Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 4089 besök totalt |
Den treskiviga 13B hördes det väl lite om inför ALMS för flera (1+) år sen iaf. Men utveckling tar ju tid och rykten går blixtsnabbt ![]() E100 är ju lite missvisande hoppas jag. Lite vatten kommer det alltid vara i, frågan är bara om den klarar 95% (det bästa som apparaten klarar). Scanias Etanaoldieslar kör ju med 95% med lite glykol i de 5%en vatten. |
||||
Här finns lite bättre berättat "hur man bygger en wankelmotor"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Hittade ett fåtal bilder, bara 150 st.
![]() http://photo.mercurypress.com/Produc _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Finns ingen trerotorers (skivig) 13B, dessa har alltid två rotorer. Att det står 13B på rotorhusen gissar jag är av kostnads- och tillgänglighetsskäl. 20B rotorhusen har samma bredd som 13B men är betydligt mer sällsynta. Gissar att det finns fler varianter av 13B rotorhusen, olika placeringar av tändstiften, olika kvalité på gjutningen osv. 13B är ju trots allt en mycket gammal motor som hängt med länge och i stort sett all utveckling som skett genom åren måste ha kommit dessa rotrhus tillgodo. 20B motorerna har det inte tillverkats speciellt många utav, men det blev ett antal serier av 20B trots det. Citerar brorsan om 20B "Första serien av 20B motorer hade bara ett nummer och denna serien hade problem med dålig gjutning i gavlarna plus att vevaxlarna var dåliga. A motorerna fick ny gjutning och ny vevaxel men det förekom även problem med att A motorerna sprack uppe vid dowellpinnen. Problemen med gjutningen hängde med i B motorerna och försvann först i C motorerna där dom både ändrade legering och förstärkte upp gavlarna vid dowellpinnen. Den bästa versionen skall enligt ryckten va E serien men några påstår att D serien skall va exakt lika bra som E serien." _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Det här har jag missat att berätta, har vetat det i ett antal månader nu.
Nånstans i USA filas det på en wankelmotor, tror den är avsedd för American LeMans-serien, minns inte riktigt men det var någon av de större motoreventen. Jag har glömt hur många rotorer den har men jag tror den går på alkohol och jag VET att den är överladdad på ett lite speciellt vis;) Min bror har presenterat konceptlösningen som de verkade gilla "over there" och det byggs nu en motor efter min brors anvisningar. Skulle vara väldigt kul om det visar sig fungera. F*n, jag måste ligga på min bror mer och hålla mig uppdaterad i detta. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Lite friska bilder på furaien.
http://www.mothers.com/04_community_02_rides/04_community_02_rides_pa_01.html _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 4089 besök totalt |