Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2266 besök totalt |
Ventil(fjäder)mekanik
Håller på och rotar i detta med ventilfjädrar och vad som krävs i form av styvhet och inspänningskraft. Har gjort nga enklare överslag själv men känner inte att jag är på rätt väg då de sätt jag räknat gav lite för stora skillnader i svar. Egentligen skulle man väl vilja ha kamprofilen så man kunde se korrekt acceleration. När jag räknade lite överslag fick jag en acceleration på 1930 m/s^2...vet inte hur realistiskt det är...vilket resulterade i ett kraftbehov på 303N. Vid ett annat angreppssätt där jag sökte k för 1,5 gånger egenfrekvensen, vilket borde vara ganska bra tumregel, fick jag en önskad fjäderkonstant på 70N/mm. Känns nästan som jag rört ihopa sorterna lite här... Men men... De data jag har är: Ventilmekanismens massa: 157 g Beräkningsvarvtal inkl lite marginaler: 8500 rpm (motorvarv) Kamdata in: 290°, 10,7mm maxlyft Kamdata ut: 276°, 10,7mm maxlyft Kan man estimera att man har maxlyft efter ca 105° kamrotation? Verkar ligga därikring på de flesta trimkammar. Kan ngn få ut ngt vettigt ur detta. Vid diskussioner med div motorbyggare och Fuling känndes de rekomenderade värden som det finns kit till motorn för som om de var vääääldigt höga...och onödigt höga inspänningstryck känns inte som man tjänar ngt på att ha. "onödigt" dyrt var det oxå... |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
En anledning är väl att tillverkarna av kiten Inte vill ha några ras pga att ventilfjädrarna varit för mjuka Hur mycket för högt tyckte Fuling och div motortrimmare att värdena var då? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
Lite mer info för den intresserade http://www.profblairandassociates.co _________________ Roland Johansson |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
Jo kanske det, men dom borde räkna på sakerna kan man tycka. Inväntar svar från en av få riiiktigt seriösa firmorna, Schrick. Det finns idag nga olika kit från olika håll att tillgå. Maxinspänningen anges till 120 repsektive 86kp, alltså runt 10ggr mer i N. Tillverkare nummer två har samma kit till samtliga kammar, ca 85kp inspänning. Fuling och jag bollade lite och han hade runt 80-90kp. Då ska man veta att han har 45mm ventil, stötstänger och en riktigt stygg kam. Detta varvas över 8000rpm ibland. Även Jaktlund menade att 120kp var tokhögt. 90-100 vore mer rimligt på en motor med så pass nätt ventilmekanism. (33mm ventil bla.) Så magkännslan säger att det blir bra med ngt av kiten med ~85kp. Nu är väl inte detta enbart det intresse som är av värde? Mätte upp originalet i fjädermaskinen på jobbet och dom landade i regionen strax under 80kp vid mitt önskade maxlyft... Jag kanske klarar mig med original???!!! ![]() ![]() |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
Ska studeras. ![]() |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
Här hittas samtliga artiklar http://www.profblairandassociates.co Börja med att kika på artiklarna om "valvelift profile design", "making the cam" och "valvetrain dynamics". den senare är i två delar för motorer med överliggande kam respektive stötstänger. |
||||||
Re: Ventil(fjäder)mekanik
Lysande! Nu har man lite att tänka på...utöver bara ventilfjädrarna. Men om man läser igenom allt borde man hitta svaret till hur hårda fjädrar jag behöver. |
||||||
Vet inte om det spelar någon direkt roll, men
http://www.youtube.com/watch?v=i_Npz Har ju varit uppe förut.. Sen finns ju http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1 Notera på slutet när man får se genomskärningen hur ventilen studsar när den går upp i sätet. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
2266 besök totalt |