Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta skruv
1 besök senaste veckan (2402 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Byta skruv

Efter många sönderrostade och avbrutna skruva efter demonteringen av min motor tänkte jag byta ut alla skruvar till rostfria. Låter det som en bra idé? Finns det något alternativ till rostfritt. Tänkte då byta ut främst alla dessa skruvar med insexskalle som knappt går att känna igen efter ca 20 år. Torx och rostfritt hand i hand .

Är det något jag bör tänkta på, galvaniska strömmar mellan rostfria skruven och alu-toppen, eller är det som på båtar att det kan vara bra att ha något som rostar, skruv = offeranod?

Tänkte bege mej till en större järnhandel och köpa alla dessa skruv i sånna fall då Torxen börjar bli hyffsat vanligt nu ändå och priset börde sjunka därefter, eller?

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Skulle inte rekomendera att byta ut skruvar till rostfritt då dom är sprödare. Du kan ev behöva gå upp i dimention för att det ska hålla.
Vill du ha skruvar/muttrar som inte rostar så mycket så köp bättre kvalité på skruven, tex 12.9. Fetta in skruvarna innan du ddrar dit dom, både gängan och när den sitter även skallen så kommer du inte få några problem.
Vill du lägga riktigt mycket pengar så kan du även tex gulkromera alla detaljer för ännu högre koritionsskydd.

Jag har haft samma tanke som dig för flera år sen, sen läste jag på och insåg att rostfritt i en motor inte skulle funka lika bra.

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
ok, tänkvärt.

Men vad sägs om att byta till Torx istället för dessa insex, djävulens uppfinning?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

T08R skrev:
Skulle inte rekomendera att byta ut skruvar till rostfritt då dom är sprödare. Du kan ev behöva gå upp i dimention för att det ska hålla.
Vill du ha skruvar/muttrar som inte rostar så mycket så köp bättre kvalité på skruven, tex 12.9. Fetta in skruvarna innan du ddrar dit dom, både gängan och när den sitter även skallen så kommer du inte få några problem.
Vill du lägga riktigt mycket pengar så kan du även tex gulkromera alla detaljer för ännu högre koritionsskydd.

Jag har haft samma tanke som dig för flera år sen, sen läste jag på och insåg att rostfritt i en motor inte skulle funka lika bra.

12.9 skruv har inte lika korrisionsbeständig ytbehandling och rostar tokfort! Behöver normalt sett målas över eller liknande om man inte vill ha rost.
Vanliga förzinkade 8.8 eller liknande håller länge.

Finns en tråd om rostfria skruv...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Nogge skrev:
...vad sägs om att byta till Torx istället för dessa insex, djävulens uppfinning?

thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Att fetta in skruven om den ska sitta på en motor lär väl inte hålla så länge (pga värmen)?
Kopparpasta tror jag mer på isf.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Rostfria skruv till vattenpump, diverse kåpor och annat smått är nog ingen större fara. Alltså delar som inte dras med höga moment.

Rostfritt och alu ska väl inte vara några problem, jag skruvar fast rostfria fästbleck med förszinkade skruvar i aluprofiler dagligen. Har inte hört att det skulle vara dåligt på nåt sätt.
Det är mer noga när vi lägger kopparrör för medicinska gaser i aluprofilerna, kopparn får inte komma i kontakt med obehandlad alu. Då blir det hål i röret och patienten dör.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Karlsson skrev:
Rostfria skruv till vattenpump, diverse kåpor och annat smått är nog ingen större fara. Alltså delar som inte dras med höga moment.

Förutom att aluminiumet kommer ärga som själva fan runt skruven då såklart.

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Pga att skruven är rostfri? Då får man väl använda zinkade brickor då...

Vad vi krånglar till det

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Vad vi krånglar till det

skall du ha en hylsa av galv i gängan med?

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

om vi nu är ute efter att slå världsrekord i galvaniska element, vad gillar ni då den här:
Magnesiumok med titankolvar, i vilka det sitter stålplåtsförsedda belägg, som är smorda med kopparpasta.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Vad vi krånglar till det

skall du ha en hylsa av galv i gängan med?

Jajamen! Då får man ju perfekt styrning till packningar och sånt med.

Ska vi ge oss nu? Jag trodde inte att rostfri skruv var skadlig mot alu, men då hade jag fel alltså?

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det är väl inte så mycket som alu gillar..

Galvaniska spänningar ställer till det rätt bra.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Talar du av egen erfarenhet, eller har du bläddrat i Kalle Björk nu igen?

Mitt alu-insug på Pontiacen sitter med rostfria skruvar och brickor och har gjort så i nästan 2,5 år utan några problem. Inte en enda antydan till ärg någonstans. thumbs up

Vintertid står den dessutom parkerad på ett tämligen fuktigt ställe.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Mitt alu-insug på Pontiacen sitter med rostfria skruvar och brickor och har gjort så i nästan 2,5 år utan några problem. Inte en enda antydan till ärg någonstans. thumbs up

Du kan ju inte hänvisa till grejer som står inomhus jämt...

Jag har mycket erfarenhet av att blanda rostfritt och alu. På båtar är det ju såklart ett accelererat förlopp men det innebär ju inte att det går att ignorera på bil.

BMW 330i -05
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
ok många bud och erfarenheter thumbs up . Så då lutar det år förzinkade Torx då de rostfria skulle vara lite sprödare också. På min motor är det bla insuget (alu) som sitter med insex, i toppen (alu), men också oljefilterhållaren, i blocket (järn).

Tack för alla svar och resonemang.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
MaZ skrev:
Anders Karlsson skrev:

Du kan ju inte hänvisa till grejer som står inomhus jämt...

Jag har mycket erfarenhet av att blanda rostfritt och alu. På båtar är det ju såklart ett accelererat förlopp men det innebär ju inte att det går att ignorera på bil.

Nää, det förstår jag men hur många bilår motsvarar ett båtår? 10?

Tror gemene man här inne hinner renovera motorn ett antal gånger på den tiden.

EDIT: Syftar du på att min KB befinner sig inomhus ofta, eller vad menade du egentligen? Jag förstår inte riktigt
Citera
Skruva banåkabil
Byta skruv
1 besök senaste veckan (2402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande