| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche g50 frågor
|
1822 besök totalt |
|
Porsche g50 frågor
När man kapar ner dom här lådorna för att montera dom i den äldre g karossen, hur mkt ska man korta den, samt vilket svänghjul ska man då annvända. Får man ändra något på splinsen på ingående axel eller räcker det att kapa av den? Jag har hört att det är runt 25mm som gäller men jag skulle vara väldigt tacksam med en mer exakt uppgift. Min tanke är att få fram motorn så mkt jag kan i bilen (förbättra viktfördelningen) Just nu så sitter jag inte på någon maskin till bilen och eftersom jag inte har beslutat för vilken klass jag ska köra i så låter jag motor alt ligga öppet ett tag till. Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lite på traven _________________ Pelle Persson |
||
|
Re:
Jag har ställt den frågan på märkes forum men ingen där verkar veta hur man ska göra! Jag trodde det var helt okej att ställa frågor här, när det handlar handlar om ombyggnad som i mitt fall till min tävlingsbil? _________________ Pelle Persson |
||
|
Tips: om man ska ställa märkesfrågor i denna forum så är det bäst att:
1. Beskriva så mycket som möjligt från början. Dvs. märke, modell, årsmodell, eventuella ändringar samt vad man försöker göra. 2. Blanda i något ovanligt, som kan väcka intresse hos forumdeltagare. Funkar 4 gånger av 5
Jag fattade genast vad du frågade efter men jag kan tänka mig att 95% av andra som hänger här och kanske kör Renault, BMW eller Opel inte vet att G50 är en växellåda och inte fattar att man måste korta ner den för att få plats med den i en tidig 911-kaross utrustad med torsionstavar...
F.ö. kan du kika på forums.pelicanparts.com. Ämnet har behandlats många gånger. Du får konvertera till coilovers, förstärka bakre dämpartornen, kapa upp bakre brandväggen för att få plats med lådans nos, bygga om främre växellådsfäste samt konvertera till hydraulisk koppling istället för wire. Tappen till ingående axeln måste också kortas något såvitt jag minns. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Känns lite konstigt att man inte kan ställa lite fria frågor ang ändringar av tävlingsbil här när det kryllar av liknande frågor till bruksbilar/gatbilar...men men Passar inte min frågeställning in här så radera hela tråden! _________________ Pelle Persson |
||
|
Re:
Allt annat är gjort för att passa in g50 lådan...men jag vill kapa ner den för att flytta fram motorn så mkt som möjligt för att förbättra viktfördelningen något. Därav den ska kapas av. Huset och ingående axel måste av...men frågan är hur mkt, då man inte kan springa på en skrot och hämta upp nya delar för 500 spänn om det blir kattskit _________________ Pelle Persson |
||
|
Slå en signal till tex Tolli eller Perry.
Sen kan du uppdatera tråden när du löst det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
28mm max på tidiga g50 lådor annars räcker inte splinsen till på ingående axel, senare lådor kan man ta något mer på...men man ska vara väldigt försiktig att kapa för mkt, annars står man med ett jäkligt dyrt bojsänke. _________________ Pelle Persson |
||
|
Finns väl en tråd under projekt bilar där det där behandlas lite grann. Det handlade iofs mer om hur man byggde om bilen för att få in lådan men det såg onekligen ut som en väldigt fin lösning. Jag gillar att göra bilen universial framför att gör om lådor så de blir specifika - risken att lådan knäcks är större än risken för att bilen går i bitar - går bilen dessutom i bitar så till den milda grad att den inte går att rädda så lär ju knappast anpassningen till lådan vara det man gråter mest över. Så - utan att vara expert på 911- blir min rekomendation att läsa tråden om 911:an man byggde om för att få in en G50 som ligger under "våra rejsbilar" sektionen och modda karossen så att lådan går i pss eller motsv.
Det här med märkestrådar får det ju bli ett slut på. Jag menar, va spelar det för roll om man frågar om märkesspecifika saker? Det är ju ändå principen som är intressant här, tekniken och tänket. Om det då råkar vara att det gäller Porsche låda i Porsche gör ju inte det mindre relevant än om det hade varit Porsche låda i en Volvo 240. Frågan hade varit likadan ändå. Jag har också sett tekniken att gömma sk märkesspecifika frågor genom att kydda med nåt som håller moderatorer lugna men det är ju smått fantastiskt att man ska måste göra så. Djupt tråkigt faktiskt. Det är bra, till och med mycket bra, med aktiva moderatorer, speciellt på ett forum som detta där det är mycket folk som kommer och går - men att de är så rappa på att vifta med märkesspecifikaflaggan är lite sådär. Visst, det är åt skogen att jag väljer att kommentera detta här och jag förtjänar säkert en varning men då får jag ta det då. Fokus ska vara på teknik och principer. Om en tråd drar iväg och blir väldigt extrem, fine, men att direkt hugga till med "detta får du inte fråga här" och hänvisa till andra forum finner jag lite hårt. Det finns andra saker man kan reagera på. Det är möjligt att det i Rejsas historia finns något som gör att man är känslig för detta, har sett antydningar i gamla gamla trådar om BMW dominans men det känns som att den tiden är förbi. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Forumägaren bestämmer: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||
|
Nu förstår jag inte...
Han frågar ju i "skruva banåkabil" om hur han ska förbättra sin banbil för ban åka... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad är det han bryter mot?? g50 har ju blivit lite av standard på replikor och kitcars med mittmotor.. typ gt40, lola, ultima.... Så det finns säker endel som är intresserad av ombyggnationer av dom.. mvh/Patte _________________ Patrik Edström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Porsche g50 frågor
|
1822 besök totalt |