Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hoosier
1 besök senaste veckan (7371 totalt)
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Hoosier

Hej,

Jag kunde inte hitta ett enda inlägg här om Hoosier [EDIT- Det finns massor med inlägg. Jag sökte på fel sätt]. Är det för att någon testat och ratat dem för att de är dåliga, eller är det för att alla tror att de bara gör dragracingdäck?

Nu har jag beställt Hoosier Sportscar D.o.T. Radial, som enligt uppgift dominerar SCCA race i USA. Vi får väl se om det gör nån skillnad.

Kommentarer någon?

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har kollat lite på Hoosier, men inte hittat någon som säljer dem för vettiga pengar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

De är väl inte gatgodkända i Sverige, vilket gör att de inte är godkända i många racingklasser där man kräver gatgodkända r-däck. På banträffar krävs väl också ofta gatgodkända däck vad jag förstått, vilket gör att man inte heller kan köra på slicks. Men det är vassa däck, vad jag förstått.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re: Hoosier

62an skrev:

Jag kunde inte hitta ett enda inlägg här om Hoosier. ]

Jag får 89 resultat när jag söker på Hoosier..

Nåväl, här är en tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15266&highlight=hoosier

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Att de kostar lite extra gör inte så mycket, eftersom det är en droppe i havet jämfört med hur mycket det kostar att trimma motor etc. Jag ser det som en billig prestandaförbättring.

Jag tävlar inte med bilen, utan kör banträffar (förutom Corvetteklubbens årliga möte på Mantorp). Det enda som inte varit tillåtet på de träffar jag varit på är slicks.

En liten fundering. Min bil är privatimporterad från USA. Den är godkänd p g a att Bilprovningen numera godkänner privatimport av bilar godkända av amerikanska myndigheter utan att man behöver göra några ändringar eller ha speciella intyg. Undantag är blinkers och belysning, samt bullerintyg. Däcken omnämns inte, vilket måste betyda att däcken omfattas av det amerikanska godkännandet. Jag har tagit in tre st bilar med DOT-märkta däck, vilket varit ok. Därför måste det väl var OK att fortsätta köra på DOT-däck? Som exempel borde t ex Nitto NT01 eller BF Goodrich Drag Radial vara godkända vid en kontroll, eller?

Även Hoosierdäcken är DOT-märkta, med får enligt Hoosier INTE användas för gatubruk (vilket jag inte ska göra). Men ändå...

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Jag har kollat lite på Hoosier, men inte hittat någon som säljer dem för vettiga pengar.

295/35-17 kostar 2800 kr/st
315/30-18 kostar 3290 kr/st

Hos Lövén Racing, www.lovenracing.se

Som jag kan se, så är det billigare än tex R888, som förövrigt inte verkar finnas i 295/35-18.

Passa på att köpa nu, när $ är låg!

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Det är för när folk kör superstage eller andra ban träffar så vill folk ha ett däck som är godkänt, hoosier är bara DOT och ej E som resten är och därför blir det osm fusk om man skoj tävlar lite

Hoosier R6 och A6 är som mitt i mellan ett slicks och ett R däck, men som sagt inte godkänt i Svergie varken på gatan eller på träffar som bara tillåter R däck, att dom sen har låtit dig köra är för att dom inte vet bättre

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

62an skrev:
ice skrev:

295/35-17 kostar 2800 kr/st
315/30-18 kostar 3290 kr/st

Hos Lövén Racing, www.lovenracing.se

Som jag kan se, så är det billigare än tex R888, som förövrigt inte verkar finnas i 295/35-10.

Passa på att köpa nu, när $ är låg!

Jag kör på damstorlek (205/60x13); 'de däcken kostar $166 (exkl. allt).

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

62an skrev:
Även Hoosierdäcken är DOT-märkta, med får enligt Hoosier INTE användas för gatubruk (vilket jag inte ska göra). Men ändå...

Det som ska till är en E eller e-märking (om bilen är nyare än 1980).
Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Allt enligt Vägverket. Kan vara bvra att känna till i fall någon annan får idén att använda Hooseier på gatan.

Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
62an skrev:

Det som ska till är en E eller e-märking (om bilen är nyare än 1980).
Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Allt enligt Vägverket. Kan vara bvra att känna till i fall någon annan får idén att använda Hooseier på gatan.

Vägverket skriver:

"Typgodkända däck
När du köper NYA däck ska du se till att de är typgodkända; E- eller e-märkta.

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre."

För att förtydliga för alla, så hade jag INTE tänkt att köra med Hoosierdäck på gatan. Har dock kört med de mer lämpliga Nitto NT01 (enbart DOT märkta R-däck) på gatan och t o m blivid stoppad av polisen, utan att de sagt något.

Dock tror jag att jag får köra med de DOT-märkta däck bilen importerades med, men då det blir dags att BYTA däck måste ovanstående regel måste följas. Som jag förstått efter lite efterforskning kan jag inte fortsätta med DOT-däck efter att de ursprungliga bytts ut. Med tanke på att de flesta däck är datummärkta, så är det ju svårt att fuska.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det va ett rdäckstest i grassroots motorsports som jag köpte för nåt år sedan. få var hoosiers däck ungefär i par med khumos rsula. Kan bläddra fram det testet och kika..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

En kompis körde med dessa på sin kompressormatade Corvette. Det var grymt bra grepp men han köpte soft så de tog slut snabbt....RIKTIGT snabbt. Han körde 70 mil den sommaren innan det blev motorras och han med en slalom där han körde 5 vändor sen var däcken helt slut.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

bjorre82 skrev:
En kompis körde med dessa på sin kompressormatade Corvette. Det var grymt bra grepp men han köpte soft så de tog slut snabbt....RIKTIGT snabbt. Han körde 70 mil den sommaren innan det blev motorras och han med en slalom där han körde 5 vändor sen var däcken helt slut.
Hur många vändor innan "mönstret" var slut? En halv?

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

62an skrev:

Klart du får lov att göra det. Men det är inte deras tänkta användningsområde. Det står "Not for highway use." på dem om jag inte missminner mig.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

sweanders skrev:
62an skrev:

Klart du får lov att göra det. Men det är inte deras tänkta användningsområde. Det står "Not for highway use." på dem om jag inte missminner mig.

Varför skulle det vara tillåtet att köra med DOT-märkta däck i EU

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
sweanders skrev:
62an skrev:

Nu ställer du en ovesäntlig fråga.

Hoosier förbjuder inte att man kör på highways, men de rekommenderar att däcken används till annat. Utan att lokala lagar och föreskrifter för vägarna i fråga har med saken att göra.

Det står för övrigt även "Not for highway use." på hjul till skottkärror till salu på byggmarknader här hemma i Sverige.

Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:

För att bilen är privatimporterad från USA enligt de regler som infördes 2004, vilket innebär att bilen är godkänd enligt federala regler (USA) och inte svenska. Dessa regler infördes för att underlätta privatimport från USA till EU.

Undantag är buller och belysning (blinkers och varselljus). Min bil är en C5 Z06, som aldrig såldes officiellt i Europa. Nästan ingenting är E-märkt på bilen, inte ens lysena. Inte däcken heller. I reglerna för privatimport från USA står ingenting om att däcken måste uppfylla svenska krav, utan även de omfattas av de federala kraven, vilka naturligtvis säger att däcken ska vara DOT-märkta. Alltså är det tillåtet att köra med DOT-märkta däck. Efter lite efterforskning har jag dock sett att när man BYTER däck på bilen, så måste man byta till godkända E-märkta däck enligt tidigare inlägg.

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
62an skrev:

Jag tänkte på det de skriver på sin hemsida. Eftersom det är USA, så använder tillverkaren både hängslen och livrem. Så här skriver de:

WARNING

NOT FOR HIGHWAY USE: All Hoosier Racing Tires including DOT labeled Hoosier Racing Tires are designed for racing purposes only on specified racing surfaces and are not to be operated on public roadways. DOT labeled Hoosier Racing Tires meet Department of Transportation requirements for marking and performance only and are NOT INTENDED FOR HIGHWAY USE. It is unsafe to operate any Hoosier Racing Tire including DOT tires on public roads. The prohibited use of Hoosier Racing Tires on public roadways may result in loss of traction, unexpected loss of vehicle control, or sudden loss of tire pressure, resulting in a vehicle crash and possible injury or death.

Som jag har förstått så är det många som använder däcket på "gatan". Den monteras t o m som standarddäck på en del upphottade sportbilar från vissa bilförädlare.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tror att Hoosier är gatlegala i USA (och möjligen även i Canada).

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ice skrev:
Jag tror att Hoosier är gatlegala i USA (och möjligen även i Canada).
Även i Norge. Det ska tydligen varit ett domstolsfall där de inte lyckades fälla så i Norge är det fritt fram. Att de går fort runt Falkenberg har jag själv sett på nära håll.
Med tanke på de varvtiderna så är ett radialslicks inte mycket snabbare.

Däck för banåka
Hoosier
1 besök senaste veckan (7371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande