snarare än generella frågor? Förstår inte riktigt vad du är ute efter. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Bygghandboken är tyvärr inte 100% updaterad när det gäller framförallt reglerna. Vi (SFRo) jobbar på en helt ny bok som är omarbetad från grunden - den som Wheels säljer är tyvärr bara justerad år efter år vilket gör att den är lite rörig och inte är heltäckande.
Att "stödläsa" mot VVFS är som sagt klokt. Men VVFS är inte heller heltäckande... När det gäller diskussionen om din tank, så minns jag inte vad jag skrev då. Men det stämmer att reglerna tillåter påfyllning i bagagerummet före 1984 års modell men det rekommenderas inte... Detta är också en av anledningarna till att SFRo har systemet med byggbesiktning. Då är det inte katastrof om man tänkt fel och får justera saker till slutbesiktningen. Vi förväntar oss inte att allt ska vara perfekt utan på ett normalbygge blir det några anmärkningar som måste åtgärdas men framförallt en mängd tips och råd. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Har du någon länk till VVFS?
Angående tanken så är dilemmat att jag kör en halvkombi. Problemet var påfyllningen, Jag vill fylla inne i skuffen men skuffen är ju en del av kupéen och det var där jag stötte på patrull. Tydligen får man inte fylla i kupéutrymet. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Du bör väl inte ha tanken i kupéutrymmet i alla fall? Minsta rekommendation är väl att den måste vara i ett separat utrymme, typ bagagelucka, alternativt att du får montera en brandvägg. Lösningen är ju att sätta tanken "under" bilen (men golvet kan ju byggas om och gå över tanken
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum
Senaste konsoliderade (med "alla" ändringar till 2007-08 ungefär) är 2007:307 (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm) men du måste läsa alla senare ändringar också för att få hela bilden. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
När beräknas den nya boken komma?
|
||||
|
Re:
När den är klar :-) Det är ju livsfarligt att lova saker, men kanske kan den bli årets julklapp 2008? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
SFRo och bygghandboken?
|
1843 besök totalt |