| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Virtuella spindelleder. Nackdelar?
|
10011 besök totalt |
|
Anti-dive känns inge rolig som den är nu....går att ändra genom att sänka bakre länkens fäste i karossen men det ger ökad bump steer
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
e34/e28 upphängning kräver mjukt gummi i den bakre infästningen...annars får man bärarmsbrott!
tänk inte ens tanken att köra en stum bussning där. Det du ska göra är att kopiera grupp a -bärarmen (liknar tidig e30 grupp-a) Sen funkar denna uppsättning ypperligt irl! _________________ Pelle Persson |
||||
|
Re:
Stum bussning. är plast/mässings/alubussning eller vad man nu kan tänkas svarva till? Länklager kan vrida sig precis som en gummibussning. _________________ Pelle Persson |
||||
|
Re:
axle tramp verkar vara hjulets rörelse i länsled på bilen, är väll"på grund av castern antar jag. Om jag förstått rätt. Roll centre offset kan man nog strunta i, det verkar vara ifall man har roll centrat förflyttat i sidled i bilen. Om man har assymteriska upphängningar, NASCAR??? fvsax hittar jag ingen info om alls
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Re:
Hej, ok vad kul med någon som provat. Men hur hårda är de race bussningar jag sett man kan köpa, typ urethan eller delrin? De ser ju i princip solida ut. tex dessa http://www.gruntsbushings.com/index. Har du någon bild på en sådan bärarm? _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Nja, rc brukar fara runt i sidlädd vid roll rätt mycket. Särskilt på MacPerson ben. Då är det bättre att titta på IC:es läga horisontelt(längd) och vertikalt(höjd). Höjden/Längden ger den jacking man får. Samma sak är att ta tanjens för vinken. I bump/droop är detta också samma sak som 2*rc/tw (tw=stårvidd). De har presneterat siffrorna i bump/droop men inte i roll se
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hittade info: Tramp is the distance the wheel contact cl moves backward and forward from the static position. Positive tramp is movement in the direction of the positive longitudinal axis, and negative tramp is movement in the direction of the negative longitudinal axis. Roll centre offset is the horizontal distance of the roll centre from the vehicle cl. Positive roll centre offset is in the direction of the positive lateral axis, and negative roll centre offset is in the direction of the negative lateral axis. Sax is the swing axle length, measured from the wheel contact cl to the instantaneous centre of the suspension links. A negative swing axle length means that the swing axle instant centre is outboard of the wheel. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Hehe nja jo lite fattar man väll, och det ser ju inte ut som nån katastrof vad jag kan förstå.
Är ju lite brydd över den höga anti-dive dock, ska leka lite och se om jag kan få ner den lite och inte öka bump-steer alltför mycket. Ska se om man kan få ut mer data om IC på nått vis...verkar som att man kan få en excel fil med all data i. Måste dock installera excel först
||||
|
Kan ju va idé att även kolla på Audis framvagnar. Kanske inte så populärt bland BMW folket =)
Men dom kör också med flera leder i framvagnen. 2 undre spindel leder och 2 övre. Måste säga att jag tycker det är en mycket bättre konstruktion än den som är visad på BMWn i det här fallet. Jag vet inte hur dagens BMW framvagnar ser ut, så uttalar mig inte om dom. Audi framvagnen är ju lätt att få tag på också då den funnits sedan 94 på A8 och sen så kom den i en lite krympt variant i A4 95 och samma framvagn sitter även på A6 från 98, Passat från 97 och på Skoda Superb. Ska man konstruera själv så är det nog bra att titta på fler lösningar för att inte måla in sig i ett hörn. Även om det är från ett konkurerande märke. Så länge man är snabbast på banan så spelar det inte så stor roll vad som sitter under tycker jag. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Re:
Anledningen till att jag vill köra BMW E34 framvagn är att jag har alla delar till den, vill hålla kostnaden på rimlig nivå. Då har jag gratis skivor, ok och fjäderben. I övigt är jag inte främmande för andra lösningar om dom är bra
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Virtuella spindelleder. Nackdelar?
|
10011 besök totalt |