| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar
|
1314 besök totalt |
|
Hjulvinklar
Hej Håller på att skissar på hjulupphänhningen till ett röramschassi och har lite undringar ang. camber vinklar. Tanken är ett lätt bygge ca 5-600 kilo och R-däck. Vad är en rekomenderad grovinställning på camber när bilen rollar ca 3grader. Alltså inte vilken camber man har när bilen står still utan någon sidobelastning. Teoretiskt sett skulle cambern vara 0grader för största möjliga greppyta men så är tydligen inte verkligheten. Har hört att vissa extrema slicksförsedda bilar kör med upp till -5grader camber, men är detta rideheight cambern eller vid roll? Hoppas på svar. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
|
Det är igentligen inte jag som ska svara på detta i text....men tänker du rolla tre grader...så behöver du inte rita så mycket. Det blir ändå skit.
1-1,5 grader låter bättre i mina öron. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Statisk Camber -2,5 -> -2,0 deg.
____Camber Gain 0,5 -> 0,6. ____Kompression 25 mm. Med en spårvidd på 1400 mm; 'ger det -1,7 -> -1,0 deg på ytterhjulet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
Hej
Tackar för svaret. Då jag är ny på hjulupphängning området så låter detta bra. Men är -1,7- -1.0 det optimala? I och med att jag ritar från blankt papper så vill jag optimera det så bra som möjligt. Finns det några rekomendationer från däcktillverkare ang. Optimal camber. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
|
Jag vill inte blanda nin packe men om du ritar en "banbil" på tomt papper så är 3 grader ganska mycket roll.
Kanske något att tänka på? _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
|
Har under de sista 10 åren drömt om att bygga en egen bil, typ super seven, men inte kommit till skott bla. pga husbygge mm.
Men hittade i höstas en Mania Spyder glasfiber kaross här på rejsa.nu som jag köpte, lite för att ta första steget så man kommer igång. Planerar att bygga en inregistrerad bil, men prioriteringen ligger på att få en riktigt snabb bil för att även kunna köra på bana. Komfort finns inte inlagt i planeringen utan väghållning och låg vikt är det som gäller. Kommer bli ett rörchassi med dubbla tiangellänkar runt om samt. mc-motor. Har Göran Malmbergs böcker som jag läst ett par gånger, men behöver troligen läsa dom ett par gånger till för att allt ska bli glasklart. För övrigt riktigt bra böcker. Ang roll, är det vettigt att räkna -2grader camber vid 2grader roll på en gatbil med racing ambitioner? mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar
|
1314 besök totalt |