Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kartingtråden
1, 2   >>
8669 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kartingtråden

Tänkte jag skapar denna tråd eftersom det är ganska många som håller på med karting eller som ska börja denna säsong och Rejsa har ju ingen forumdel för det Tänkte börja med lite information gällande den klassen jag kör i, Sport 2000. Men alla frågor, teknik kan ju skivas här så länge.

SKCC 2008 kommer köra följande datum/ställen:

26 - 27//4 Jönköpings KC Axamo Ring
10 - 11/5 Malmö AK Lockarps Ring
24 - 25/5 Uddevalla KK Glimminge Ring
7 - 8/6 Kristianstads KK Åsum Ring
28 -29/6 Wäxjö MS Hagaslätt
2 - 3/8 KS Klippan Kart Ring Klippan
23 - 24/8 Kalmar MK Skogstorps Motorbana
6 - 7/9 Helsingborgs KK Väla Motorbana
20/9 Borås MK Borås Motorstadion

Sport2000, KZ2, Rotax kör nu på söndagar!

Sen har även däcksreglementet blivit färdigt, det blir Bridgestone YKC/YKP i SP2000. Väntar fortfarande på vilken slutljuddämpare som skall sitta monterad.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Jag kommer helt säkert upp och tittar på första deltävlingen i alla fall!

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Gött Det är bara att titta förbi å säga hej. Även om tävlingsdagarna brukar bli fruktansvärt stressiga

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Ska du köra hela serien eller? Själv står jag nog över å kör den här säsongen, i alla fall med egen kart. Är i behov av nytt chassi samtidigt som ekonomin är lite skral just nu. Eventuellt kommer jag hyra en kart nån söndag å köra på Järfälla-banan.

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jepp, jag och flickvännen ska köra hela serien.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Björn, ska ni köra Klippan Cup?

eller är det för långt och åka dit

Solna
Här sen Maj 2004

Själv då Stefan, ska du ner till Klippan å meka?

Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Re:

Krille S skrev:
Själv då Stefan, ska du ner till Klippan å meka?

Troligtvis så blir det så. Vi har dock inte bestämt oss vad det blir för klass ännu

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

S.Irlander skrev:

Är du galen......åker inte kart när det är snökedjor som gäller Har varit där två år i rad och kollat, jag har nog aldrig frusit så mycket.

Nej, tror det blir vanlig träning innan starten i Jönköping.

Ska inte ni köra KZ2? Inte blir det väl äckel-Rotax igen

Vi hörs!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Re:

Björn Nilsson skrev:

Kollar man anmälningslistorna för Klippan Cup verkar Rotax populärare än någonsin. KF3 och KF2 verkar ännu inte ha lockat till sig något större antal, i vart fall inte bland svenska förare.

Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Re:

Björn Nilsson skrev:
S.Irlander skrev:

Är du galen......åker inte kart när det är snökedjor som gäller Har varit där två år i rad och kollat, jag har nog aldrig frusit så mycket.

Vi hörs!

/Björn

Hoppas att det inte blir Rotax. Har tröttnat på den klassen faktiskt.
Får se hur det blir med startande i KF2. EM-kvalet går ju i Göteborg det här året.
Annars finns det ju alltid KZ2, men den klassen tar sån nedrans tid och komma igång i. Att få ett hyffsat hum om alla munstycken, flotörer och nålar kommer att ta minst ett år känns det som.

Ängelholm
Här sen Jun 2005

Re:

Björn Nilsson skrev:
S.Irlander skrev:

Vi hörs!

/Björn

Kan intyga att de brukar va ruskigt kallt klippan cup.. förrförra året (2006) så började det SNÖA (!) precis när vi i icc skulle gå ut på första träningspasset.. kändes ju jävligt lovande

Tror ja hoppar över klippan cup i år men skcc i klippan blir de nog. kanske gunnar nilsson i hbg också..

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Krille S skrev:
Björn Nilsson skrev:

Kollar man anmälningslistorna för Klippan Cup verkar Rotax populärare än någonsin. KF3 och KF2 verkar ännu inte ha lockat till sig något större antal, i vart fall inte bland svenska förare.

Du ska inte ta det så allvarligt Krille, jag och min flickvän körde Rotax i Sport2000 förra året och det är en riktigt tråkig motor som vi tyckte var mycket svår att ställa in. Stefan har ju mekat Rotax och han är väl inte överförtjust i den motorn Så lite internskämt var det

RMC är en mycket bra klass vilket du redan har visat genom högt deltagarantal

Men i år ska vi köra Komet K25

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Re:

Björn Nilsson skrev:

RMC är en mycket bra klass vilket du redan har visat genom högt deltagarantal

Men i år ska vi köra Komet K25

Mvh Björn

Jo, jag vet. Har själv kört i RMC en gång i tiden

Lycka till med Kometen thumbs up Såg nått om att dom förbjudit ICA-Junior kopplingar i Sport 2000 till i år. Gör förhoppningsvis att kopplingarna på Kometen håller lite bättre. Återstår att se om det ger någon annan effekt oxå då högre inkopplingsvarv på kopplingen gör att den går bättre ut ur snävare kurvor, men påverkar kopplingens livslängd.

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tvärtom ang kopplingen, ICA-junior fick användas pga den är mer hållbar. Orginal får man väl byta efter två race

Men nu har visst besiktningsmännen svårt att kolla inkopplingsvarvet....finns ju trix att "justera" orginalet också om man nu vill.

Ska bli riktigt kul att testa Kometen. Köpte den av vinnaren av SKCC-07 som också har kört RMC, han sa att det är som att köra med turbo jämfört med Rotaxen

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Ajdå, låter som att du behöver ha med dig ett gäng extrakopplingar på tävlingarna då. Eller går det att hänga på Leopardens koppling istället?

Bytte själv från Rotax till Iame Leopard säsongen 2006. Körde med orginalförgasaren första säsongen och bytte till en Ibea 24 mm ifjol. När jag väl får till inställningarna på Ibean så känns det nästan som turbo på rakan Tyvärr slits väl motorn lite mer oxå.

Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Idag försökte jag mig på att byta stol på min kart,, chassiet är ett Birel RX32 och han som jag köpte karten av hade en small stol och jag behöver en large

Problemet är att jag inte får in stolen mellan fästena,, tror att dom blivit ihoptryckta av den lilla stolen så nu behöver jag bredda fästet 35mm hur trycker jag ut fästena utan att sabba dom

Detta kan jag ju inte vara den första som haft problem med

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Re:

Magnus Svensson skrev:
Idag försökte jag mig på att byta stol på min kart,, chassiet är ett Birel RX32 och han som jag köpte karten av hade en small stol och jag behöver en large

Problemet är att jag inte får in stolen mellan fästena,, tror att dom blivit ihoptryckta av den lilla stolen så nu behöver jag bredda fästet 35mm hur trycker jag ut fästena utan att sabba dom

tryck ihop stolen så de passar istället kommer du inte ner i den så blir de lite problem men så gjorde jag när ja skulle byta stol iaf.

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Magnus Svensson skrev:

Jag köpte också min kart av en kille som var byggd som en gokartåkare borde vara. Det blev mycket när jag försökte få dit min Large stol då jag hade samma problem som dig. Men med hjälp av en polare lyckades vi böja ut fästerna och klämma fast stolen. Inte så att det blev permanent större utan det flexar bara alltså. Det knakade lite i glasfibern kan jag lova. Det underliga är att det fanns ytterligare någon storlek störe stol att köpa. Hur den skulle få plats förstår jag inte?

#52 Modsport II
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Stolen påverkar chassiets styvhet väldigt mycket så den ska inte sitta i spänn!
Försök att böja ut stolstagen istället. Men se till att ha koll på svetsarna mot ramen så att dom inte spricker. Om ni kör ett gammalt chassie som är byggt för ICA motorer och ska köra Parilla eller Dino, så kan ni böja ut fästena lika mycket på båda sidorna. Ska ni köra Rotax motor, försök att böja ut fästet på vänstersidan lite mer för att kompensera motorns högre vikt.

Misstänker att på dom nya chassierna som är byggda för KF motorerna så ska stolen över mer åt högersidan om man kör Parilla/Dino och behålla sin placering om man kör Rotax som har ungefär samma vikt som KF motorn.

Oslo
Här sen Apr 2004

Tackar för svaren

Jag har en Rotax snurra så då skall jag försöka få ut det vänstra fästet 30-35mm,, borde funka att värma fästet lite för att underlätta

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Allmänt banåkaforum
Kartingtråden
1, 2   >>
8669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande