Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2098 besök totalt |
Förbättra Aerodynamiken på en seven...(Först en Diffusor)
Hejsan... Jag tänkte att jag skulle försöka förbättra aerodynamiken lite på min seven framförallt så vill jag generera downforce... Jag har kikat i diffusor och venturitråden och gått efter lite grundregler med vinklar och så för att inte luften ska släppa... har gått på 13 grader läste det nånstans däri.... Men jag har en fundering angående längden på Diffusorn ju längre man kan göra den ju mer minskar ju lufttrycket så man får mer downforce fine men kan man säga att det ökar linjärt med längden eller kan man säga att man bör ha en viss längd för att få någon märkbar effekt eller att man kanske inte nödvändigtvis behöver ha den länge än ett visst mått för då är vinsterna så små att det är försumbart... i mitt fall så hamnar dessvärre stora delar av diffusorn bakom bilen hängandes då bilen botten och utformning inte gör det möjligt till annat och då är det ju önskvärt med så lite överhäng som möjligt för den estetiska aspekten men jag vill ju ha ganska ordentlig downforce då den är lite hal i rumpan... Bifogar här några bilder på min prototyp i papper men man ser på ett ungefär hur jag har tänkt mig att den ska bli däremot tänkte jag korta den något så de nminskas ifrån 60cm till 50cm längd på den ![]() ![]() ![]() Har ni några tankar hjälp mig gärna är ju inget vidare på aerodynamiken..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
För ett antal år sedan fanns det ett mycket intressant reportage i svenska Auto Motor Sport om hur ett tyskt team förbättrade aerodynamiken på en Seven. De körde bl a i vindtunnel. Där fanns flera intressanta bilder!
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
Re: Förbättra Aerodynamiken på en seven...(Först en Diffusor
13; ![]() ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Förbättra Aerodynamiken på en seven...(Först en Diffusor
Längdberoende...men för hemmamekande är 7° absolut mer rimligt att välja för att slippa problem. om du nu ska generera downforce hemma i garaget borde det troligen innehålla en vindtunnel oxå... Kanske lite tillspetsat sagt, men så svårt är detta ämne. Däremot kommer du troligen kunna sänka dina varvtider ordentligt förutsatt att du håller dig till nga kända tumregler och läser på i ämnet i det trådar och böcker som finns. Detta pga det minska lyft och drag du kommer skapa. Även i div utländska tidingar förekommer det då och då att man testar just din biltyp i tunnlar. Där kan du nog få lite tips. Racecar engineering hade ngt sådant reportage en gång. Så iden är det inget fel på, aerodynamik är ett viktigt men ofta eftersatt hobbybilsområde. Sen att förbättra detta område på en 7a...det borde vara som att trimma en B20...ALLT man gör är en förbättring. ![]() ![]() ![]() |
||||
Jag funderar på om downforce eller drag skulle ge mest på varvet. I 170km/h retarderar min bil i 0,5g av drag enskilt. Beroende på bantyp, lär detta ha mer påverkan än extra vikt och ett svagt tillskott av downforce. Exempelvis Anderstorp, Mantorp lär detta ha stor inverkan, men inte Kinnekulle.
Har du täckt hela botten av bilen med en plåt? Inga hål är en bra början. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re:
Sant sant..och intressant. ![]() |
||||
Hejsan.... hmm var det 7 grader det hade bara fått siffran 13 i skallen andreas men 7 låter oxå bekant.....
Vindtunnel i garaget ja har faktiskt funderat på nåt halvprimitivt men det finns ingen tid till det just nu sen skulle jag behöva en större lokal att ha den i.... Bara man kan skapa en rak och fin luftström utan direkt turbulens ifrån prOpeller samt att man kan räkna fram lite vindhastigheter mot hastigheter så borde det ju inte vara så omöjligt de tborde ju kunna ge ganska mycket att bara kunna släppa rök i olika hastigheter som man sett i primitivare tester..... Men där nånstans stoppar vi den planen tillsvidare för jag ska köra med bilen till våren och har tusen andra projekt först innan dess... men vi får se om vi tar en diskussion angående det i framtiden...... Att det är en vetenskap det vet jag samt att det är väldigt svårt att veta just därför valde jag ändå att gå på en diffusor då bottenplattan är mer eller mindre slät och tät under bortsett från väldigt små störningar så där torde luftströmmen vara att lita på... Om man skulle gå på en vinge så är det ju desto värre på en sådan här bil då man inte vet alls hur turbulensen samt luftströmmarna ser ut runt bilen det är ju inte alls som några andra typer av bilar som sedanbilar osv..... Visst hardtop fine men det drar med sig på tok för mycket så det funkar liksom inte......... Sen är jag inte ute efter mindre luftmotstånd motståndet skiter jag i har så mycket pulver i maskinen att det räcker för farten ändån så den smällen kan jag ta..... Då bestämmer vi enväldigt att 7 grader får det bli men det känns så patetiskt lite..... ![]() När man kollar på det känns ju redan 13 grader som lite... suck... Vinkeln uppåt kommer vara justerbar så den spelar ingen större roll i dagsläget den trimmar man in sen utan det var mer expansionen i sidled nu då jag hade tänkt mig att göra den fast men jag får väl göra den jäkeln oxå justerbar..... Diffusorn kommer ju mer eller mindre hänga i bakkant i vantskruv och stag upp i bakänden så min tanke har varit att försöka mäta draget här i dessa och sen justera in diffusorns vinkel så brant som möjligt..... Däremot så torde ju inte diffusorns sidors vinkel ge så stor skillnad på downforcen då ytan är mycket mindre än uppåt så kanske köra den fast på 7 grader...... hmmm Snälla kunniga hjälp vill knåpa ihop diffusorn snarast väntar på andra delar så jag har lite tid över nu sen är det massa annat skit....... Kanske någon vänlig själ som kan hjälpa mig få fram bilder på den sjuan i Auto motor sport....PLEASE...... Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få..... Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2098 besök totalt |