Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (82679 totalt) |
Saab 99 GL -83 inköpt 2001-06-06. Ursprungliga tanken var att på 6 månader lite snabbt slänga ner en 16-ventilers turbomotor från en Saab 900 för att bygga en kul lekbil, samt hålla en maxbudget på 20 000kr. Inte helt oväntat sket sig dock detta... Det tog nästan exakt två år innan bilen var lagligt körbar igen och den här utsikten har man från insidan: (Extra bonus till de som kan lista ut var bilden är tagen. Notera för övrigt mitt föga rejsaktiga sätt att hålla ratten... ) Motor: Rak fyra på 2 liter med dubbla överliggande kamaxlar. Block i gjutjärn och topp i aluminium. Motorn är ett ihopplock av fräsha delar från B202-motorer mellan åren 88-92. I stort sett original bortsett från turbon som är en MHI TD04HL-15T-7, ursprungligen från en Saab 9-5 Aero, men med avgashus från en Volvo 850T. Omprogrammerad bränsleinsprutning och ändrad laddtrycksstyrning, dock oftast original under sommarens körning då det återstår en del justerande för att hitta effekt. Växellåda: original från Saab 900S -92. Dvs sista utvecklingen av Saabs 99/900-lådor. 5-växlad och med tämligen låg utväxling, ca 35km/h per 1000rpm på 5an. ombyggt spakställ för bättre känsla ("shortshift"). Utbytt tryckplatta till en förstärkt som ska klara 400nm med originallamellen. Chassie: Bakaxel, länkarmar, hjulspindlar, bromsar etc kommer från en Saab 900 -92, vilket betyder handbromsbak och bättre bromsar. Alla chassikomponenter blästrade och omlackade. Alla gummidetaljer, lager, leder etc bytta till nya. Kilen sänkningssats med Bilstein rallydämpare fram och Bilstein sport där bak. Krängningsfjädrar från Saab 900 både fram och bak. Styrväxeln utbytt till "rallyvariant" med 2,5 rattvarv. Bromsarna original bortsett från billiga "sportskivor" med smaragdfärgade belägg. Stålomspunna slangar. Kaross: Förstärkta trösklar, delvis sömmad kaross samt några mindre ombyggnationer kring motorrummet. Däck/fälg: 6" breda 15" plåtfälgar från Saab 9000 som i somras var skodda med Yokohamas A539 i dimensionen 195/60-15. Då dessa efter 500 sommarmil är helt slut får jag se vad det blir till nästa säsong... Det var allt tills vidare. Mer bilder på bilen finns på adressen: http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Jag skulle vilja kalla det frifartsträcka mot Mjölby, vilket säkert att samma som Klas menar! Vad är F2 på MP? _________________ Pär Hylander |
||||||
Visst är det MP långa! Bilden är tagen under ett av STCS familjekörningspass där man får köra max 100km/h. Tyvärr brukar folk mesa ganska regält även i kurvorna så man brukar klara sig rätt bra med en hand på ratten... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Undrade just om jag skulle tipsa dig om den bilden. Men visst syns Saab's rallytakter i 99:ans beteende?
Gissar att det var lite svettigt men hoppas det redde ut sig i sekunden efter! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Jodå, rätade ut det hela med en liten retursladd och kom sedan ut på rakan i förhållandevis (med tanke på körstilen...) bra fart. Börjar lära mig det där med att häva sladd med bilen iaf, hehe. Men inte är det bra för tiderna med sånna där ställ... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Efter 5 månaders frånvaro från bilen var det i julhelgen dags för lite småpill . Tänkte mig byta ut den gamla antika fördelartändningen mot lite nyare pryttlar, dvs Saabs DI-system. Främst pga packningstekniska problem... en kylvattenslang slogs om platsen med fördelarlocket (här finns bild).
Största kruxet med bytet är att få dit vevaxelgivaren, men då jag varit lite förutséende när jag byggde motorn så sitter den redan där den ska (bild). Trodde mig alltså bara behöva smäcka dit elhärvan och vrida om nyckeln, men självklart var inte detta fallet. Hade fått fel härva... (den till DI/APC istället för DI+APC, för er som är insatta). Följden blir att databoxen inte passar i sin kontakt. Löste detta genom en avbitartång, en ny kabelhandske samt några timmar med lödkolven. Sen var det bara installera kabelstammen, plugga i givare och DI-kasett samt vrida om nyckeln. Fungerade direkt! Resultatet: Det svåraste i hela manövern var nog att få dit ventilkåpans packning vid återmontaget av denna... Nåväl, får se vad som mer hinns med i julhelgen... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Tackar tackar
Både jag och nej. Första årsmodellen av DI (88) hade de båda systemen DI och APC åtskilda med varsin box. Här byttes heller ingen information mellan systemen, utan de jobbade var för sig. APCn är för övrigt av en speciell typ detta år, men det spelar ingen roll om man som jag bara tar DI-systemet för sig. From 89 kom DI/APC. Här sitter systemen i samma databox och snackar med varandra, dvs spikar det enligt APCn regleras tändningen. Dock ingen joniseringsmätning över stiften. Det kom först med Trionic 5.2 till årsmodell 93, som 94 blev Trionic 5.5 (T5 i dagligt tal). Mitt system är alltså korkat som en lobotomerad räka och reglerar bara efter den mapp som finns i boxen, baserat på varv- och trycksignal. Skulle dock gå fint att byta ut själva boxen mot något hempultändsystem och bara behålla kasetten... vem vet vad som händer när jag får tid. DI-kasetterna från 9-5ans V6a ska tydligen passa hyffsat i hålen på en 2T... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
söderblom> Jo, lite småpill hinns alltid med... byta ut den där sista icke rostfria slangklämman osv...
Camberjustering av bakvagnen inväntar svar på en liten krok jag skickade ut för att få tag på vettigt verktyg... blir väl i vår. Ska även fräsa om en uppsättning spindelleder... ska försöka klämma in det i vårens schema också. Främre kränghämmaren ska också bort... hmm.. kanske nått för helgen? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Jo, den främre tänkte jag skulle få värma hylla i garaget... Tanken är främst att få mer grep där fram så att bilen blir mindre understyrd. Detta tillsammas med ökad castervinkel borde ge trevligare kurvegenskaper där fram. Tyvärr är det ju så att bilen har haft lite svårt med greppet i bak i vissa situationer, så egentligen blir väl risken för överstyrning ännu större . Förhoppningen är dock att lite av detta ska försvinna med att jag ökar cambervinkeln bak. Sen lutar det åt R-däck till sommarn också.... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
så igentligen borde jag bara försöka få tag på en bakhämmare till 900:an, sen svarva om spindellederna för att ändra lite fram.. ? Mvh Johan _________________ - Johan Andreen - Lekbilslös |
||||||
Beror ju lite på vilken karaktär du vill ha, och jag har ju inte provat utan främre kränghämmare. Men får jag tippa så skulle jag inte tro den behövs. Spindellederna fräser man om, man tar bort lite på ena sidan av dem och ersätter med en distans på den andra, på så sätt vrider man hjulspindeln runt hjulaxeln och får därmed mer caster. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||||
får väl se till nästa vinter... Vi ses på banorna! mvh Johan _________________ - Johan Andreen - Lekbilslös |
||||||
Läckra bilder!
och framför allt, ett riktigt läckert projekt! x många! Skoj att läsa o se när inspirationen tryter (läs skrapa underredsmassa o hitta rost) på ens egna projekt! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Så var påskens två lediga veckor till ända. Blev en del skruvande, även om det (inte helt oväntat) blev lite strul som drog ut på tiden. Först sa LMMen upp sig helt, vilket ledde till 6,9 i Co-halt och ombesiktning. Samt några dagars fördröjning då jag inte hade någon fräsh mätare liggande.
Köpte även en fabriksny DI-kasett vilket gjorde susen för tändningen! Valde en röd pga den rejsiga färgen.. (...eller för att förbereda för framtida Trionic 5-installation, vem vet...?) Installerade även mätarpanelen med olje- tryck/temp- samt laddtrycksmätare. Temperaturgivaren är monterad, tryckgivaren har jag inte fått från KH än.... långa leveranstider Bortsett från detta plockade jag även bort främre krängningshämmaren häromdagen. Resultatet blev en mycket piggare instyrning. Över lag känns det som att man inte behöver jobba "mot" chassit lika mkt i kurvorna Visst, det kränger väl lite mer men inte så det stör. Får återkomma mer när jag hunnit prova på bana. Dessutom spar man ju vikt när man plockar bort den.... Främsta problemen just nu ligger i att motorn slår i torpedväggen vid lite kraftigare acceleration samt att bilen spårar något jävulskt vid gaspådrag. Behöver ca 1,5 fil för mig själv om jag ska stå på lite.... Tänkte börja testandet med att ge bilen lite svag toe in istället för dagens toe out. Visst, den kommer inte styra in lika snällt, men lite av den "instyrnings-villighet" jag vann på att ta bort kränghämmaren lägger jag gärna på att få bilen att spåra mindre. Hittils har jag knappt vågat gå på fullt någon gång.... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (82679 totalt) |