Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alfa boxer
<<   1, 2
1948 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Kristoffer R skrev:
Bra att veta är att 16V inte självklart är bättre än 8V när det gäller 33 motorer.

Du får bredare momentkurva med 8V och slipper piska motorn lika hårt men det går ändå lika fort - du kör ju på "arean under momentkurvan".

Arean under momentkurvan är tämligen ointressant så länge du har motorn kopplad till en växellåda och varvtalsområdet är begränsat..

Men däremot så är ju en stor area under effektkurvan i det varvtalsintervall man använder himla intressant

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kristoffer R skrev:
Ingen fara Daniel.

Jag uttryckte mig rätt slarvigt där. Självklart har jag läst artikeln om utväxlingar och även brorsans exjobb om Diesel-S60 där man simulerat olika stegningar och effekt/moment och hur det påverkar acc och tänker inte argumentera mot.

God körbarhet slår dock inte igenom i accsimuleringar men definitivt i verkliga kurvor. Jag loggade t.ex. 7-10 km/h högre hastigheter ur kurvorna med en Volvo NED diesel på Nurburgring jämfört med T5 och T6 som helt enkelt inte lät sig styras på samma fina sätt. Att den sedan var heltorsk på rakan är en annan sak - toppfart bara 210....

Vad gäller just detta speciella fall med Alforna så upplever jag 16V som sämre att köra och 8V som betydligt bättre trots den utmärkta stegningen av växlarna som bilen -likt alla Alfor- levereras med.

Ursäkten godtages!

Jag håller med om att det är viktigt med en vettig motorkaraktär och att det framförallt kan gå snabbare ut ur böjarna om man kan lira på moderata varvtal och ha ett brett register att dra på ut ur kurvorna.

Men detta gäller nog i större utsträckning mig som inte är så bra chaufför jämfört med en duktig raceförare som är bättre på att balansera en bil när motorn går högre i registret. Fast dom har ju oftast möjlighet att lägga utväxlingen optimalt för en given bana också.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Kristoffer R skrev:
Bra att veta är att 16V inte självklart är bättre än 8V när det gäller 33 motorer.

Du får bredare momentkurva med 8V och slipper piska motorn lika hårt men det går ändå lika fort - du kör ju på "arean under momentkurvan".

Arean under momentkurvan är tämligen ointressant så länge du har motorn kopplad till en växellåda och varvtalsområdet är begränsat..

Men däremot så är ju en stor area under effektkurvan i det varvtalsintervall man använder himla intressant

thumbs up

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Alfa boxer
<<   1, 2
1948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande